• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 7192اخبار امروز : 4
12

یادداشت رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران / توسعه در هزاره سوم

  • کد خبر : 22620
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
یادداشت رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران / توسعه در هزاره سوم

در برنامه ريزهاي مختلف، سعي براين است که مؤلفه هاي اصلي و شاخص هاي کليدي مؤثر بر رشد و توسعه و راه هاي رفع موانع آنها شناسايي گردد؛ اما در دوران معاصر، رشد اقتصادي نه در گرو برخورداري از منابع مالي فراوان يا منابع طبيعي خدادادي؛ بلکه در گرو داشتن افکاري پوياست. توسعه در هزاره […]

در برنامه ريزهاي مختلف، سعي براين است که مؤلفه هاي اصلي و شاخص هاي کليدي مؤثر بر رشد و توسعه و راه هاي رفع موانع آنها شناسايي گردد؛ اما در دوران معاصر، رشد اقتصادي نه در گرو برخورداري از منابع مالي فراوان يا منابع طبيعي خدادادي؛ بلکه در گرو داشتن افکاري پوياست.
توسعه در هزاره سوم، علي رغم اينکه از توان نيروي کار و سرمايه، و منابع طبيعي بهره مي برد؛ اما قدرت، پيوستگي و استمرار خود را از تفکر افراد خلاق، مبتکر و نوآور به دست مي آورد. اين بخش از منابع انساني با تفکر خلاق خود در تلاش براي ايجاد تغيير به عنوان يک گذار تکامل يافته است. در اين فرايند، منابع فيزيکي و دارايي هاي مالي که روزي نقش اساسي داشتند، جاي خود را به نوآوري، ابداع و خلق محصولات جديد داده اند. لذا توسعه اقتصادي دنياي امروز بر پايه نوآوري، خلاقيت و استفاده از دانش استوار بوده و بزرگ ترين سرمايه هاي يک بنگاه اقتصادي، منابع انساني يا نيروهاي اهل فکر، يادگيرنده و خلّاق هستند و اين نيروها کساني جز کارآفرينان نيستند. کارآفريني و همچنين نوآوري منتج از خلاقيت به عنوان پيش فرض هاي رشد اقتصادي، نتايج مطلوب يک اقتصاد پويا را رقم مي زنند.
ويژگي بارز اقتصاد امروز، تغييرات سريع است و کشورهايي مي توانند در چنين اقتصادي موفق باشند که قابليت تطبيق با اين تغييرات را داشته باشند. کشورهايي که ميزان فعاليت هاي کارآفرينانه بالايي دارند و به واسطه طبيعت کارآفريني در تطبيق با اين تغييرات، قادرند موفقيت بيش تري را کسب کنند. ترديدي نيست که عوامل انساني که در دانشگاه ها تربيت و به جامعه و بازار وارد مي گردند؛ به ويژه متخصصان کاربردي، کارآفرين و خلاق، نقشي محوري در رشد و توسعه و به ويژه توسعه اقتصادي ايفا مي کنند. اين امر مهم بدون وجود رابطه قوي مبتني بر برنامه ريزي آموزشي مناسب بين صنعت و دانشگاه ها و در اختيار قرار گرفتن مهارت ها و تخصص هاي کسب شده، در بخش توليد؛ بخصوص صنعت امکانپذير نيست.
بنابراين، رابطه متقابل دانشگاه و صنعت، مي تواند پيکرة توسعة اقتصادي و سطح اتکاي پرواز تکنولوژي و جهش اقتصادي در يک کشور باشد. قطعاً اتاق بازرگاني اصفهان با اين طرز تفکر است که همه ساله در جشنواره هاي مختلفي که با تقويت رابطه صنعت و دانشگاه مرتبط است، با همه توان خود مشارکت دارد و اعتقاد دارد برگزاري چنين گردهمايي هايي در هر سال خروجي هاي مبتکرانه را انتظار مي کشد. اين خروجي ها تسهيل کننده امر مهم تجاري سازي ايده هاي ناب و خروجي هاي دانشگاهي هستند و شايد بتوان ادعا کرد که اين گونه همايش هاست که قادرند کميت و کيفيت تجاري سازي ايده هاي نوين و تفکرات خلاق را افزايش دهند.
منبع: نشريه اتاق بازرگاني اصفهان

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=22620

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.