• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 4
1

دانشگاه دروازه ورود هوش مصنوعی به صنعت

  • کد خبر : 42014
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
دانشگاه دروازه ورود هوش مصنوعی به صنعت
آرمان خالقی گفت: مهم‌ترین عامل برای استفاده از هوش مصنوعی، تربیت کارشناسان در این حوزه است. به همین دلیل دانشگاه‌ها باید به طور جدی در این مبحث وارد شوند و دروازه ورود هوش مصنوعی به صنعت کشور باشند.

این روز‌ها هوش مصنوعی از موضوعات داغ محافل علمی است؛ چنانکه این ابزار نقل هر محفل علمی شده و هر کس به دید خود آن‌ را نقد می‌کند.

اما آیا می‌توانیم صنعت خود را به هوش مصنوعی بسپاریم؟ آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این‌‌باره به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: هوش مصنوعی در مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع جدیدی است؛ همچنین در مورد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نیز تجارب چندانی در دسترس نیست.

وی ادامه داد: برای صنعتی شدن هوش مصنوعی اکثر صنایع به‌خصوص در کشور ما همچنان در مرحله شناخت هستند. در هر صورت امتیازاتی را که ممکن است استفاده از هوش مصنوعی به ارمغان بیاورد، باید یک فرصت تلقی کرد و باید هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی و به‌کارگیری این ابزار در صنایع اقدام کنیم. با توجه به ظرفیت هوش مصنوعی، بدیهی است، هر که بتواند زودتر و صحیح‌تر این ابزار را به کار بگیرد، در از میدان به در کردن رقبا موفق‌تر خواهد بود.

هوش مصنوعی توانایی سرعت بخشیدن و افزایش دقت کار را دارد

ین فعال حوزه اقتصاد و تجارت اظهار کرد: از مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به توانایی‌های این ابزار در مباحث طراحی تجهیزات و ماشین آلات و خطوط تولید اشاره کرد. هوش مصنوعی در این مورد توانایی سرعت بخشیدن و افزایش دقت کار در انجام امور را دارد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران سپس این‌گونه ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی در مباحث بازاریابی و ارتباط با مشتریان و همچنین مبحث مهم تحقیقات بازار می‌تواند بسیار مؤثر باشد. با توجه به این مهم صنایع می‌توانند با استفاده از این ابزار فرآیند توسعه بازار خود را متحول کنند.

وی تاکید کرد: اما نگرانی‌هایی هم در مورد خطا‌های هوش مصنوعی وجود دارد. یعنی اینکه هوش مصنوعی تا چه حد پاسخ‌های درستی به مسائل مطرح شده می‌دهد و تا کجا می‌توان به خروجی داده‌های آن اعتماد کرد. این مورد نیز با مرور زمان مشخص و اصلاح خواهد شد

خالقی ادامه داد: تهدید دیگر هوش مصنوعی، عدم استفاده از آن است. به این معنا که ما از آن استفاده نکنیم و از قافله جهانی عقب بمانیم.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

این کارشناس اظهار کرد: سوال اینجاست که چگونه باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم. مهم‌ترین عامل برای استفاده از هوش مصنوعی تربیت کارشناسانی در این حوزه است. به همین جهت دانشگاه‌ها باید به طور جدی در این مبحث وارد شوند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: با ورود دانشگاه‌ها و تربیت متخصین می‌توان به ظرفیت‌های بیشتری از هوش مصنوعی پی برد. به طور مثال می‌توان دریافت که چگونه می‌توان ماشین‌آلات جدیدی تولید کرد و یا چگونه ضایعات تولید را کاهش داد. همچنین در بخش اتوماسیون و کاهش خطای انسانی نیز کاربرد‌هایی برای هوش مصنوعی می‌توان یافت.

خالقی تصریح کرد: موضوعات مطرح شده، سوالاتی است که بخش دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد. همچنین مراکز تحقیق و توسعه واحد‌های تولیدی نیز باید در این زمینه مطالعات جدی را آغاز کنند.

تربیت متخصصان هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

وی گفت: علاوه بر تربیت متخصصان هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها، توصیه می‌شود که بخش خصوصی نیز افراد مستعد در این زمینه را بورسیه کنند. این امر موجب اطمینان از ارتباط بخش دانشگاه و صنعت خواهد شد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اکنون نیز هوش مصنوعی در صنعت کشور ما به‌خصوص در هوشمندسازی ساختمان و تولید لوازم خانگی وارد شده است و با یکپارچه شدن این امکانات، پیش‌بینی می‌شود رشد شگرفی در این زمینه داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=42014
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://ana.ir/
  • 276 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.