• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 7192اخبار امروز : 4
13

در ستایش ساخت ایران

  • کد خبر : 19494
  • ۰۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
در ستایش ساخت ایران

در سالی که مزین به نام کالای ایرانی است ؛ شاهد رویدادی مهم در عرصه صنعت نمایشگاهی هستیم .این روزها در حالی شاهد برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی ساخت ایران و نمایش توانمندی های کالاهای ایرانی در مشهد مقدس هستیم ؛ که تولید تحت تاثیر شرایط داخلی و خارجی وضعیت خوبی ندارد ؛ با این حال […]

در سالی که مزین به نام کالای ایرانی است ؛ شاهد رویدادی مهم در عرصه صنعت نمایشگاهی هستیم .این روزها در حالی شاهد برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی ساخت ایران و نمایش توانمندی های کالاهای ایرانی در مشهد مقدس هستیم ؛ که تولید تحت تاثیر شرایط داخلی و خارجی وضعیت خوبی ندارد ؛ با این حال شاهدیم که در کوره جنگ نابرابر اقتصادی تولید کنندگان مردانه ایستاده اند و از کیان استقلال اقتصادی کشور با تولید قهرمانه خود دفاع می کنند.

حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی موضوع مهمی است که البته این راهبرد، استمرار سیاست اقتصادی ایران در یک دهه گذشته نیز بوده است، اما نکته مهم این است که چقدر به این شعار عمل می‌شود. در چند سال گذشته محور شعارها اقتصادی بوده‌اند، اما به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی این شعارها عملی نشده و در حد حرف باقی مانده است.

لذا حمایت از کالای ایرانی نیازمند عزم همگانی است به طوری که مردم، تولید کنندگان و مسئولان و البته صنعت نمایشگاهی هر کدام در عملی شدن این شعار نقش بسزایی خواهند داشت.

باید تاکید کنم رقابت‌پذیری تولیدات داخلی در مصاف با اقلام خارجی زمانی در جامعه نمود عملی پیدا می‌کند که هر دو از شرایط و امتیازات مساوی برخوردار باشند. بنابراین مسئولان به‌منظور حمایت از کالای ایرانی ضمن مقابله جدی با پدیده قاچاق، جلوگیری از سیل واردات اقلام مشابه ساخت داخل به کشور باید برای ثبات قوانین و مقررات و در عین حال نرخ ارز گام‌هایی موثر بردارند زیرا در حال حاضر تغییرات عمده قوانین و مقررات به کلافی سردرگم برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است.

این در حالی است که بهترین راهکارتحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی که تنها راه حل پیروزی در جنگ اقتصادی است، وضع قوانین و مقررات مخصوص است، اما با نظام مالیاتی و نظام بانکی فعلی و به تعبیری با قوانین زمان صلح نمی توان جنگ را پیش برد.

ذکر این نکته ضروری است ؛ هنوز جامعه به درک مشترکی از اقتصاد مقاومتی نرسیده و هر کس از ظن خود به اجرای این سیاست های مبادرت می ورزد در حالی که اقتصاد مقاومتی یک جهش بزرگ اقتصادی است که باید توانمندی ها و ظرفیت های داخلی را به ارزش افزوده رسانید لذا باید در این جهت به جای فرصت سوزی، فرصت سازی کرد.

یکی از این فرصتها بازار کشورهای پیرامونی است. دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و در عین حال تولید کالاهای با کیفیت و رقابت‌پذیر همه و همه باید دست به دست هم دهند تا سهم قابل توجه از این بازار ۴۰۰ میلیونی در اختیار صنعتگران و کارآفرینان داخلی قرار گیرد. برای کسب سهم بیشتری از بازارهای داخلی و خارجی باید تولید داخلی به نحوی باشد که اعتماد مصرف‌کنندگان را بیش از پیش به خود جلب کند.

لذا موفقیت در این حوزه مستلزم توســـــعه ســـــــرمایه‌گذاری، دانش‌بنیـــان کردن کالاهای ساخت داخل، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، ارتقای کیفیت و بازارسازی مناسب است.

همچنین یکی از مولفه‌های اساسی در حمایت از کالای ایرانی، به جلب اعتماد عمومی نسبت به محصولات بومی معطوف می‌شود و باید به این واقعیت اذعان داشت؛ برای حصول این امر خطیر (تقویت تولید ملی)، ابتدا به ساکن باید حمایت‌ها از درون آغاز شود و در صورت تحقق این اصل، قطعا زمینه لازم برای نفوذ و تسخیر بازارهای خارجی به‌واسطه محصولات ایرانی فراهم خواهد شد.

در این میان بدون شک برگزاری نمایشگاهها اقدامی فرهنگساز در راستای حمایت از تولید ایرانی است تا به تولید کنندگان داخلی فرصت معرفی و ارائه کالای خود به مردم را بدهد .

برگزاری چنین نمایشگاهی شاید تاثیر محدودی در راستای معرفی توانمندیهای تولید کنندگان داشته باشد اما تداوم برپایی آن در درازمدت کارساز خواهد بود.
لذا برپایی نمایشگاه ساخت ایران در واقع یک اقدام فرهنگساز در راستای جلب حمایت از تولیدات داخلی است و امیدواریم این اقدام فرهنگی، آغازی برای حرکت به سمت استفاده از تولیدات ملی باشد.انشاا…

دکتر فیروز ابراهیمی
دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=19494

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.