• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
7

نقش تفویض اختیارات وزارت صمت به استان‌ها در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی

  • کد خبر : 36470
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
نقش تفویض اختیارات وزارت صمت به استان‌ها در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی
در نشست بررسی و آشنایی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با ظرفیت‌های کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان و راه‌های هم افزایی فی مابین، بر نقش بی‌بدیل تفویض اختیارات وزارت صمت به استان‌ها در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این نشست که با حضور سرپرست و معاونین اداره کل صمت اصفهان و جمعی از روسا و نایب رئیسان کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم برگزار شد، فرشته امینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اشاره بر ارتباط و درهم تنیدگی وظایف سازمان صمت و اتاق بازرگانی، ابراز امیدواری کرد فضای همدلی حاکم میان طرفین ادامه یابد.
وی تصریح کرد: با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی پارلمان بخش خصوصی اصفهان و تعامل و همراهی هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی می‌توان شاهد رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تسهیل امور مربوط به آنها شد.
در ادامه امیرحسین کمیلی سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان استفاده از ظرفیت مرکز فوریت‌های کسب و کار استان را در پایش مشکلات فعالان اقتصادی اصفهان مهم دانست و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی و سازمان صمت برای تدوین استراتژی و چشم انداز آینده استان تاکید کرد.
وی توجه صرف به مشکلات روزمره را مانعی برای تدوین این چشم انداز و نقشه راه دانست و تاکید کرد با تدبیر درست موضوعات، فرایندها و دستورالعمل‌ها بخش عمده ای از مشکلات امروز صنایع استان رفع خواهد شد و ما در این مسیر از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده خواهیم کرد.
کمیلی از پیگیری تفویض برخی اختیارات از وزارتخانه صمت به استان اصفهان و عملیاتی شدن هر چه سریعتر طرح‌ها و کلان پروژه‌های استان خبر داد.
 سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان الزام به سامانه‌ای شدن فعالیت‌ها را در ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق در راستای برنامه‌ریزی درست برای آینده بر اساس آمار مهم دانست.
وی ابراز امیدواری کرد با تقویت تعاملات این اداره با بخش خصوصی بتوان مسیر روشنی برای آینده صنعت و تجارت استان رقم زد.

   
بستری مناسب برای  نوسازی ماشین آلات صنعتی فراهم شود


همچنین محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به نیاز جدی به نوسازی و بازسازی ماشین آلات صنعتی گفت: عواملی مانند قیمت بالای ارز و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان امکان نوسازی ماشین آلات را بسیار سخت نموده و لازم است از طریق حمایت از صنایع ماشین‌سازی و اختصاص تسهیلات و معافیت‌هایی برای ماشین‌سازان در این زمینه اقدام شود.
وی ضمن اشاره به واردات ۶۰میلیارد دلاری روسیه از ۵ کشور اروپایی بر استفاده از فرصت به وجود آمده برای در دست گرفتن سهمی از بازار این کشور تاکید کرد. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه خواستار توجه اتاق بازرگانی و اداره کل صمت اصفهان در کمک به بهبود شاخص‌های توسعه‌ای استان شد.


اصفهان در حوزه صنعت و معدن مظلوم واقع شده است


همچنین مجتبی کاروان رئیس کمیسیون معادن ضمن تقدیر از همراهی و تعامل همه جانبه بخش معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت با کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در راستای کمک به رفع مشکلات فعالان این حوزه گفت: با وجود ظرفیت بالای معدنی استان متاسفانه در حال حاضر حدود ۳۰درصد معادن سنگ تزئینی اصفهان فعال هستند.
وی خواستارتشکیل جلساتی با حضور سرپرست اداره کل صمت استان و فعالان معدنی اصفهان برای کمک به پیگیری و انتقال مشکلات به وزارت مربوطه و رفع مشکلات این حوزه شد.


دستورالعمل‌های غیرکارشناسی وزارت صمت مانع جدی فعالیت صنعتگران است


در ادامه احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین ایشان در اصفهان را در تسهیل امور مربوط به فعالان اقتصادی استان و حذف دستورالعمل‌های بعضا غیرکارشناسی شده این وزارتخانه حایز اهمیت دانست و خواستار پیگیری این موضوع از سوی اداره کل صمت اصفهان شد.
وی همچنین نظارت دقیق بر تخصیص سهمیه صنایع پتروشیمی و شیمیایی را در کاهش مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه صنایع مربوطه موثر دانست.


