• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 7135اخبار امروز : 0
29

وجود ۱۵۰۰ طرح نیمه تمام و ۳۷۵ واحد راکد در استان آذربیایجان شرقی

  • کد خبر : 37836
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
وجود ۱۵۰۰ طرح نیمه تمام و ۳۷۵ واحد راکد در استان آذربیایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربیایجان شرقی با بیان اینکه عطش و میل به سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی کاملاً احساس می‌شود، افزود: نزدیک ۹۰ درصد مراجعات در دستگاه‌های اجرایی مربوط سرمایه‌گذاری است و اگر بتوانیم حوزه‌های زیرساختی ازجمله زمین صنعتی، برق و آب مناسب را تهیه کنیم، میزان سرمایه‌گذاری در استان ما افزایش […]

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربیایجان شرقی با بیان اینکه عطش و میل به سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی کاملاً احساس می‌شود، افزود: نزدیک ۹۰ درصد مراجعات در دستگاه‌های اجرایی مربوط سرمایه‌گذاری است و اگر بتوانیم حوزه‌های زیرساختی ازجمله زمین صنعتی، برق و آب مناسب را تهیه کنیم، میزان سرمایه‌گذاری در استان ما افزایش چشمگیری خواهد داشت.

صابر پرنیان عصر روز سه‌شنبه، ۳۰ فروردین، در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه‌ی آذربایجان شرقی اظهار کرد: حرکت استان در بحث سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته کمی کند شده‌است که این‌موضوع در بحث صنعت و همچنین در حوزه‌ی شهری از جمله زیبایی، مبلمان، پارک‌ها و سایر المان‌ها قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: پایه و اساس آذربایجان شرقی از زمانی‌که استان‌های کشور تقسیم بندی می‌شد، بر اساس صنعت و واحدهای صنعتی بنا شده است؛ به‌طوریکه واحدهایی ازجمله ماشین‌سازی، تراکتورسازی، ایدم، موتوژن، چرخشگر، لیفتراک‌سازی و سایر واحدهای احداث‌شده در منطقه‌ی غرب تبریز قرار بود استان و کل کشور را به یک منطقه صنعتی تبدیل کنند و صنعتی بودن کشور را باید مدیون کارخانه‌ای مانند ماشین‌سازی تبریز بدانیم؛ اما اکنون مشاهده می‌کنیم که بعضی از این واحدها با وضعیت نامناسبی در حال فعالیت هستند و اکنون کار به‌جایی رسیده‌است که ملاک موفقیت یک واحد صنعتی در پرداخت حقوق کارگران خلاصه شده است؛ درحالی‌که می‌بایست تکنولوژی این مجموعه‌ها توسعه و ارتقاء می‌یافت و زنجیره‌ی تولید نیز تکمیل می‌شد.

پرنیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بزرگ‌ترین مشکلات زیرساختی ما مربوط به برق است و درحال‌حاضر با کمبود ۱۰۰۰ مگاواتی برق مواجه هستیم و اگر آذربایجان شرقی را با استانی صنعتی مشابه ازجمله اصفهان مقایسه کنیم، از لحاظ تامین برق ۱۰۰ درصد عقب هستیم و تعدادی واحدهای آماده‌ی بهره‌برداری وجود دارد که به‌دلیل کمبود برق به بهره‌برداری نرسیده است.

وی یاد آور شد: نزدیک ۴۰ درصد ارزش‌افزوده‌ی استان در بخش صنعت، هفت درصد در بخش کشاورزی، دو درصد در بخش معدن و مابقی در بخش خدماتی است و برنامه‌ریزی خدمت‌گزاران حوزه‌ی اقتصاد استان این است که رتبه‌ی فعلی آذربایجان شرقی در تعداد واحدهای صنعتی را از چهار به سه برسانند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به رشد اقتصادی هشت درصدی کشور که برای سال ۱۴۰۱، پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: ما به‌صراحت می‌گوییم که در صورت سرمایه‌گذاری ۳۷ هزار میلیارد تومانی در استان این میزان رشد اقتصادی در حوزه‌ی صنعت، معدن و تجارت قطعا تحقق خواهد یافت

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: درحال‌حاضر ۱۵۰۰ طرح نیمه‌تمام صنعتی و ۳۷۵ واحد صنعتی راکد در استان وجود دارد که بهره برداری از ۸۰۰ واحد صنعتی و همچنین احیاء ۱۰۰ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ را در برنامه ریزی خود قرار داده ایم.

