• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
9

پیش‌اظهاری ارزش کالا در گمرک راه‌اندازی شد/ آیا اختلافات ارزش گمرکی کاهش می‌یابد

  • کد خبر : 13427
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۴۳
پیش‌اظهاری ارزش کالا در گمرک راه‌اندازی شد/ آیا اختلافات ارزش گمرکی کاهش می‌یابد

اختلافات ارزش کالا در گمرک از دیر باز امری شایع بوده و اکنون مدیرکل دفتر ارزش گمرک از راه‌اندازی سیستمی برای پیش اظهاری ارزش کالا و به روز رسانی سامانه TSC در گمرک خبر داده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مباحث مهم در واردات کالا وضعیت ارزش کالاهای ثبت‌شده در نظام […]

اختلافات ارزش کالا در گمرک از دیر باز امری شایع بوده و اکنون مدیرکل دفتر ارزش گمرک از راه‌اندازی سیستمی برای پیش اظهاری ارزش کالا و به روز رسانی سامانه TSC در گمرک خبر داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مباحث مهم در واردات کالا وضعیت ارزش کالاهای ثبت‌شده در نظام گمرک و همخوانی آن با ارقام و قیمت‌های واقعی در عرصه بین‌المللی و کشور مبدأ و مقصد است.

واردکنندگان همواره درخصوص مسئله ارزش کالا با مشکلات و بعضاً اختلاف در گمرک روبرو هستند. کاهش قیمت‌های جهانی و یا متقابلاً افزایش آن منجر به افزایش هزینه انجام تشریفات می‌شود و این نوسانات گاهی مانعی برای تسهیل فرایندها در گمرک است.

در حال حاضر گمرک معتقد است با راه‌اندازی سامانه TSC توانسته بخشی از مشکلات ناشی از نوسانات قیمتی را حل کند و همچنین برای هم‌افزایی بیشتر تعامل و همکاری با صنوف، واحدهای تولیدی و اتحادیه برای برقراری توازن میان ارزش کالاها برقرار کرده است.

با وجود چنین اقداماتی باز هم شاهد اختلاف میان واردکننده و گمرک بر سر ارزش کالای ثبت شده در سامانه مذکور هستیم.

در همین رابطه حسین اصلانی بیان می‌کند: به دلیل نوسانات قیمت مواد اولیه در دنیا قیمت تمام شده کالاها کاهش یا افزایش می‌یابد و چون ارزش کالاهای ثبت‌شده در گمرک از تحولات قیمتی عقب است، واردکننده با مشکل مواجه می‌شود. اخیر کالایی را اظهار کردیم که با افت قیمت در کشور مبدأ روبرو شده بود، اما چون مبنای گمرک ارزش ثبتی مربوط به گذشته بود به دلیل صحت سنجی ارزش واقعی، ترخیص کالا به تعویق افتاد.

وی به پیامدهای این رویکرد اشاره کرد و گفت: هزینه تشریفات در گمرک افزایش می‌یابد و کالایی که می‌توان ارزانتر وارد کرد با هزینه‌های کاذب روبه‌رو می‌شود. 

به گزارش فارس، در کنار این بحث موضوع، کم‌اظهاری نیز میان واردکنندگان شایع است و برخلاف تصور، اظهارکننده، ارزش و قیمت کالا را برای کمتر پرداخت کردن حقوق ورودی و عوارض و سایر مباحث کمتر از میزان واقعی اظهار می‌کند.

چندی پیش، علی معقولی مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک از تفاوت ارزش یک میلیارد دلاری کالاهای وارداتی خبر داده بود.

بنابراین گزارش، خداکرم اسکندری مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه و ارزش گمرک با اشاره به مشکلات مطرح شده، از به روزرسانی ارزش کالاهای ثبت شده در سامانه TSC خبر داده و گفت: با توجه به ماده ۱۴ و ۱۵ قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن، این دفتر اقدام به تکمیل بانک اطلاعات ارزش کرده و اکنون بالغ بر ۲۹۵ هزار رکورد در بانک اطلاعات ارزش ثبت شده است. 

وی معتقد است: همچنین به منظور تسریع در امر ترخیص کالا اقدام به راه‌اندازی سیستم پیش‌اظهاری ارزش کرده است که با این سیستم صاحبان کالا می‌توانند قبل از اظهار کالای خود به گمرک با ارسال مستندات ارزش کالای خود به کارتابل این دفتر نسبت به بررسی و تعیین ارزش و نیز ثبت اطلاعات در سامانه TSC اقدام کنند. 

این مسئول گمرک در خصوص کاهش طبقات تعرفه‌ای در سال ۹۶ گفت:‌ پس از بحث و تبادل‌نظر در کمیسیون ماده یک، نهایتاً تثبیت تعداد هشت طبقه مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس تعداد طبقات تعرفه‌ای موجود (۸ طبقه) اهداف کلان کشور در خصوص تسهیل تجارت و ترخیص کالا در گمرکات اجرایی، کاهش پدیده قاچاق و سهولت محاسبات گمرکی برای کالاهای وارد شده به کشور را تأمین می‌کند. 

همچنین در این طبقه‌بندی تناسب طبقات تعرفه‌ای با زنجیره تولید در کشور که اهمیت بسزایی دارد، درنظر گرفته شده است. در این زمینه پیشنهاد ثابت ماندن تعداد طبقات  به دولت ارائه شد و هیأت محترم وزیران نیز طی مصوبه شماره ۱۶۶۳۱۵/ت۵۴۱۱۴ مورخ ۲۵ اسفندماه ۹۵ مبنی بر تنفیذ تعرفه‌های سال ۹۵ برای اجرا در سال ۹۶ پیشنهاد موصوف را تصویب کرد. 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.