• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 7135اخبار امروز : 0
25

ایران بدون حمایت دولت هم هاب غلات روس‌ها می‌شود/ فعلا ترک‌ها موفق‌تر بوده‌اند

  • کد خبر : 38762
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
ایران بدون حمایت دولت هم هاب غلات روس‌ها می‌شود/ فعلا ترک‌ها موفق‌تر بوده‌اند
اقتصادسبز آنلاین: رییس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی گفت: تجار ایرانی بدون حمایت دولت تلاش می‌کند ایران را به هاب غلات روسیه تبدیل کنند، به نظر می‌رسد این مهم چندان دور از انتظار نباشد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به نقل از ایلنا محمدرضا مرتضوی، بیر کل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در پاسخ به این پرسش که بعد اصلاح نظام یارانه‌ای و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی آیا این امکان وجود دارد که نوسان‌های نرخ ارز باعث افزایشی شدن قیمت کالاهای اساسی در بازه زمانی مختلف شود؟ گفت: کالاهای اساسی با ارز نیمایی وارد می‌شود و نوسان‌های ارز نیمایی تحت کنترل دولت است و مانند ارز آزاد دائم در حال تغییر نیست از این‌رو نمی‌توان گفت نوسان‌های نرخ ارز در واردات کالاهای اساسی تغییر مستقیم بر جای می‌گذارد.


وی ادامه داد: مشکل اساسی واردکنندگان کالاهای اساسی در شرایط فعلی این است که نتوانستند با وزارت کشاورزی به یک اجماع نظر برسند.
مرتضوی با بیان اینکه تجار ایرانی بدون حمایت دولت تلاش می‌کند ایران را به هاب غلات روسیه تبدیل کنند، گفت: به نظر می‌رسد این مهم چندان دور از انتظار نباشد، البته در میان عرب‌ها و ترک‌ها نیز ورود کردند.

بیر کل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد ترکیه در این زمینه موفق‌تر عمل کردند و توانستند روس‌ها را متقاعد کنند که غلات‌‌اش را به آنها بفروشند؟ گفت: ترک‌ها کارها را جدی‌تر از ما دنبال می‌کنند از سوی دیگر دولت و بخش خصوصی در ترکیه با یکدیگر همراه هستند؛ از این‌رو سرعت عمل بیشتری دارند این در حالیست که در ایران امکانات در اختیار چند شرکت دولتی قرار دارد که توان و دانش کافی در زمینه تجارت را ندارند.


به گفته وی؛ ایران در دوره‌ای که تحریم‌ها علیه روسیه تشدید شده است می‌تواند از این فرصت نهایت استفاده کند. به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور تجار ایرانی خود در این زمینه ورود کنند و با روس‌ها به توافق برسند؛ امیدواریم که مسیر هاب شدن ایران برای فروش محصولات کشاورزی روسیه هموار شود.


مرتضوی با اشاره به اقدامات یک شرکت وابسته دولتی در زمینه واردات نهاده دامی، گفت: این شرکت مقدار قابل توجهی ارز ترجیحی، سهمیه دامداران و مرغداران را از بانک مرکزی دریافت کرد اما هنوز موفق به واردات محموله‌ای نشده است این در حالیست که این شرکت محموله‌ها را به صورت صوری در سامانه بازارگاه بارگذاری و اقدام به فروش آن به دامداران کرده است؛ و دامداران نیز محموله‌ای که وجود خارجی ندارد را خریداری کردند.


وی در پایان گفت: این تخصیص ارز پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای صورت گرفت و در شرایط فعلی اقتصاد بسیار بی‌رحمانه است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=38762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.