• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
4

هنوز برنامه‌ریزی و استراتژی برای پیمان شانگهای نداریم

  • کد خبر : 41979
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
هنوز برنامه‌ریزی و استراتژی برای پیمان شانگهای نداریم
مناقبی در رادیو گفت وگو تصریح كرد: ما وارد پیمان شانگهای شدیم اما در این شش ماه برنامه ریزی نكردیم تا در كوتاه ترین زمان ممكن به بالاترین منفعت برسیم.

دكتر علیرضا مناقبی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با مزایای تجارت ایران با اعضای سازمان همكاری‌های شانگهای اظهار كرد: داشتن تعامل و همراهی و همفكری و هم صحبتی با دنیا بسیار خوب است و به عبارتی، شرط اولیه برای ادامه حیات است.

وی افزود: نوشتن تفاهم نامه‌ها و قراردادها باعث تقویت ارتباط جوامع و همكاری بیشتر می‌شود اما اصل قضیه این است كه باید زیرساخت‌های اقتصادی و پولی از جمله ثبات اقتصادی ایجاد شوند.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات با بیان اینكه تحریم‌های خارجی و داخلی مانع از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای قراردادها و تفاهم نامه‌ها می‌شوند گفت: قبل از اینكه هر تفاهم نامه‌ای امضا شود باید زیرساخت‌ها و بسترهای لازم را مهیا كنیم تا در نهایت، مردم كشورمان از آن منتفع شوند.

مناقبی خاطرنشان كرد: ما در سازمان همكاری‌های شانگهای با مجموعه‌ای طرف شدیم كه حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشكیل می‌دهد و بازار هدف بسیار بزرگی دارد اما باید دید كه با شرایط امروز، كشورهای عضو رغبت لازم را برای همكاری دارند و دولتی مانند چین و هند و روسیه كه دارای جایگاه ویژه‌ای هستند حاضرند با ما حركت كنند یا با دنیایی كه مقابل ما ایستاده است؟ !

وی حضور موفق در این پیمان را نیازمند دیپلماسی اقتصادی مناسب و حل مشكلات جابجایی پول دانست و گفت: ما چند رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌ها داریم كه توانایی مدیریت این كار را دارند؟! قطعاً تعداد این افراد بسیار كم است اما قرار است این عدد به ۳۰ نفر برسد.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات با بیان اینكه بیش از ۶۰ درصد مبادلات تجاری دنیا با دلار انجام می‌شود اظهار كرد: بالای ۸۰ درصد اقتصاد كشور در اختیار حاكمیت است نه بخش خصوصی و به همین دلیل هم بخش خصوصی اقتصادی به معنای واقعی كلمه نداریم.

مناقبی در رادیو گفت وگو تصریح كرد: ما وارد پیمان شانگهای شدیم اما در این شش ماه برنامه ریزی نكردیم تا در كوتاه ترین زمان ممكن به بالاترین منفعت برسیم.

در ادامه برنامه، مهندس آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران اظهار كرد: وقتی ۴۰ درصد جمعیت دنیا در این پیمان قرار می‌گیرد و بازار مصرف بسیار بزرگی هم دارد باید از این ظرفیت استفاده كنیم.

وی افزود: با وجود اینكه كشوری مانند روسیه مبتلا به تحریم‌های خاص خودش است و با وجود همه مودت‌ها و قراردادهای مشترك و پیمان‌های اینچنینی اما هنوز نتوانستیم از فرصت استفاده كرده و خودمان را به آن‌ها نزدیك كنیم و هنوز مبادلات پولی ما حل نشده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران با بیان اینكه بحث دیپلماسی اقتصادی باید در اولویت مذاكره‌ای مسئولان باشد گفت: دولت باید فرصت و زمینه‌های كافی را برای تجارت بیشتر بخش خصوصی فراهم كند چراكه اساساً كار دولت‌ها، تجارت نیست و فقط باید زمینه آن را برای بخش خصوصی فراهم كنند.

خالقی تسهیل تجارت و امور گمركی و تعرفه‌ها را از الزامات اجرای این نوع پیمان‌های تجاری دانست و اظهار كرد: ما در كشورهای هدف باید مزیت‌های خود را معرفی كرده و بازارهای مستمر و پایدار را برای خودمان ایجاد كنیم.

وی تصریح كرد: با وجود اینكه عضویت ما در سازمان همكاری‌های شانگهای در سال جاری رسمی شد اما هنوز خودمان هم آن را جدی نگرفتیم درحالیكه این موضوع باید به شكل جدی بررسی شود و استراتژی و برنامه ریزی صحیحی برای آن داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران معتقد است كه حضور ما در سازمان همكاری‌های شانگهای و سایر پیمان‌ها، بدون داشتن برنامه و استراتژی حضور موفقی نخواهد بود و یك روش اینچنینی و بدون هدف و برنامه و زیرساخت‌های لازم، قطعاً فعالان بازار را با ورشكستگی و سرخوردگی مواجه خواهد كرد.

خالقی گفت: برای انتخاب شدن محصولات ایران در بازارهای كشورهای هدف طبیعتاً اول باید بازار شناسی كنیم، سپس كیفیت كالاها را افزایش داده و محصولات داخلی را رقابتی كنیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=41979
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : http://radiogoftogoo.ir/
  • 155 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.