• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 7187اخبار امروز : 6
11
قائم‌مقام دبیرکل خانه صمت ایران، آرمان خالقی:

نباید سرنوشت اقتصادی و رفاهی مردم را به اتفاق‌ها و راهکارهای کوتاه‌مدت سپرد

  • کد خبر : 40272
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
نباید سرنوشت اقتصادی و رفاهی مردم را به اتفاق‌ها و راهکارهای کوتاه‌مدت سپرد
رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم ضمن بیان مثبت شدن شاخص‌های کلان اقتصادی و انجام امور زیربنایی در این دولت، به تأثیرپذیری معیشت مردم از بهبود شاخص‌ها در آینده اشاره کردند.

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که چگونه بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی به بهبود معیشت مردم منجر می‌شود، می‌گوید: با وجود افت‌وخیزهای زیاد، افق پیش روی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور امیدبخش است اما ثمربخشی، مهم‌تر از امیدبخشی است.

آرمان خالقی به ضرورت تدوین برنامه‌ای بلندمدت و مورد وثوق اشاره می‌کند که همه بخش‌ها و دستگاه‌های مسئول به آن متعهد باشند.

او اضافه می‌کند: با وجود چنین سندی رونق اقتصادی و بهبود درآمد، رفاه و معیشت مردم امکان‌پذیر می‌شود. رهبری در بهمن۱۴۰۰ بر ضرورت تدوین سند راهبردی توسعه اقتصادی کشور تأکید کردند، اما با گذشت بیش از یک‌سال‌و نیم از آن زمان، هنوز خبری از تدوین سند نیست.

 خبری از سند راهبردی توسعه اقتصادی کشور نیست
قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بر این عقیده است که یکی از مهم‌ترین اصول برای تأثیرپذیری مثبت معیشت مردم از شاخص‌های بهبودیافته اقتصادی، چگونگی استفاده از فرصت‌ها و داشتن برنامه مشخص برای دستیابی به اهداف تعیین شده است.

خالقی می‌گوید: با توجه به تغییرات مداوم روابط جهانی،  تحولات روابط ما با دیگر کشورها و تغییر شرکای تجاری ایران، اقتصاد ما هم با فراز و فرودهایی روبه‌رو می‌شود. وقتی شرایط اقتصادی یکی از شرکای بزرگ تجاری ما تغییر می‌کند، اقتصاد ما هم تغییر می‌کند، بنابراین باید به تأثیر عوامل محیطی و بین‌المللی بر اقتصاد کشور توجه ویژه داشت و اگر بخواهیم از این عوامل به نفع اقتصاد ملی و معیشت مردم استفاده کنیم باید روی بحث ریل‌گذاری و تعیین راهبرد کشور دقت و در عین حال سرعت بیشتری داشته باشیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم سند راهبردی توسعه اقتصادی کشور را تدوین و روی آن توافق کنیم تا حرکت اقتصاد کشور بر آن مبنا باشد.

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: در حال حاضر به طور مقطعی، مبتنی بر اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد و با برنامه‌های کوتاه‌مدت یا میان‌مدت مانند بودجه‌های سنواتی و درنهایت برنامه‌های پنج ساله توسعه عمل می‌کنیم که این شیوه خلاف تأکیدات رهبری مبنی بر داشتن برنامه بلندمدت و مورد وثوقی است که تمام بخش‌ها باید نسبت به آن متعهد باشند.

او تأکید می‌کند: با این رویه به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۲ نمی‌رسیم و اگر رفتار ما در قبال تدوین، متعهد شدن به سیاست‌ها و رصد حرکت‌ها بر مبنای سیاست‌های مورد توافق تغییر نکند، در آینده نسبت به این فرصت‌سوزی‌های تاریخی حسرت بیشتری می‌خوریم. وقتی اتصال معیشت مردم به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی مدنظر است و مایل نیستیم اقتصاد کشور بارها و بارها به ناکامی چشم‌انداز ۱۴۰۲ دچار شود،   باید برنامه‌ای هدفمند با مقاصد تعریف‌شده مشخص برای هر شاخص داشته باشیم و از کلی‌گویی بپرهیزیم به طوری که در آن وظایف تمام دستگاه‌ها به طور شفاف و منسجم تعریف شده باشد.

معیشت مردم را به «باری به هر جهت» نسپاریم
خالقی معتقد است در چارچوب یک نظم اقتصادی، معیشت، درآمد مردم، درآمد سرانه و رفاه اجتماعی بهبود می‌یابد.

وی می‌گوید: نباید سرنوشت اقتصادی و رفاهی مردم را به اتفاق‌ها و راهکارهای کوتاه‌مدت و «باری به هر جهت» سپرد، چراکه تاکنون از این شیوه به جایی نرسیده‌ایم. از دولت‌های مختلف در این خصوص که سفره مردم باید چنین باشد و چنان، حرف‌های زیادی شنیده‌ایم که محقق نشده و اعتبار و اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دولت‌ها نزد مردم به‌شدت کاهش یافته است و برای ترمیم این اعتبار و اعتماد از دست رفته انضباط و هدفمندی اقتصادی محسوسی برای مردم و فعالان اقتصادی، ضروری است.

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان می‌کند: برای توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم باید یا به درآمدهای خودمان متکی باشیم که به دلیل تحریم و رکود این امر مقدور نیست یا برای جذب سرمایه باید به سرمایه‌گذار خارجی و داخلی پیام اعتماد و اطمینان بدهیم که چنین پیامی نیازمند برنامه مشخص است.

به باور این کارشناس اقتصادی بهبود معیشت مردم و ارتقای سطح رفاه اجتماعی عموم جامعه زمانی امکان‌پذیر است که عملکرد اقتصادی مثبت و قابل دفاع باشد و به تعبیری با چرخیدن چرخ اقتصاد، رونق به معیشت مردم و کسب‌وکارها هم منتقل می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=40272
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://www.qudsonline.ir/
  • 324 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.