• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
13

رونق تولید در ثلث اول

  • کد خبر : 11904
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
رونق تولید در ثلث اول

ارزیابی کارنامه تولید ۵۶ محصول منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی در بهار سال جاری حاکی از تداوم روند رشد تولیدات صنعتی در اولین فصل سال جاری است. تصویر رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی حکایت از آن دارد که از میان ۳۰ محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲۰ محصول […]

ارزیابی کارنامه تولید ۵۶ محصول منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی در بهار سال جاری حاکی از تداوم روند رشد تولیدات صنعتی در اولین فصل سال جاری است. تصویر رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی حکایت از آن دارد که از میان ۳۰ محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲۰ محصول رشد مثبت را ثبت کرده‌اند که با توجه به این آمارمی‌توان گفت یک‌سوم محصولات صنعتی بهار را با رشد سپری کرده‌اند.

 

آمار اعلام شده همچنین از بازگشت روزهای پررونق به محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی حکایت دارد؛ این گروه سال گذشته را با افت تولید در بیشتر محصولات منتخب سپری کرد و حال با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت از مجموع ۱۳ محصول منتخب ۹ محصول معدنی و صنایع معدنی رشد تولید را در مدت زمان مذکور ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز بیانگر آن است که از مجموع ۱۳ محصول منتخب تنها دو محصول افت تولید در بهار سال جاری داشته‌اند و تولید سایر محصولات روند مثبتی داشته است. بهبود روند مناسبات تجاری که تسهیل در روند دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه مورد نیاز از یکسو و تزریق منابع مالی از سوی دیگر را به همراه داشت عمده دلیلی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید در بخش صنعت را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند، با گذشت زمان و با توجه به رفع برخی چالش‌های این بخش شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید در این بخش خواهیم بود. روندی که در بخش معدن و صنایع معدنی به بازشدن گره‌های صادراتی بستگی داشت که به گفته فعالان این بخش با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که برای صادرات محصولات معدنی صورت گرفت، این چالش نیز در حال برطرف شدن است و این امر رشد تولید در گروه محصولات معدنی را به همراه داشته است.

 

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده دربهار سال جاری، «کارتن»، «اتوبوس و مینی بوس»، «کمباین»، «ماشین لباسشویی» و «دوده» بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند. آمار اعلام‌شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی تولید «کارتن» با رشد ۳۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را در میان محصولات منتخب داشته است. در بهار سال جاری در مجموع ۸۲ هزار و ۶۰۰ تن کارتن در کشور تولید شده، تولید این محصول در خردادماه نسبت به اردیبهشت سال جاری نیز رشدی نزدیک به ۳۵ درصد داشته است. تولید«اتوبوس و مینی بوس» نیز در این مدت برابر با ۷۶۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۱۱۰ درصد را ثبت کرده است. پس از «اتوبوس و مینی بوس» در مدت زمان مورد بررسی « کمباین» بیشترین رشد تولید را در بهار سال جاری داشته، به‌طوری که در مدت زمان مذکور در مجموع ۱۷۸ دستگاه کمباین در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۴/ ۵ درصدی را تجربه کرده است. تولید «ماشین لباسشویی» نیز در این مدت برابر با ۱۷۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۴۳ درصد برای این محصول در بهار سال جاری ثبت شده است. «دوده» تولید شده در این مدت نیز برابر با ۳۰ هزار و ۱۰۰ تن بوده که این محصول با این میزان تولید توانست رشد نزدیک به ۳۲‌درصدی را تجربه کند.

 

محصولات منتخب با رشد منفی

آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی «وانت»، «کولرآبی»، «نئوپان»، «الکتروموتور» و «داروی انسانی» بیشترین افت تولید را در میان ۳۰ محصول صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند. در کنار محصولاتی که بهار سال جاری افت تولید را تجربه کرده‌اند می‌توان به دو محصول «دی. ام.تی» و «الیاف اکریلیک» اشاره کرد که در این دوره توقف کامل تولید داشته‌اند. توقف تولید «دی.ام.تی» از سال گذشته آغاز شد و بعد از گذشت چندماه در حال حاضر شاهد توقف کامل تولید این محصول هستیم.

