• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
16

پورابراهیمی اعلام کرد: نامه محکم شورای گفتگو به رئیس جمهور در خصوص عدم حضور شریعتمداری

  • کد خبر : 14862
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۶:۴۵
پورابراهیمی اعلام کرد: نامه محکم شورای گفتگو به رئیس جمهور در خصوص عدم حضور شریعتمداری

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از دبیرخانه شورای گفتگو درخواست کرد تا نامه‌ای محکم به رئیس جمهور ارسال کرده و در آن از عدم حضور وزیر صنعت گلایه کند. به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور وزیر اقتصاد در حال برگزاری است، از رئیس […]

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از دبیرخانه شورای گفتگو درخواست کرد تا نامه‌ای محکم به رئیس جمهور ارسال کرده و در آن از عدم حضور وزیر صنعت گلایه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور وزیر اقتصاد در حال برگزاری است، از رئیس شورای گفتگو درخواست کرد که در نامه ای محکم به رئیس جمهور، عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت را در جلسات شورای گفتگو به صورت متوالی، تذکر دهد. این در حالی است که حضور وزیر صنعت الزامی است و اگر خودش حضور نمی یابد، باید معاونش را به این جلسه اعزام نماید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دو پیشنهاد اساسی مورد توافق است که در بودجه بیاید تا مطالبات جوایز صادراتی با بدهی های فعال اقتصادی اعم از بدهی های مالیاتی و غیره تهاتر کنیم تا تحقق آن صد در صد باشد. بر این اساس هر جایی که امکان پرداخت از سوی صادرکننده وجود داشته باشد، با طلب جایزه صادراتی آن از دولت تهاتر شود.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت روز دوشنبه هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس راجع به صادرات غیرنفتی توضیح خواهد داد، تصریح کرد: تا پایان سال ۶ میلیارد دلار تراز تجاری منفی خواهیم داشت و اوضاع صادرات اکنون اصلا خوب نیست. بنابراین باید وزیر صنعت توضیحاتی را ارایه کند و از برنامه ها بگوید.

پورابراهیمی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران هیچ راهبردی برای حمایت از صادرات ندارد، گفت: در حوزه رایزنان بازرگانی، عدم اشراف به حوزه اقتصادی به چشم می خورد؛ این در حالی است که تسلط بر زبان یک کشور مولفه کافی نیست، بلکه حداقلی که باید یک رایزن بازرگانی داشته باشد، اشراف کامل به اقتصاد کشور مقصد است، این در حالی است که سفرا نیز اوضاع خوبی به لحاظ حمایت از بازرگانان و تجار و صادرکنندگان ندارند.

وی اظهار داشت: وزیر امور خارجه باید در جلسه آتی شورای گفتگو حضور یابد تا راهبردهای حضور سفرا برای حمایت از فعالان اقتصادی مشخص شود، این درحالی است که چتر وزارت امور خارجه در هیچ کشوری برای دفاع از صادرکنندگان گسترده نیست.

پورابراهیمی با بیان اینکه اکنون برای حضور بانک مرکزی در حوزه فعالیت های نظام بانکی، مانع تراشی می شود، گفت: باید در شورای گفتگو، رئیس کل بانک مرکزی باید توضیح دهد که مشکلات را در این حوزه چطور حل خواهد کرد و پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه در چه وضعیتی است. این در حالی است که در حوزه بیت کوین و ارزهای دیجیتال، بازار سفته بازی رخ داده و قابل اتکا نیست و به مردم هم توصیه می شود که مردم به این سمت حرکت نکنند، اما پلت فرم ارزهای دیجیتال می تواند در کنار پیمان های دوجانبه و چندجانبه یاری رسان تجارت خارجی کشور باشد.

وی اظهار داشت: کافی است با چهار کشور روی ارز دیجیتال کار کنیم، این در حالی است که کشور آمریکا برای اینکه سیطره دلار از دنیا خارج نشود، برای بیت کوین ابزارهایی مثل فیوچرز طراحی کرده اند، اما ارزهای دیجیتال برای ایران زمینه ساز این است که ایران سیطره دلار را از اقتصاد خود خارج کند، اما رئیس کل بانک مرکزی اکنون باید پلت فرم خود در این زمینه را ارایه دهد.

پورابراهیمی با بیان اینکه اکنون نرخ تامین مالی ۴ تا ۵ برابر کشورهای اطراف است، گفت: گزارش اجرای دستورالعمل حمایت از صادرات باید در جلسه آینده هفته آینده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اعلام شود، این در حالی است که با حضور اتاق های بازرگانی و وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی هفته آینده جلسه ای در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14862

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.