پرنیان با اشاره به فعالیت حدود ۵۷۰ واحد تولیدی صنایع غذایی در استان آذربایجان شرقی، گفت: سال گذشته ۵۰۰ واحد صنعتی جدید در شهرک‌های صنعتی سرمایه گذاری شده‌ و میزان ساخت‌وساز در شهرک‌های صنعتی نیز ۳۰۰ درصد افزایش‌ داشته است.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های استان به لحاظ سخت‌گیری و جذب منابع، تاکید کرد: سال گذشته ۲.۴ تسهیلات کشوری به آذربایجان شرقی اختصاص‌یافته بود که از لحاظ سرانه‌ی جمعیتی و تعداد واحدهای صنعتی بیش‌از ۵۰ درصد حق واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی ادا نشده‌است و انتظار ما از بانک‌ها همکاری بیشتر در بحث اعطاء تسهیلات و جذب منابع است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی متذکر شد: بدون احتساب مشتقات نفتی، در ۱۱ ماهه اخیر ۱۷ درصد رشد صادرات داشته‌ایم، که اگر با مشتقات نفتی حساب کنیم، رشد صادرات ما بیشتر از ۳۲ درصد می‌شود و برای سال ۱۴۰۱ میزان ۴۰ درصد رشد صادرات را پیش‌بینی کرده‌ایم که ۱۵ کشور اطراف و ۱۰ کشور عمده صادراتی در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به نیمه فعال بودن میزهای صادراتی استان آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته گفت: براساس صحبت‌هایی که با اتاق بازرگانی تبریز و ستاد تجارت برون‌مرزی و صادرات غیرنفتی انجام داده‌ایم، پیگیر هستیم تا این میزها را هرچه زودتر به شکل واقعی فعال کنیم و علاوه‌بر میزهای کشوری تصمیم داریم در چند گروه، میز کالایی را نیز تشکیل دهیم.

پرنیان، هدف‌گذاری استان آذربایجان شرقی را در میزان صادرات در سال ۱۴۰۱، ۲۰۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این میزان ۴۰ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با داشتن ۲۰۸ شرکت بعد از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی و البرز در رتبه پنجم قرار دارد که ۱۰۸ شرکت تولیدی و مابقی غیر تولیدی هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه‌ی استان در تشریح قطب‌های مختلف صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی در بعضی از قسمت‌های تولید دارای مزیت مطلق و در بعضی نیز مزیت نسبی دارد؛ به‌عنوان مثال در شکلات پایتخت تولید در کشور هستیم به‌طوری‌که ۵۰ درصد ظرفیت تولید شکلات کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود .

وی افزود: استان ما در بخش فولاد بعد از استان‌های اصفهان و خوزستان سومین تولیدکننده فولاد در کشور است که اگر این دو استان را که سرمایه‌گذاری بخش دولتی انجام‌شده است، کنار بگذاریم؛ آذربایجان شرقی در بخش تولید فولاد در بخش خصوصی دارای رتبه نخست است.

وی همچنین گفت: آذربایجان شرقی در صنعت قطعه سازی نیز از لحاظ تعداد و تنوع محصولات به‌عنوان قطب این صنعت مطرح است و در بخش تولید خودروی تجاری دارای رتبه اول بوده و به‌دنبال افزایش تولید خودروی سواری از طریق جذب سرمایه‌گذار نیز هستیم که خبرهای خوشی به‌زودی به اطلاع مردم خواهد رسید و همچنین تولید اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و خودروهای کشنده نیز در برنامه‌های ما وجود دارد.

پرنیان خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی در بخش چرم نیز از لحاظ تعداد واحدهای تولید چرم و وجود بزرگ‌ترین واحد تولید این بخش قطب نخست کشور است به‌طوریکه ۶۰ درصد کفش چرم در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و می‌توان گفت زنجیره‌ی تولید کفش و چرم در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی در ارتباط با حوزه‌ی برق و الکترونیک نیز گفت: خوشبختانه در این حوزه نیز در حال تبدیل شدن به قطب کشور هستیم و اکثر اساتید دانشگاهی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند که با توجه به ثروت زایی بودن این بخش، بیشترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان نیز در این بخش وجود دارد و پیوستگی بین دانشگاه و حوزه برق و الکترونیک نمایان‌تر از سایر رشته-صنعت‌های دیگر است که دراین‌راستا اولین شهرک تخصصی خصوصی برق و الکترونیک در ایران در آذربایجان شرقی تولید شده‌است و قصد داریم در این شهرک زنجیره‌های تولید برق و الکترونیک را تکمیل و به کالاهای صادراتی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص شهرک صنعتی بعثت نیز گفت: شهرک صنعتی بعثت به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه یکی از ظرفیت‌های بزرگ در استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که در صورت حل مشکلات مربوط به اوقافی بودن و معارضینی که در این شهرک وجود دارد، این شهرک می‌توان ظرفیت بسیار بزرگی در امر سرمایه‌گذاری فراهم کند.

