• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
12

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: پیگیری طلب آردسازان از دولت

  • کد خبر : 20659
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: پیگیری طلب آردسازان از دولت

محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با اشاره به اینکه دولت ۳ سال است نرخ آرد را ثابت نگه داشته است، اعلام کرد: کارخانه‌های آردسازی از دولت طلب دارند. دولت متعهد شده بود که زیان کارخانه‌های آردسازی را بپردازد اما این طلب پرداخت نشده است. مرتضوی به […]

محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با اشاره به اینکه دولت ۳ سال است نرخ آرد را ثابت نگه داشته است، اعلام کرد: کارخانه‌های آردسازی از دولت طلب دارند. دولت متعهد شده بود که زیان کارخانه‌های آردسازی را بپردازد اما این طلب پرداخت نشده است.
مرتضوی به جلسه‌های برگزار شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و اظهار کرد: موضوع طلب آردسازان از دولت به شورای‌عالی اقتصاد مطرح خواهد شد اما این تاخیر ۳ ساله گرفتاری بزرگی برای آردسازان ایجاد کرده است.
رئیس کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به قدیمی بودن دستگاه‌ها و نیاز به تعویض ابزارآلات جداسازی گندم‌ها قبل از ارسال به کارخانه‌های آردسازی، تصریح کرد: ابزار مورد استفاده در جداسازی گندم‌ها غیراستاندارد است و دورریز بسیاری برای کارخانه‌های آردسازی به همراه دارد زیرا شن، خاک و سنگریزه‌های موجود در کیسه‌های گندم ارسال‌شده به کارخانه‌های آردسازی غیرقابل استفاده در صنعت است در صورتی که هزینه آن از جیب آردسازان پرداخت شده است.

مرتضوی تاکید کرد: بخش بزرگی از ضایعات به کارخانه‌های آردسازی منتقل می‌شود و از این ضایعات آرد تولید نمی‌شود، ضمن آنکه میزان استحصال آرد از هر تن گندم را پایین آورده است. همچنین ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانه‌های آرد مستهلک شده است.
به گفته وی، ماشین‌آلات به کار رفته در کارخانه‌های آردسازی قدیمی نیست. ایران از نظر فنی در صنعت آرد، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است؛ حتی ماشین‌آلات سوئیسی در ایران و شهرستان آستارا ساخته و صادر می‌شود.
مرتضوی گفت: بر اساس آخرین ارزیابی سازمان‌های تخصصی مرتبط با آرد و نان، مشخص شد از ۳۰ کارخانه صنایع آردسازی تهران از ۱۰۰ نمره ۲۰ کارخانه توانستند نمره کامل را دریافت کنند.
رئیس کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به مشکلات دیگر صنعت آرد به ممنوعیت صادرات آرد اشاره و اظهار کرد: کارخانه‌ها با طرف خارجی برای صادرات آرد قرارداد بسته و حتی پول دریافت کرده بودند اما تصمیم‌گیری یک‌باره باعث خسارت آردسازان شد.
مرتضوی با اشاره به افزایش نرخ کیسه‌های نایلونی آرد به ۱۱۰۰ تا۱۲۰۰ تومان گفت: انحصار به وجود آمده در عرضه مواد اولیه در بورس کالا باعث گرانی مواد اولیه تولید ملزومات بسته‌بندی پلاستیکی و نایلونی شده است.
وی اضافه کرد: پلی‌پروپیلن که باید ۵ هزار تومان باشد به نرخ ۱۲ هزار تومان به کارخانه‌های تولید ملزومات بسته‌بندی عرضه می‌شود. در نتیجه، کیسه‌های نایلونی بسته‌بندی آرد با نرخ ۱۲۰۰ تومان به کارخانه‌های آردسازی می‌رسد و آردسازان نیز اجازه افزایش نرخ ندارد این امر صنعت و تولید را دچار مشکل می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=20659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.