• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل اخبار 7208اخبار امروز : 5
13

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس : قیمت دلار دستاویز گرانی بسیاری از کالاها و خدمات!

  • کد خبر : 21430
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس : قیمت دلار دستاویز گرانی بسیاری از کالاها و خدمات!

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس معتقد است تفکر دولتی‌ها و عملکرد ناظران بازار به سوپرمارکت‌ها و اغذیه مردم محدود شده است. سهراب شرفی در گفتگو با سرویس اقتصادی روزنامه «تماشا» به بازار لجام گسیخته بسیاری از کالاها که وابستگی به نرخ دلار ندارند اشاره می‌کند و می‌گوید: تصور متولیان بازار این گونه […]

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس معتقد است تفکر دولتی‌ها و عملکرد ناظران بازار به سوپرمارکت‌ها و اغذیه مردم محدود شده است.
سهراب شرفی در گفتگو با سرویس اقتصادی روزنامه «تماشا» به بازار لجام گسیخته بسیاری از کالاها که وابستگی به نرخ دلار ندارند اشاره می‌کند و می‌گوید: تصور متولیان بازار این گونه است که تنها سوپرمارکت‌ها در زندگی مردم نقش دارند.
وی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت برخی کالاها و مایحتاج زندگی مردم عنوان می‌کند: در گیرودار تلاطم موجود در بازار شاهد افزایش چند برابر اقلامی هستیم که تولید داخل بوده و به نرخ دلار وابسته
نیستند.
این فعال اقتصادی با عنوان اینکه امروز قیمت کالاهایی مانند سنگ‌های ساختمانی افزایش صددرصدی پیدا کرده‌اند، می‌گوید: بسیاری از مصالح ساختمانی از منابع و معادن داخلی تولید می‌شود. افزایش منطقی قیمت این کالاها با توجه به هزینه‌های کارگر و حمل و نقل نهایتاً در حد ۲۰ درصد است و معلوم نیست افزایش گاهاً بیش از صددرصدی قیمت این اقلام با کدام منطق توجیه می‌شود.
* انتظار می‌رود دولت با نظارت بر اجناسی که تولید آنها به قیمت ارز وابسته نیست بتواند شرایط بی‌ضابطه بازار را کنترل کند
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مسکن را از جمله مایحتاج مهم مردم دانسته و می‌گوید: افکار متولیان بازار در شرایط پرتلاطم فعلی صرفاً حول و حوش اقلام خوراکی می‌چرخد. شرفی با عنوان اینکه امروز التهاب موجود در بازار بر کسی پوشیده نیست، اذعان می‌کند:
بسیاری از کالاها که توان تولید آنها در داخل نیست از خارج از کشور وارد شده و طبعاً افزایش قیمت دلار، بازار آنها را دچار بحران و به هم ریختگی کرده است اما کالاهایی که منابع تولید آن داخلی است چرا باید با قیمت‌های بی حساب به مردم عرضه شوند.
وی با تأکید بر اینکه گرانی و لجام گسیختگی قیمت‌ها تمامی کالاها را شامل شده و به شکل اپیدمی اقتصاد را از پای درآورده است، می‌گوید: انتظار می‌رود دولت با نظارت بر اجناسی که تولید آنها به قیمت ارز وابسته نیست بتواند شرایط بی‌ضابطه بازار را کنترل
کند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه امروز مردم گرانی بسیاری از مایحتاج خود را تحمل می‌کنند، عنوان می‌کند: بسیاری از اجناس و کالاها شاید در سبد خرید روزانه مردم جایی نداشته باشد اما نظارت بر افزایش سرسام‌آور آنها وظیفه متولیان بازار است.
* نبود نظارت بر قیمت‌های بی‌ضابطه دامن زده است
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت نبود نظارت بر بازار را عامل افزایش بی‌رویه بسیاری از کالاها و خدمات می‌داند و می‌گوید: امروز نرخ پارکینگ‌های موجود در بسیاری از نقاط شهر افزایش صددرصدی پیدا کرده‌اند؛ پارکینگ‌ها با هدف ارائه خدمت به مردم ساخته شده‌اند و قرار نیست اسباب کاسبی باشند. علاوه بر این معلوم نیست خدمات یک پارکینگ که هیچ وابستگی ارزی ندارد، برچه اساس در طول مدتی کوتاه افزایش قیمت صددرصدی را تجربه می‌کند. آنچه مسلم است هر کس در حد توان خود از کشتی متلاطم اقتصادی بهره گرفته و نبود نظارت بر قیمت‌های بی‌ضابطه دامن
زده است.
شرفی به نبود نگاه تخصصی متولیان بازار و نگرش محدود آنها اشاره و عنوان می‌کند: چنانچه با دید تخصصی به بازار نگاه نشود و هر گروه کالایی و خدماتی در ردیف خود مورد ارزیابی و کنترل قرار نگیرد و بحران اقتصادی موجود رها شود روز به روز مهارت شرایط سخت‌تر خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه بخشی از بحران امروز اقتصاد به ویژه در مورد کالاهایی که وابستگی ارزی ندارند قابل مدیریت است، می‌گوید: باید عزم و اراده‌ای برای مدیریت بحران و به هم ریختگی موجود در اقتصاد کشور پیدا شود در غیر این صورت در سایه نبود مدیریت اختلاف طبقاتی روز به روز افزایش یافته و در موازات آن عده‌ای سرمایه‌های خود را برای کالاهایی که احتکار آنها جرم نیست هزینه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=21430

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.