• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
12

نایب رییس خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران : توقع داشتیم وزیری با برنامه جلوی ما بنشیند

  • کد خبر : 22151
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۸:۰۴
نایب رییس خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران : توقع داشتیم وزیری با برنامه جلوی ما بنشیند

پنجاه و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، پنج شنبه گذشته در مشهد با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  برگزار شد، جلسه ای که علاوه بر وعده وزیر برای پیگیری مشکلات و مطالبات بخش خصوصی استان، با اعلام مواضع و تصمیمات شریعتمداری درباره واگذاری دارایی های صندوق های بازنشستگی […]

پنجاه و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، پنج شنبه گذشته در مشهد با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  برگزار شد، جلسه ای که علاوه بر وعده وزیر برای پیگیری مشکلات و مطالبات بخش خصوصی استان، با اعلام مواضع و تصمیمات شریعتمداری درباره واگذاری دارایی های صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی همراه شد. البته بخشی از این جلسه نیز به انتقادات صریح بخش خصوصی از شریعتمداری اختصاص داشت و اتخاذ رویکرد شعار و وعده به جای داشتن برنامه عملیاتی در وزارتخانه، مورد نقد قرار گرفت.

ناموفق در واگذاری دارایی های دولتی

محمد شریعتمداری روز پنج شنبه  در این جلسه،  دولت را در بحث واگذاری شرکت‌های دولتی ناموفق ارزیابی کرد و گفت: از مجموع شرکت‌هایی که برای واگذاری انتخاب شدند، در شروع فعالیت دولت یازدهم، فقط ۱۱ شرکت منحل شد و حتی یک شرکت را هم نتوانستیم در این مدت به‌طور واقعی واگذار کنیم. باید اذعان کنیم، اگرچه سیاست اصولی قوه مجریه پیگیری مجدانه واگذاری شرکت‌های دولتی است اما متأسفانه در این حوزه موفق نبوده‌ایم.

وی مجموع دارایی‌های قابل‌واگذاری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را  حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: در مرحله نخست ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق تأمین اجتماعی در دستور واگذاری قرارگرفته است. شریعتمداری گفت: یک کارگروه ملی در تهران برای مدیریت و گرفتن این دارایی‌ها از صندوق‌های مذکور تشکیل می شود، در گام بعد نیز توزیع استانی صورت می گیرد و ممکن است استانداران در این بحث، صاحب اختیاراتی شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، واقعی نبودن سه‌جانبه گرایی در اداره این بنگاه‌ها یا سازمان‌های بزرگی مثل تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری را عامل دیگری دانست که باعث شده برونداد آن‌ها به قواره ظرفیت‌هایشان نباشد.

🔸سود ۲۸ درصدی تسهیلات بانکی در مقابل سود ۹ درصدی تولید !

این عضو کابینه، به سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی هم اشاره‌ای کرد و گفت: نرخ اسمی کنونی ۱۸درصد است و اگرچه همین هم دارای مشکل است اما رویکرد بانک‌ها باعث شده نرخ مذکور به‌مراتب بیشتر باشد. باید بپذیریم بخش تولید، سود کلانی کسب نمی‌کند و شاید فقط فعالیت‌های سوداگرانه بتواند نرخ سود مذکور را تأمین کند اما بخش تولید، در حالت خوش‌بینانه سود ۸ تا ۹ درصدی دارد ولی آیا با آن می‌تواند ۲۷ یا ۲۸درصد سود پرداخت کند؟

🔸در خراسان رضوی ۱۸ هزار نفر بیمه بیکاری می گیرند

وی با اشاره به آمار۲۲۰هزار نفری تحت پوشش بیمه بیکاری در کشور گفت:  در استان خراسان رضوی ۱۸هزار نفر از این نوع بیمه بهره می برند، به‌واقع تا چه میزان می‌توان این بیمه را افزایش داد؟ البته خود قانون بیمه بیکاری، اشکالاتی دارد چراکه علاقه به تداوم بیکاری ایجاد می‌کند اما پیشنهاد‌های اصلاحی برای آن تدوین‌شده است و این بحث را در آینده پیگیری خواهیم کرد.  وی به طرح استاد-‌شاگردی نیز اشاره‌ و اظهار کرد: معتقدیم اگر واحدهای صنعتی کوچک و اصناف پای‌کار بیایند،  امکان ایجاد حداقل یک‌میلیون و ۲۰۰هزار شغل از این طریق وجود دارد و من بخشنامه جدید این بحث را صادر و به همه استان‌ها ابلاغ کرده‌ام.

«حسن حسینی» نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خطاب به وزیر کار گفت: درباره مشکلات واگن و ارز مسائلی را فرمودید اما هیچ‌کدام از مسائل اجرایی نشد، ما توقع داشتیم امروز وزیری با برنامه جلوی ما بنشیند. حسینی افزود: زمانی که ما به وزیران و نمایندگان مراجعه می‌کنیم تا مشکلی را طرح کنیم، آن‌ها صد مشکل دیگر مطرح می‌کنند و به‌قدری مسئله‌دارند که گویا ما باید مسائل آن‌ها را حل کنیم.  وی افزود: آقای شریعتمداری شما از ارزش‌افزوده، بهره‌ها و مسائل دیگر صحبت می‌کنید و مجلس هم همین حرف‌ها را می‎‌زند، چه کسی می‌خواهد این مشکلات را حل کند؟ بهتر است به پیشنهاد بخش خصوصی احترام بگذارید. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: ما در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و دغدغه معیشت کارگران خود را داریم، این کارگر چگونه باید زندگی‌ خود را تأمین کند؟ ما هم نداریم که کمک کنیم البته به‌عناوین‌مختلف کمک می‌کنیم اما دولت و مجلس چه برنامه‌ای دارند؟ وی ادامه داد: به مردم برنامه عملیاتی بدهید، نمی‎توان تنها وعده و شعار داد. مردم امروز می‌فهمند، هر اتفاقی که در دولت، مجلس و دستگاه قضا بیفتد مردم می‌فهمند و رصد می‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=22151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.