• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
10

تصمیم‌های آنی، تولید را فلج کرده است

  • کد خبر : 20622
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
تصمیم‌های آنی، تولید را فلج کرده است

محمدرضا مرتضوی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره مشکلات کنونی بخش تولید و سیاست‌های حمایتی دولت در این مدت به «گسترش صنعت» گفت: دولت به تازگی اعلام کرده که قصد دارد هزینه‌های بخش تولید را با کاهش مالیات ارزش‌افزوده، کم کند. این سیاست از یک جنبه سیاست حمایتی به شمار می‌رود. با این […]

محمدرضا مرتضوی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره مشکلات کنونی بخش تولید و سیاست‌های حمایتی دولت در این مدت به «گسترش صنعت» گفت: دولت به تازگی اعلام کرده که قصد دارد هزینه‌های بخش تولید را با کاهش مالیات ارزش‌افزوده، کم کند. این سیاست از یک جنبه سیاست حمایتی به شمار می‌رود. با این حال، مشکلی که به وجود آمده این است که روز گذشته دولت به طور ناگهانی تمام کالاهای وارداتی بخش تولید را نگه داشته است.
مرتضوی با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده تولیدکنندگان باید تکلیف مابه‌التفاوت ارز را با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روشن کنند، توضیح داد: متاسفانه دولت از یک سو هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد.
اگر مواد اولیه کارخانه‌ها که از روز گذشته در گمرک مانده، به سرعت ترخیص نشود واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه متاسفانه تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود بدون هماهنگی با بخش خصوصی است، گفت: به تازگی اعلام شده صادرات چای و آرد ممنوع است. این موضوع در حالی است که دولت بیش از این از صادرات این محصولات استقبال می‌کرد و بسیاری از فعالان اقتصادی برای بازاریابی این محصولات هزینه کرده‌اند.
علاوه‌بر این، دولت ۱۴ هزار تن آرد با هدف صادرات فروخته و امروز مجوز صادرات نمی‌دهد. وی با انتقاد از تصمیم‌های اخیر دولت توضیح داد: از زمانی که نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کردند تا امروز ۱۲ نوع تصمیم گرفته شده که هر کدام از آنها تصمیم‌های قبلی را نقض کرده است.
نتیجه تصمیم‌های آنی و سریع دولت این است که امروز تمام هیات‌مدیره‌های کارخانه‌های صنعتی و تولیدی به دنبال این هستند که خودشان را با دولت منطبق کنند و این اتفاق هر روز تکرار می‌شود.
برخی از واحدهای تولیدی امروز تعادل و ثبات را از دست داده‌اند و این باعث می‌شود کارخانه‌های کشور فلج شوند.
به گفته مرتضوی، بخش تولید امروز به تنفس نیاز دارد و دولت نباید تصمیم جدیدی بگیرد.
متاسفانه تصمیم‌ها بدون هماهنگی با بخش خصوصی است و این بخش در کشور امروز دچار آسیب‌های فراوانی شده است. در ماه‌های گذشته ارزش پول ملی نصف شد و به دنبال این اتفاق، دارایی بخش تولید نیز نصف شد. در آینده خواهیم دید که دولت برای رفع آسیب‌های این مقطع تسهیلات با سود ۲۰ درصدی خواهد داد. این شیوه حمایت بیشتر شبیه همان سیاست‌های فلج‌کننده است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر قرار است تولید فلج شود هیچ ویروسی به اندازه این تصمیم‌ها نمی‌توانست این‌طور صنایع را زمینگیر کند، گفت: بخش تولید در تمام کشور آسیب دیده و دولت با بخش خصوصی مشورت نمی‌کند. در اتاق بازرگانی تهران بیش از ۷۰ بیانیه داده شد اما با هیچ‌کدام برخورد مثبتی نشده و دولت اعتنایی به آنها ندارد.
این کارشناس و فعال اقتصاد توضیح داد: اینکه بگوییم مشکلات کنونی به دلیل خروج ترامپ از برجام است، فرافکنی کرده‌ایم. در ۸ سال درگیری نظامی بین ایران و عراق هم وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور این‌گونه نبود. ایران پس از انقلاب همیشه تحریم بود اما در پایان عمر ۴ ساله دوم دولت‌ها با این مشکلات همیشه روبه‌رو می‌شویم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=20622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.