وی ادامه داد: استان ما در تولید شیشه نیز قطب کشوری محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه انجام شده‌است و همچنین بزرگ‌ترین مجموعه‌ی تولیدی نئوپان نیز در استان آذربایجان شرقی در حال تکمیل است و به‌زودی افتتاح خواهد شد.

پرنیان در ارتباط با صنعت فرش استان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخلاف ۱۰ سال گذشته که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات فرش انجام می‌شد، سال گذشته حدود ۵۲۰ هزار دلار فرش صادر شده است که باید افزایش یابد.

وی افزود: آذربایجان شرقی در حوزه داروسازی نیز در حال‌ توسعه است و اکنون حدود ۵۰ درصد سرم کشور در آذربایجان شرقی و تبریز تولید می‌شود و سفیر رومانی در تهران نیز برای عقد قرارداد خرید سرم به تبریز سفر خواهد کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استا آذربایجان شرقین در ارتباط با بخش معدن استان نیز گفت: اکنون ۱۳۰ معدن غیرفعال در استان وجود دارد و برنامه‌ی ما در خصوص مس سونگون نیز تکمیل زنجیره، تولید کاتد و افزایش ظرفیت کنسانتره و همچنین برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری تا مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان است که این عدد بسیار ناچیز است و ما به‌دنبال تحقق مطالبه‌ی عمومی مردم آذربایجان و تشکیل شرکت مس آذربایجان هستیم.

وی افزود: ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره مس در سال ۱۴۰۰ به خارج از استان منتقل شده است که اگر ۶۰ درصد این مبلغ را به‌عنوان عایدی حساب کنیم، چیزی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برای استان ثروت تولید می‌شود که بسیار بالاتر از بودجه کل استان است.

پرنیان در ادامه در ارتباط با بحث بازرسی از بازار و کنترل قیمت‌ها خاطرنشان کرد: ۴۱۷۹ بازرسی در طول یک ماه گذشته و در راستای اجرای طرح تشدید انجام و۶۹۵ واحد صنفی متخلف به مراجع قضایی معرفی شده و در ۴۱۶ بازرسی مشترک نیز ۴۶ پرونده تشکیل یافته است اما دلیل اصلی تاثیر اندک این بازرسی‌ها بر واحدهای صنفی متخلف این است که مجازات‌های متناسب با تخلفات اعمال نمی‌شود و بیشترین میزان شکایات مردمی از صنف نانوایان است.

وی با تاکید براینکه رویکرد دولت سیزدهم هوشمندسازی نظارت است، گفت:۵۰ هزار قلم کالا در ۴۰ سال گذشته با بیش از ۵۰ درصد تفاوت بین قیمت تولید کننده و مصرف کننده توزیع شده است و از اول اریبهشت ماه قیمت تولیدکننده و مصرف کننده برروی کالاها قید خواهد شد.

پرنیان در ارتباط با حذف ارز ترجیحی نیز افزود: حدف ارز جراحی بزرگی در امر شفافیت، آزادسازی قیمت و مشخص شدن صدور فاکتورها است اما متاسفانه جوّ روانی شدیدی در این خصوص شکل گرفت و باید تبیین شود که ارز ترجیحی در بسیاری از کالاها با چندین برابر کالا به دست تولید کننده و در نهایت مصرف کننده می‌رسید که هدف اصلی حذف این ارز شفافیت در بحث مالی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با رویکرد جدید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: این ستاد با متد جدید در سال ۱۴۰۱ فعالیت خواهند کرد به‌طوری‌که در سال‌های قبل اگر موضوعی در ستاد مطرح می‌شد که مغایر با بخشنامه داخلی یک دستگاه بود، اجرا نمی‌شد اما در طرح جدید که تیم اقتصادی استان نیز در حال بررسی آن است اگر طرح و یا موضوعی مغایر با قانون نباشد، برای تمامی دستگاه‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=37836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.