طی چند ماه اخیر موسسات معتبر و نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی‌هایی را در مورد آینده اقتصاد جهان و کشورهای مختلف ارائه کردند. صندوق بین‌المللی پول درخصوص ایران نیز در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی خود از آینده اقتصاد ایران را منتشر کرد. این نهاد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را ۸/ ۳ درصد و تورم را ۱/ ۱۰ درصد پیش‌بینی و بر ضرورت اصلاحات ساختاری، خصوصا در بخش مالی تاکید کرد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تورم و دورقمی شدن آن به شرط افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود.

از سوی دیگر بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را به ترتیب ۴ و ۳/ ۴ درصد پیش‌بینی کرد. باشگاه اقتصاددانان روزنامه «دنیای اقتصاد» مطابق سال‌های گذشته در ابتدای سال جدید یک نظرسنجی را درخصوص شاخص‌های کلیدی سال آینده و میزان رضایتمندی اقتصاددانان از سیاست‌های دولت و بانک مرکزی منتشر می‌کند. نظرسنجی پیش رو دیدگاه‌های ۸۰ اقتصاددان و فعال اقتصادی را در بر می‌گیرد که پیش‌بینی خود درباره رشد اقتصادی، قیمت دلار و نرخ تورم و همچنین  ارزیابی خود را از انتخاب و معرفی تیم اقتصادی دولت یازدهم و عملکرد آنها در سال ۱۳۹۷ مطرح کرده‌اند. در این نظرسنجی چهار پرسش مطرح شده است. در سوال اول به محدوده رشد اقتصادی و در سوال دوم به محدوده تورم در سال ۹۷ پرداخته شده است. سوال سوم نیز محدوده قیمت ارز در پایان سال ۹۷ را از کارشناسان جویا شده و در نهایت سوال چهارم از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی خواسته است تا نحوه انتخاب تیم اقتصادی و عملکرد این تیم در سال ۹۷ را ارزیابی کنند.

طبق نظرات ارائه شده ۴۶ درصد اقتصاددانان رشد اقتصادی در سال ۹۷ را یک تا ۳ درصد پیش‌بینی کرده و ۴۳ درصد نیز دامنه ۳ تا ۵ درصد را محتمل ارزیابی کردند. در پاسخ به سوال دوم نیز ۴۹ درصد کارشناسان، تورم را در دامنه ۱۲ تا ۱۵ درصد و به ترتیب ۲۷ و ۲۴ درصد از کارشناسان نیز تورم را در بازه ۱۰ تا ۱۲درصد و بیش از ۱۵ درصد پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین در پاسخ به سوال سوم نیز حدود ۴۵ درصد کارشناسان قیمت ارز را بیش از ۵۵۰۰ تومان و ۹۴ درصد بیش از ۵ هزار تومان پیش‌بینی کرده‌اند. ارزیابی کارشناسان از نحوه انتخاب و عملکرد تیم اقتصادی دولت نیز در مجموع با میانگین ۴ از ۱۰ نسبت به سال گذشته حدود ۲ واحد کاهش یافت. سال گذشته از بین ۶۶ اقتصاددان ۵۷ درصد نمره ۶ و بالاتر را به دولت داده بودند که میانگین نمرات در مورد کارنامه دولت ۲۵/ ۶ بود. مطابق نظرسنجی ابتدای سال ۹۵ نیز که عملکرد دولت در سال ۹۴ مورد بررسی قرار گرفته بود،۵۴ درصد اقتصاددانان نمره بالاتر از ۶ را برای عملکرد دولت در سال ۹۴ در نظر گرفته بودند.در حالی که در نظرسنجی پیش رو ۵۸ درصد اقتصاددانان نمره ۵ و پایین‌تر را برای عملکرد دولت در سال ۹۶ در نظر گرفته‌اند. در کل با بررسی سه نظرسنجی در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ می‌توان گفت رضایت از عملکرد دولت در بین کارشناسان و اقتصاددانان روند نزولی شدیدی را طی کرده است؛ به‌طوری که ارزیابی‌ها از عملکرد دولت در سال ۹۶ نمره قبولی نمی‌گیرد.

مقایسه با نظرسنجی‌ سال‌های گذشته

مطابق نظرسنجی ابتدای سال گذشته حدود ۷۵ درصد کارشناسان قیمت دلار در پایان سال ۹۶ را در بازه ۳۹۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و حدود ۲۰ درصد کارشناسان قیمت دلار را بین۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان پیش‌بینی کرده بودند. همچنین ۵۳ درصد از کارشناسان معتقد بودند نرخ تورم در سال ۹۶ بین ۱۰ تا ۱۲ درصد خواهد بود. در این میان حدود ۳۴درصد نرخ تورم را بیش از ۱۲ درصد پیش‌بینی کردند. از سوی دیگر رشد اقتصادی در بازه ۳ تا ۵ درصدی در سال ۹۶ نزدیک به ۵۶ درصد نظرات اقتصاددانان را به خود جلب کرده بود که مطابق آخرین برآورد، صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی در این سال را ۵/ ۳درصد پیش‌بینی کرد که نسبت به برآورد آذر ماه گذشته ۳/ ۰ درصد کاهش داشته است.

 

شهاب‌الدین رحیمی

امیر جهانی


۱- رشد اقتصادی در سال ۹۷ را در چه دامنه‌ای پیش‌بینی می‌کنید؟

الف) کمتر از یک درصد      ب) یک تا ۳ د‌رصد‌

ج)۳ تا ۵ د‌رصد‌      د‌) بالای ۵ د‌رصد‌


۲- تورم ایران در سال ۹۷ در چه دامنه‌ای خواهد بود؟

الف) کمتر از ۱۰ د‌رصد‌      ب) ۱۰ تا ۱۲ د‌رصد‌

ج) ۱۲ تا ۱۵ د‌رصد‌    د‌) بالای ۱۵ د‌رصد‌


۳ – پیش‌بینی شما از نرخ دلار در انتهای سال ۹۷ چیست؟

الف) کمتر از ۵۰۰۰ تومان     ب) بین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان

ج) ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان     د‌) بالای ۶ هزار تومان


۴- به نحوه انتخاب تیم اقتصادی دولت دوازدهم و عملکرد آن در سال ۹۶  چه نمره‌ای می‌دهید؟

کمترین ۱

بیشترین ۱۰


باشگاه اقتصاددانان

باشگاه اقتصاددانانباشگاه اقتصاددانانباشگاه اقتصاددانان