پرونده‌های ارجاعی به ستاد تسهیل به صورت جامع بررسی شود


همچنین اصغر اخوان مقدم نایب رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار نیز فصل‌بندی موضوعی و بررسی جامع پرونده‌های ارجاعی به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان را بسیار حایز اهمیت دانست و افزود: از این طریق و با ارایه دستورالعمل و منشوری مشخص به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی متخلف در پرونده‌ها با موضوعات پرتکرار مانند موضوع دریافت سود مرکب و ارجاع این پرونده‌ها به ستاد اقتصاد مقاومتی می‌توان رفع مشکلات صاحبان کسب و کار را تسریع کرد.
وی همچنین خواستار پیگیری و ادامه یافتن بسته‌های حمایت از تولید دستگاه‌های اجرایی استان شد.


کوچ سرمایه‌گذار از اصفهان هشداری جدی است


احمدخوروش رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت مشکل خروج سرمایه گذاران از اصفهان را مشکلی بسیار جدی و نیازمند بررسی دانست .
وی همچنین تشویق به سرمایه‌گذاری در اصفهان بر اساس وضعیت کنونی در حوزه صنایع کم آب بر و صنایع سبز و کمک به راه اندازی هر چه سریعتر دهکده لجستیک را ضروری دانست.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان همچنین خواستار ریشه‌یابی و پیگیری افزایش بی‌رویه بهای گاز مصرفی صنایع و مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه شد.


نقش مدیران توانا و خوش فکر در ارتقاء اقتصاد استان


محمدصادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز نتیجه افزایش همدلی میان مسئولان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را ارتقاء اقتصاد استان و شکوفایی اقتصادی دانست و ابراز امیدواری کرد با فعالیت مدیران توانا و خوش فکر مشکلات فعالان اقتصادی کاهش یابد.


به بخش خصوصی بیشتر بها دهید


در ادامه اکبر لباف، نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی ایجاد محیطی مساعد برای ادامه حیات صنایع استان را از اهداف اصلی پارلمان بخش خصوصی اصفهان دانست و گفت: اعضاء هیئت نمایندگان سعی دارند با ارائه نظرات کارشناسی به مسئولین دولتی فشارهای وارده به فعالان اقتصادی را کاهش دهند.
وی توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، پیگیری مسایل مربوط به تنظیم بازار، نحوه تخصیص سوخت مایع و نحوه تعیین تعرفه حامل‌های انرژی را از جمله موضوعات در دست اقدام کمیسیون انرژی معرفی کرد.
 لباف گفت: در شرایط کنونی لازم است بهای بیشتری به بخش خصوصی داده شود و با سختگیری‌های زیاد مانع فعالیت صنعتگران نشود.
در ادامه این نشست معاونین اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ابلاغ دستور‌العمل‌های خلق‌الساعه بدون در نظر گرفتن بضاعت شرایط استان‌ها، نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن بدون اعمال نظر بخش خصوصی و جامعه معدنکاران، موانع بر سر راه ورود ماشین آلات معدنی با توجه به دستور العمل‌های سختگیرانه وزارت صمت  و عدم آگاهی فعالان اقتصادی از برخی بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های وزارتخانه را از جمله مشکلات فعالان اقتصادی اصفهان عنوان کردند . تفویض اختیار از وزارت صمت به استان‌ها، اطلاع رسانی دقیق مصادیق احتکار و قاچاق کالا به فعالان اقتصادی، اصلاح قانون معادن کشور و استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان از دیگر مواردی بود که معاونین این اداره کل برای رفع بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی موثر دانستند.
در ابتدای این نشست نیز روح الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان متشکل از فعالان و خبرگان اقتصادی ، اساتید دانشگاه، مدیران فعلی و اسبق دستگاه‌های اجرایی هستند گفت: این مجموعه با همفکری در خصوص مسائل گوناگون اقدام به ارائه نظرات کارشناسی می‌نمایند و این نظرات در قالب گزارشات کارشناسی برای نهادهای مختلف از جمله اداره کل صمت ارسال شده است.
وی در ادامه به معرفی کمیسیون‌های تخصصی پارلمان بخش خصوصی اصفهان و تشریح اقدامات و دستاوردهای آنها پرداخت.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=36470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.