در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را در مدت زمان مورد بررسی تجربه کرده‌اند، می‌توان به «وانت» اشاره کرد که افت تولید ۳۱/ ۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده تولید این محصول در بهار سال جاری برابر با ۱۳ هزار دستگاه بوده است. روند تولید «کولرآبی» نیز بیانگر افت بیش از ۲۲ درصدی این محصول در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است،‌ کولر آبی تولید شده در کشور در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۷۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌شده تولید «نئوپان» نیز برابر با ۱۷۹ هزار و ۱۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی نزدیک به ۲۰ درصد داشته است. «الکتروموتور» نیز در این مدت افتی بیش از ۱۱درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل داشته است. اما تولید «داروی انسانی» نیز دراین مدت افتی بیش از ۸ درصد داشته، ‌براساس آمار اعلام شده مجموع تولید داروی انسانی در کشور برابر با ۳/ ۸ میلیارد عدد بوده است.

 

سایر محصولات منتخب

از سوی دیگر وضعیت تولیدات محصولات منتخب معدنی نیز در بهار سال جاری بیانگر آن است که از میان ۱۳ محصول منتخب ۹ محصول در مدت زمان مذکور با رشد تولید مواجه بودند. اما در بخش محصولات پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز از میان ۱۳ محصول منتخب در مجموع ۱۱ محصول منتخب رشد تولید را تجربه کرده‌اند که در این میان ۸محصول پلیمری و سه محصول شیمیایی رشد تولید داشته‌اند. براساس آمار مذکور می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی از میان محصولات منتخب معدنی «شیشه جام»، «کاشی» و «چینی بهداشتی» بیشترین رشد را داشته‌اند و در مقابل «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای» و «شمش آلومینیوم» بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند. تولید «شیشه جام» در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۲۸ هزار تن بوده است که در مقایسه با تولید ۱۶۸ هزار و ۶۰۰ تنی این محصول در مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۳۲ درصدی را ثبت کرده است. تولید «کاشی» نیز در این مدت رشدی نزدیک به ۳۳ درصدی داشته، اما درخصوص سومین محصولی که در این مدت بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته می‌توان به «چینی بهداشتی» با رشد بیش از ۲۲ درصد اشاره کرد.

 

از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تولید «کاتد مس» افتی نزدیک به ۱۹ درصد داشته و «ظروف شیشه‌ای» نیز افتی نزدیک به ۱۶ درصد را تجربه کرده است. اما در این دوره زمانی «شمش آلومینیوم» نیز با تولید ۸۲ هزار و ۶۰۰ تنی افتی ۵/ ۵ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. درخصوص محصولات منتخب پتروشیمی نیز آمار اعلام شده بیانگر آن است که در کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی تنها دو محصول «اکریلونیتریل بوتادین (ABS ) استارین» و استارین بوتادین رابر (SBR) افت تولید داشته‌اند و سایر محصولات این گروه توانسته‌اند رشد تولید را تجربه کنند. براساس آمار اعلام شده مجموع محصولات پلیمری در این مدت رشدی ۱۵ درصدی و مجموع محصولات شیمیایی نیز رشدی بیش از ۵ درصدی داشته‌اند.

به گفته فعالان صنعتی رشد محصولات این گروه تاثیر بسیاری بر تولید محصولات صنعتی دارد و رشد تولید در این بخش را می‌توان به رشد تولید محصولات صنعتی نسبت داد. آمار اعلام شده بیانگر آن است که «پلی کربنات (Pc)» از میان محصولات پلیمری در مدت زمان مورد بررسی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده است به‌طوری‌که در این مدت در مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ تن از این محصول در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰۰ درصدی برای این محصول را به همراه داشته است. تولید «پلی استایرن (PS)» نیز در این مدت با تولید ۶۹ هزار و ۹۰۰ تن رشدی نزدیک به ۵۴ درصد را تجربه کرده است، اما برای «پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)» نیز با تولید ۱۳۰ هزار و ۳۰۰ تن رشد بیش از ۱۸ درصدی ثبت شده است.

از سوی دیگر درخصوص کالاهای منتخب شیمیایی نیز آمار اعلام شده بیانگر آن است که در این دوره زمانی تولید آمونیاک بیش از یک میلیون تن بوده که به واسطه آن در مقایسه با مدت با مشابه سال قبل این محصول رشدی نزدیک به ۱۲ درصد در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. «اوره» نیز با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۶ هزار تنی توانست رشد نزدیک به ۸درصد را کسب کند. اما تولید سایر محصولات شیمیایی نیز در این دوره برابر با بیش از ۹ میلیون و ۴۸۲ هزار تن بوده و به این طریق رشد نزدیک به ۳ درصدی برای این محصول ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=11904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.