• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
12

ایرانیان از ۶ هزار سال قبل از میلاد بر ۷ دریا احاطه داشته‌اند/ ایران را به مرکز توزیع کالای منطقه‌ای تبدیل می‌کنیم

  • کد خبر : 14563
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش پنجاهمین سال تاسیس کشتیرانی ایران گفت: قدیمی‌ترین سند دریانوردی ایران به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، اظهار داشت: در آن ایام ایرانیان بر ۷ دریا احاطه داشته‌اند. به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی […]

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش پنجاهمین سال تاسیس کشتیرانی ایران گفت: قدیمی‌ترین سند دریانوردی ایران به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، اظهار داشت: در آن ایام ایرانیان بر ۷ دریا احاطه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سابقه همکاری من با کشتیرانی به ۳۰ سال پیش برمی‌گردد، لذا وظیفه بود که در این روز باشکوه و ورود شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دومین ۵۰ سال عمرش حضور یابم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قدیمی ترین سند دریانوردی ایران به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد، اظهار داشت: در آن ایام ایرانیان بر ۷ دریا احاطه داشته اند و از گذشته دور پهنه دریانوردی ایران گسترده بوده است.

شریعتمداری بیان داشت: از سوابق تاریخی موجود می توان دریافت که دانشمندان ایرانی در دوره پایندگی نژاد آریا موفق به اختراع کشتی و فنون دریایی شده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سهم متفکران و اندیشه وزران در ایجاد ابزارهای دقیق دریانوردی در بین ایرانیان سهم بالا و ارزشمندی است و اسطرلاب ابزاری که حرکت ستارگان و کره زمین را با هم می‌سنجد و امروز هم نوع پیشرفته آن در صنعت دریایی است، به گفته بعضی از تاریخ نویسان اولین بار در ایران ساخته شد.

شریعتمداری گفت: ما سابقه درخشانی در زمینه کشتیرانی، کشتی سازی، صنایع دریایی و حرکت تجارت دریایی در گذشته های نه چندان دور و گذشته های بسیار دور داشته ایم، اما قبل از ساخت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تا دچار خواب و غفلت شدیم و از این سابقه طولانی در این بخش دور شدیم.

وی افزود: ولی در دهه ۴۰ این روند تغییر کرد و بعد از پیروزی جمهوری اسلامی این شرکت هر روز روند رو به رشد خود را طی کرد و حتی در زمان جنگ تحمیلی این شرکت سند پرافتخاری را برای جمهوری اسلامی ایران رقم زد و همواره کشتیرانان ما مثل سربازان خط مقدم در مقابل برخوردهای خشن دریایی در دوره جنگ تحمیلی ایستادگی کردند و در دوره تحریم هم مردانه پای مسایل ایرانیان ایستاد و با همه توان در کمک اقتصاد ایران و مردم ایران بود و وظیفه دارم، در این فرصت از این شرکت که رابطه بی بدیلی با تجارت و توسعه اقتصادی دارد تقدیر و تشکر کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما به دنبال این پاسخ هستیم که با وجود پتانسیل های ذاتی، موقعت سوق الجیشی ایران عزیز، بر سر راه جاده ابریشم بودن و امکان اتصال حمل و نقل دریایی و ریلی به هم و … چرا در جایگاه واقعی خودمان از حیث مسائل دریایی نیستیم، گفت: دولت دوازدهم به دنبال پاسخ روشن به این سوال و یافتن راه حل های اساسی برای آن است.

وی اظهار داشت: اینکه با همه پتانسیل ها بعضی از کشورهای دیگر منطقه هاب توزیع کالا در منطقه ما هستند و چه بخش از این ضعف ها در حوزه مسایل دریایی سهم ناوگان ملی ماست؟

شریعتمداری با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی دارای سهامداران غیر دولتی است، اظهار داشت: اما پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز کشتی های ما او را هنوز ناوگان ملی ایران می شناسد و ما حمایت هایمان را از آن به کفایت انجام خواهیم داد.

شریعتمداری اظهار داشت: باید بسنجیم که نقش و سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درمنطقه چقدر است؟ و نقش و سهم هماهنگی سیاست های هماهنگی حمل و نقل ریلی و دریایی و سیاست های نگهداری مدیریت بنادر در کشور ما از حیث نرخ ها چقدر است و با ایجاد یک هماهنگی و انسجام در بین سیاست های این بخش ها در طول دولت دوازدهم تلاش کنیم، تا جایگاه واقعی این موضوع مهم را در کشورمان مجدد احیا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به این مفهوم باید توجه کرد که تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت نفت کش ایران و بزرگترین حمل کنندگان کالای ایرانی نخواهند ایران یک کشتی ساز قدر نمی شود و اگر این اراده اتفاق بیفتد ما می توانیم در صنایع دریایی قدم های موثری برداریم.

وی افزود: لذا یکی از سیاست های دیگر که ما در دولت دوازدهم با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از توان سایر کشتیرانی های بزرگ ایران تعقیب می کنیم توسعه ساخت داخل صنعت دریایی با حمایت شرکت های مهم کشتیرانی در ایران است که امیدواریم بتوانیم با اصلاح مقررات حاکم بر بنادر و با توجه به ظرفیت های بزرگ در بنادر شهید بهشتی، چابهار و ظرفیت های عظیم بندری در دریای خزر بتوانیم ایران را به یک مرکز مهم توزیع کالای منطقه ای و بین‌المللی تبدیل کنیم و آن را به جایگاه خودش در عرصه فعالیت‌های گوناگون متصل به دریا برسانیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.