• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 7191اخبار امروز : 3
11

دکتر استادی : حفظ مراودات اقتصادی اروپا با ایران حیثیتی است

  • کد خبر : 19547
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
دکتر استادی : حفظ مراودات اقتصادی اروپا با ایران حیثیتی است

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به دلایل ادامه همکارای اروپا در مراودات اقتصادی با ایران تاکید کرد: این امر دو دلیل دارد؛ ابتدا حفظ منافع امنیتی اروپا و دیگری حفظ حیثیت خود در برابر آمریکا و تحریم‌هایش علیه اروپا و ایران است. محمد استادی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه […]

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به دلایل ادامه همکارای اروپا در مراودات اقتصادی با ایران تاکید کرد: این امر دو دلیل دارد؛ ابتدا حفظ منافع امنیتی اروپا و دیگری حفظ حیثیت خود در برابر آمریکا و تحریم‌هایش علیه اروپا و ایران است.
محمد استادی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص مراودات اقتصادی ایران و اروپا و خروج آمریکار از برجام اظهار کرد: نوع مراودات ایران و اروپا را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ اول بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران بوده و دیگری بخش مراودات تجاری، خرید و فروش و مسائل بانکی بین ایران و اروپاست.
وی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران، عنوان کرد: این امر قبل از برجام کمرنگ بود و پس از برجام شرکت‌های اروپایی به ایران آمده و مذاکراتی را با ایران برای همکاری انجام دادند که با این رویداد اخیر برخی از شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ اروپایی از این همکاری‌ها خارج می شوند و از انجام روابط اقتصادی با ایران پا پس خواهند کشید.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مراودات تجاری و مسائل بانکی ایران به اروپا تصریح کرد: تحریم ها از سوی سازمان ملل و اروپا برداشته شد علیرغم اینکه تحریم ها از سوی آمریکا دوباره بازگشت که بسیار سختگیرانه‌تر اعمال خواهند شد.
استادی افزود: در واقع برخی از بانک‌های بزرگ اروپایی که با شرکت‌های آمریکایی ارتباط دارند در خصوص مراودات اقتصادی با ایران عقب خواهند کشید، همچنین شرکت‌های بزرگ که در آمریکا نیز شعبه دارند، همکاری خود را با ایران کاهش خواهند داد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه فضایی مناسب برای تعاملات تجاری و اقتصادی شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران ایجاد می‌شود، ادامه داد: بانک‌های درجه دو و سه و یا همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط به همکاری تجاری با ایران ادامه خواهند داد. حدودا ۱۰۰ شرکت آلمانی فعال در ایران مانند زیمنس و بانک‌های بزرگ اروپایی همکاری خود را با ایران ادامه نخواهد داد.
استادی بیان کرد: پس از خروج آمریکا از برجام به علت نگرانی‌ اعمال تحریم از سوی این کشور، شرکت‌های بزرگ و بانک‌های درجه یک به همکاری و مراودات اقتصادی خود در ایران ادامه نخواهند داد. اما به دلیل حمایت اتحادیه اروپا، شرکت های کوچک و متوسط که تعاملات کمتری با آمریکا داشته، در بازار ایران می مانند و احتمال اینکه همکاری با این شرکت‌ها افزایش یابد، زیاد است.
وی در خصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام بر مروادات اقتصادی ایران و اروپا خاطرنشان کرد: به طور کلی به نظر می‌رسد که مراودات اقتصادی ایران با اروپا اگر بیشتر نشود، کمتر نیز نخواهد شد. در واقع از نظر تعدادی توسعه پیدا خواهد کرد یعنی شرکت‌های تجاری اروپایی که حجم مراودات تجاری آنها با آمریکا کم بوده، حضور پررنگ‌تری در ایران پیدا خواهند کرد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: از سویی این مساله خوشبینانه بوده زیرا این امر برای اروپا حیثیتی شده است، زیرا آمریکا سیاست‌های خود را به اروپا دیکته می‌کند و اروپا نیز برای حفظ آبرو و قدرت خود، این همکاری‌ها را در بعدی دیگر یعنی با شرکت‌های متوسط خود ادامه خواهد داد.
استادی با اشاره مقاومت اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا علیه اروپا و ایران اظهار کرد: این هم از لحاظ مالی منطقی نبوده زیرا حجم روابط اقتصادی اروپا با ایران در حد ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار بوده و در مقابل چند صد میلیارد دلار معامله ای که با آمریکا و سایر کشورهای دنیا دارد، حجم ناچیزی به شمار می‌رود. در واقع این امر، همکاری اروپا با ایران، برای اروپا بعد حیثیتی داشته زیرا از بعد مالی و اقتصادی منافع چشمگیری برای اروپا ندارد.
وی تصریح کرد: همچنین اروپا امنیت خود را وابسته به ایران می‌داند. به عنوان مثال اگر ایران در این زمینه تقویت شود و بتواند حضور گروه‌های تروریستی و داعش را در منطقه کاهش دهد، در واقع منافع این امر از شکل ثانویه‌ای به اروپا خواهد رسید. بنابراین اروپا از این بعد علاقه به ادامه همکاری با ایران را دارد. مناسبات اقتصادی ایران و اروپا آنچنان رقمی نیست که بگوییم بخاطر حفظ این درآمد و منافع، همکاری ایران و اروپا به این دلیل ادامه خواهد داشت.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به دلایل ادامه همکاری اروپا در مراودات اقتصادی ایران اضافه کرد: این امر دو دلیل دارد؛ ابتدا حفظ منافع امنیتی اروپا و دیگری حفظ حیثیت خود در برابر آمریکا است، در واقع آمریکا با ایجاد یکسری تعرفه بر کالاهای اساسی مانند فولاد، آلومینیوم و… باعث اعتراض بسیاری از کشور‌های اروپایی و حتی بریتانیا نیز شد.
استادی با بیان اینکه اروپا تنها برای حفظ حیثیت و قدرت خود در برابر آمریکا تلاش می‌کند که روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کند، خاطرنشان کرد: در واقع احساس اروپایی‌ها به آمریکا یک حس تحقیرآمیز بوده و برای حفظ اعتبار خود، اروپا می‌خواهد در کنار ایران حضور داشته باشد و شرکت‌های کوچک و متوسط خود را برای همکاری با ایران تشویق کنند.
وی با طرح این پرسش که اقتصاد ایران با توجه به شرایط فعلی باید به چه سمتی گرایش داشته باشد، عنوان کرد: بنابر آن چیزی که در اقتصاد مقاومتی گفته شد، ما بایستی به سمت اقتصاد درون‌زا و برونگرا حرکت کنیم، به نحوی که متکی بر داشته‌ها و منابع خود باشیم اما بایستی با خارج از کشور نیز روابط تجاری خوبی برقرار کنیم.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ما باید به سمتی و سویی پیش برویم که کلونی‌های منطقه‌ای با کشورهای تجاری منطقه و منافع مشترک مانند آسیای میانه، افغانستان، عراق، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و… ایجاد کنیم تا بتوانیم روابط تجاری خود را با آنها گسترش دهیم. زیرا این کشورها بازارهای بزرگ و مناسبی برای کالاهای ما هستند.
استادی تصریح کرد: کافی است تنها سیاست‌گذاران ما قدری فضایی مناسب با این کشورها ایجاد کنند و با نگاه منافع ملی سراغ این کشورها بروند تا بتوانیم در قبال توسعه سیاسی که با این کشورها داریم، به منافع اقتصادی نیز دست یابیم.
لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=19547

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.