• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
19

دارایی‌های فکری موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی است

  • کد خبر : 38379
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
دارایی‌های فکری موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی است
اولین گردهمایی «بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصاد دانش‌بنیان، دارایی‌های فکری، ارزش‌گذاری» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنت، معدن و تجارت ایران، این نشست از سوی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان و با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان با حضور فعالین اقتصادی، مخترعان، نوآوران و صاحب‌نظران حوزه مالکیت معنوی و با محوریت انتقال تجربیات کاربردی برگزار شد.


بهنام ابراهیمی، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست با بیان اینکه دارایی‌های فکری موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاد یک کشور است، اظهار داشت: دارایی‌های فکری از طرف دیگر کالایی عمومی هستند که نمی‌توان جلوی استفاده دیگران از آن را گرفت و تخصیص‌ناپذیر است. این موضوع درباره دانش نیز صدق می‌کند و اگر از این دانش فنی حمایت نشود و نهاد خاصی برای تخصیص آن وجود نداشته باشد، به‌راحتی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد و قیمت آن به صفر می‌رسد و در نهایت دیگر دانشی تولید نمی‌شود و اقتصاد درجا خواهد زد.


وی افزود: بنابراین نهادهایی ایجاد شده است که جلوی استفاده رایگان دیگران از دستاوردهای فکری و دانشی را بگیرند و حاکمیت‌ها و نهادهای عمومی خصوصی در این حوزه دغدغه دارند.


ابراهیمی پرداختن به موضوعاتی مانند اقتصاد دانش‌بنیان و دارایی‌های فکری را وظیفه اتاق بازرگانی دانست و ادامه داد: اگر تمایل داریم اعضای اتاق بازرگانی اصفهان و سایر فعالان اقتصادی استان در حوزه توسعه دانش سرمایه‌گذاری کنند، باید به معرفی و تقویت ظرفیت‌های این نهادها و بسترسازی برای همه‌گیر شدن بهره بردن از آنها کمک کنیم.


علیرضا دلیری مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این نشست با اشاره به تعاریف گوناگون یونسکو از سواد از گذشته تا امروز گفت: در تعریف جدید یونسکو فرد باسواد کسی است که بتواند در خود و جامعه تغییر ایجاد کند و این کاری است که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها انجام می‌دهند.
وی با اشاره به تغییر معادلات اقتصادی دنیا افزود: در گذشته شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های معدنی و پتروشیمی جزو شرکت‌های مهم و تأثیرگذار محسوب می‌شدند، اما امروزه شرکت‌هایی مانند گوگل مهم و تأثیرگذار هستند که از دارایی فکری و دانش بهره می‌برند.


دلیری صاحبان اندیشه و فکر و شرکت‌های دانش‌بنیان را ایده‌پردازان آینده دانست و ادامه داد: بانک‌های کشور نیز باید با فضای جدید هماهنگ شده و از صاحبان دانش و دارایی‌های فکری حمایت کنند، چون زیرساخت علمی خوبی در کشور داریم و در تولید علم کشور اول منطقه هستیم، اما متأسفانه دچار بروکراسی‌های اداری دست و پاگیر هستیم که خوشبختانه این فضا در حال بهبود است و هم‌اکنون بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب فکر و ایده با یکدیگر رقابت دارند.


دلیل رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بهره‌گیری از جوانان نخبه و صاحب ایده است


مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تأکید بر بهبود فضای شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد آنها در سال های اخیر گفت: دلیل این رشد بهره بردن از جوانان نخبه و صاحب فکر و ایده بوده است.


وی تصریح کرد: ارزش دارایی‌های نامشهود بسیار بالاتر از داریی‌های مشهود و فیزیکی است و این دارایی‌های فکری، دانش و ایده موجب تحول‌های عظیم در حوزه‌هایی مانند حمل‌ و ‌نقل درون‌شهری شده است. در آینده نزدیک نخستین استارتاپ حمل و نقل وارد بورس کشور می‌شود که قطعاً با رشد چندبرابری روبه رو خواهد شد.


همچنین فرید نجات‌بخش رئیس هیئت‌‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان در این نشست اظهار داشت: کسب‌وکارهایی که از دارایی‌های فکری کمتری برخوردار هستند و به برندسازی و هویت‌سازی برای خود نپرداخته‌اند، مانند افراد بدون شناسنامه و بدون هویت هستند.


وی افزود: امیدوارم صاحبان کسب‌وکار برای این مهم زمان بگذارند و از حضور مشاوران باسابقه در این زمینه بهره ببرند تا شاهد بهبود دیدگاه مسئولان باشیم و در آینده دارایی‌های فکری به‌جای دارایی‌های ملکی، سند و غیره قابل استفاده باشد.


در ادامه این نشست موضوعاتی چون مالکیت فکری و شرکت‌های دانش‌بنیان، مالکیت فکری در چرخه تجاری‌سازی، ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود و جنبه‌های حقوقی مالکیت فکری با حضور علیرضا حیدری‌پور کارشناس رسمی دادگستری و کارگزار ارزیابی دارایی نامشهود معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نفیسه مستقل وکیل پایه یک دادگستری، پایان امینی مشاور دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری در حوزه مالکیت فکری و عضو سازمان جهانی مالکیت فکری، مجید محمدی رئیس اداره انتقال فناوری و تجاری‌سازی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مسعود باطنی پژوهشگر و منتور مدل‌های تعالی و توسعه سازمانی و ارزیاب دارایی‌های نامشهود بررسی شد.


همچنین در پایان این نشست از شرکت‌های برتر در حوزه مدیریت دارایی‌های نامشهود تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=38379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.