• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 7144اخبار امروز : 0
5

همگرایی عناصر موثر، لازمه حمایت از کالای ایرانی

  • کد خبر : 17889
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۹:۴۲
همگرایی عناصر موثر، لازمه حمایت از کالای ایرانی

مشهد – ایرنا – فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خراسان رضوی معتقدند که برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، همسویی عناصر موثر در بخش تولید از جمله حاکمیت، تولیدکننده و مردم، اصل اول و رکن اساسی است. همگرایی عناصر موثر، لازمه حمایت از کالای ایرانی شماری از آنان در گفت […]

مشهد – ایرنا – فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خراسان رضوی معتقدند که برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، همسویی عناصر موثر در بخش تولید از جمله حاکمیت، تولیدکننده و مردم، اصل اول و رکن اساسی است.
همگرایی عناصر موثر، لازمه حمایت از کالای ایرانی
شماری از آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت ساماندهی فضای کسب و کار در کشور، گفتند که باید به گونه ای تدبیر شود که شرایط برابر برای فعالان اقتصادی داخلی با رقبای آنان در کشورهای همجوار ایجاد شود.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این باره گفت: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان ‘حمایت از کالای ایرانی’ را به فال نیک می گیریم تا اقداماتی در زمینه رعایت حقوق مصرف کننده و ارتقای کیفیت تولید انجام گیرد.
سیدحسن حسینی افزود: سال گذشته اوضاع بخش تولید خوب نبود و دلیل عمده شرایط بد تولید را می توان نامناسب بودن فضای کسب و کار دانست زیرا فضای کسب و کار باید به گونه ای مناسب باشد تا تولیدکننده بتواند کالایی تولید کند که به لحاظ کیفیت و قیمت، قابلیت رقابت با کالای مشابه خارجی را داشته باشد.
وی اظهار کرد: نباید فراموش کرد که جامعه مصرف کننده دارای حقوقی است که تولیدکننده ملزم به رعایت آن است و باید در تولید کالای خود ۲ شاخص کیفیت خوب و قیمت قابل رقابت را مدنظر قرار دهد.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: بسیاری کالاهای داخلی بیش از میزان نیاز بازار و مصرف ملی، تولید می شوند که باید به خارج از کشور صادر شوند، لذا باید به فکر بازارهای فراملی یا صادراتی بود و دولت باید در این زمینه تسهیلاتی فراهم کند که کالای صادراتی بتواند در خارج از کشور بازارهای جدیدی پیدا کند.

* موانع راه تولید برداشته شود
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای دستیابی به کالای کیفی با قیمت مناسب، باید موانع بر سر راه تولید برداشته و فضای کسب و کار بهبود یابد.
حسینی ادامه داد: تا زمانی که موانع از سر راه تولید برداشته و کالا با کیفیت و قیمت مناسب عرضه نشود، نمی توان توقع داشت که کالای ایرانی بتواند مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی اظهار کرد: بزرگترین مشکل بر سر راه بخش تولید کشور، مالیات بر ارزش افزوده است که در صورت تداوم این نوع مالیات ستانی، بخش تولید به سمت نابودی پیش می رود.
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات کشور نیز سایه انداخته است، افزود: وقتی تولیدکننده محصول خود را صادر می کند نیز باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و این موضوع به هیچ وجه به نفع بخش تولید یا صادرکننده نیست.
حسینی اظهار کرد: بانکها هم به هر سپرده گذار ۲۰ درصد سود می دهند در حالی که بخش تولید آن سود ۲۰ درصدی را به دست نمی آورد، با این شرایط هر کس که سرمایه ای در اختیار دارد ترجیح می دهد در بانک سپرده گذاری کند تا اینکه بخواهد در بخش تولید سرمایه گذاری کند.
وی با تاکید بر اینکه در نظام اقتصادی کشور بانکها باید در خدمت تولیدکننده و نه رقیب او باشند، افزود: با تداوم این نوع سود دادن بانکها به سپرده گذاران و عدم همکاری آنها با تولیدکننده، نمی توان به رونق کالای ایرانی امید داشت.
حسینی اظهار کرد: برای برداشتن موانع راه تولید، دیگر اقدام مهم باید خارج کردن ماشین آلات فرسوده از بخش تولید و نوسازی خطوط تولید باشد و در این راستا باید از طریق نظام بانکی، تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

*حمایت از بخش تولید باید منطقی باشد
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه حمایت از دانش ایرانی باید بجا و مناسب باشد ، افزود: معتقدم اگر از بخش تولید حمایت بی جا شود، آن بخش رشد نمی کند همان طور که دولت ۵۰ سال از صنعت خودروسازی حمایت کرد بدون آنکه از این صنعت مسئولیت بخواهد لذا کیفیت خودرو داخلی هنوز مطلوب و قابل رقابت با خودروهای خارجی نیست.
حسینی افزود: اگر زیانی که توسط خودروهای داخلی از نظر آلودگی به محیط زیست و سوانح رانندگی به کشور وارد می شود، محاسبه شود مشخص می شود که قطعا ادامه تولید این خودروها به ضرر مردم است.
وی اظهار کرد: حمایت دولت از تولید ایرانی باید منطقی و با همفکری باشد و این شامل حمایت از دانش ایرانی و شرکت های دانش بنیان می شود اما در این میان باید نوسازی خطوط تولید مورد توجه ویژه قرار گیرد و این مستلزم وارد کردن بخشی از ماشین آلات و تلاش برای ارتقای سطح دانش داخلی در بخش تولید است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=17889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.