• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 4
7
لزوم ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران

زنگ خطر مهاجرت جدی گرفته شود

  • کد خبر : 41961
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
زنگ خطر مهاجرت جدی گرفته شود
مسئله مهاجرت نخبگان و متخصصان علمی و اقتصادی از ایران درحال تبدیل شدن به یک بحران جدی و عمیق است. این موضوع از آن دسته مسائلی است که طی چند سال اخیر توسط کارشناسان و صاحبنظران از زوایای گوناگون به آن پرداخته شده ولی هرساله به تعداد افرادی که مهاجرت می‌کنند و یا قصد ترک وطن را دارند افزوده می‌شود. موضوعی که از اگر اکنون به زنگ خطر آن توجه نشود، بی شک در آینده ای نزدیک کشور را با مشکلات متعددی مواجه خواهدکرد.

از آنجایی که حفظ و نگهداری نیروهای نخبه در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است با آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار سرمایه فردا ردا اظهار کرد: من نخبگان را در چند دسته می‌بینم. یک، نخبگانی که صاحب فکر و دانش فنی هستند و دسته‌ای دیگر نخبگان اقتصادی و دسته سوم افراد ماهر هستند که در اصطلاح از آن‌ها با عنوان فرار مغزها، فرار دست‌ها و فرار دست‌ها یاد می‌شود؛ متاسفانه کشور مبتلا به معضل در هر سه دسته است. در واقع سرمایه‌ها راه گریز را می‌جویند و به دنبال آن هستند که سرمایه خود را به جایی ببرند که امنیت اقتصادی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: آن‌هایی که نخبگان علمی هستند و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاهی که کمی هم تجربه کاری دارند وقتی با پیشنهادات چشمگیر و امکانات رفاهی بهتر در کشور‌هایی دیگر مواجه می‌شوند قطعا به دنبال شرایط بهتر خواهند رفت. در نتیجه به سختی، شرایط رفاهی بهتر مکان مقصد را می‌پذیرند و به اجبار ترک وطن می‌کنند.

عضو مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه به جرات می‌توانم بگویم که بسیاری از جوانان به فکر مهاجرت هستند، بیان کرد: اکثر افرادی که قصد مهاجرت دارند، به دنبال شرایط زندگی بهتری هستند زیرا این جوانان از افرادی که تجربه زندگی در خارج از ایران را دارند پیام منفی دریافت نمی‌کنند. به طور مثال وقتی یک محقق امکان تحقیقات و لوازم و ابزار مناسب در اختیار ندارد تا بتواند کار عملیاتی انجام دهد قطعا به دنبال شرایط بهتر خواهد گشت.

خالقی با تاکید بر اینکه فرد محقق به دنبال نوآوری و محقق کردن آرزو‌ها و ایده‌های خود است، گفت: چون در ایران در حوزه‌های تحقیق و توسعه، حفظ مالکیت اختراعات و اکتشافات و … پیشتیبانی لازم صورت نمی‌گیرد و از سویی سرمایه گذاری ریسک پذیر بسیار کم است و ریسک پذیری در کمک به پروژه‌های تحقیقاتی بسیار پایین است قاعدتا به دلیل بازار کوچک شان نمی‌توانند این افراد را جذب کنند و در نهایت ناامید و دلسرد به دنبال مهاجرت می‌روند.

وی همچنین با بیان اینکه باید در داخل کشور باید زنگ خطر مهاجرت جدی گرفته شود اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد مسئول اظهار می‌کنند چه اشکالی دارد بگذاریم بروند. تعدادی زیادی نخبه داریم مشکلی پیش نمی‌آید! به اعتقاد من بیان این موضوع باید خیلی بی مسئولیتی باشد که حتی نسبت به خروج یک نفر هم احساس مسئولیت انجام نشود.

عضو مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر اینکه سرمایه گذار به دنبال جای امن است گفت: شرایط در خارج از کشور به نحوی شده است که مانند آهن ربا سرمایه گذاران ایرانی را به خود جذب می‌کند فرقی هم ندارد از کشور‌های همسایه ترکیه گرفته تا دبی، اروپا، کانادا و… هرجایی که بشود و سرمایه گذار احساس امنیت کند و تضمین سرمایه داشته باشد و جایی باشد که با تصمیمات خلق الساعه آرامش و امنیت اش به خطر نیفتد به آن جا خواهد رفت.

خالقی تصریح کرد: متاسفانه موضوع مهاجرت به افراد دارای مهارت کشیده شده است. کارشناسان نخبه و کارگران ماهر به راحتی جذب دیگر کشور‌ها می‌شوند.

وی تاکید کرد: باید نگرش باشد عوض شود. باید مسائل و مشکلاتی که موجب خروج نخبگان می‌شود را مرتفع کرد. به این معنی که اگر ایجاد حس امنیت اقتصادی و شغلی ایجاد کردن مهم است باید آن را فراهم کرد. برای سرمایه گذار امنیت اقتصادی مهم است و باید محقق شود تا شخص به ماندن در وطن خود امیدوار باشد.

عضو مجمع کارآفرینان ایران بیان کرد: ایرانی که قید کشور را می‌زند و مهاجرت می‌کند از خیلی از مسائل می‌گذرد. ضرورت دارد که قوانین و مقررات، تامین مالی و … در نهایت حس امنیت ایجاد شود. حتی یک صحبت از مقام مسئول می‌تواند در تصمیم گیری افراد تاثیرگذار باشد و دل آن‌ها را برنجاند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=41961
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://sarmayefarda.ir/
  • 116 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.