• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 0
3

تجلیل از ۶۲ واحدصنعتی و معدنی نمونه فارس در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن

  • کد خبر : 41821
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۳۶
تجلیل از ۶۲ واحدصنعتی و معدنی نمونه فارس در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت‌ فارس عنوان‌کرد: بخشنامه‌های خلق‌الساعه و دستورالعمل‌های ناگهانی، بلای جان‌ صنعت

عملکرد فعالان عرصه صنعت و معدن علیرغم انبوه موانع، درخور توجه است

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این آیین، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و دستورالعمل‌های ناگهانی را بلای جان صنعت و آفت بزرگ در مسیر پویایی توسعه کشور دانست.
سهراب شرفی در عین حال عملکرد فعالان عرصه صنعت و معدن را علیرغم انبوه موانع و مشکلات، درخور توجه و شایان تقدیر عنوان کرد.
او ضمن تشکر از نقش حمایتگری قوه قضائیه و ستاد تسهیل و رفع موانع، بخش عظیمی از موانع را ناشی از ساختار اداری و بدنه اجرایی کشور دانست و به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات ریشه‌ای حوزه اقتصاد کشور، انباشت قوانین مازاد است.
شرفی با بیان اینکه افزایش تعداد مقررات و آیین‌نامه‌ها در بخش‌های مختلف موجب ایجاد تعارض منافع، موازی‌کاری و زمینه‌ساز آشفتگی بروکراسی در کشور شده است، اذعان داشت که عمر برخی از این قوانین به اوایل صده ۱۳۰۰ بر می‌گردد و بر همین اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به موازات وظایف محوله خود، رصد و پایش قوانین ناکارآمد را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: قوانین مناسبی در مجلس تصویب ‌شده و ابلاغ می‌‌گردد اما اغلب در زمان تدوین آیین‌نامه اجرایی این قوانین به گونه‌ای عمل می‌شود که یا محتوای قانون، بی‌اثر شده و یا قابلیت اجرا پیدا نمی‌کند، چنانچه به عنوان مثال، قوانینی وضع شده که پیرو آن صدها بخشنامه های مختلف صادر گردیده و پیشنهاد می‌شود قوانینی تصویب شود که بخشنامه‌پذیر نباشند.
شرفی، شاخص آزادی اقتصادی که میزان حمایت سیاست‌ها و نهادهای هر کشور از آزادی اقتصادی را می‌سنجد و یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در ارزیابی توسعه یافتگی اقتصاد کشورهاست را مورد توجه قرار داد و گفت: قوانین دست و پاگیر و سلسله مراتب و تشریفات زائد در حوزه‌های اقتصادی منجر به کاهش قابل توجه رتبه کشور در این شاخص شده است.
او با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به نفت و وجود رقبای زیاد در حوزه‌های نفت و گاز در منطقه، برخورداری کشور از منابع عظیم و منحصر به فرد ذخایر معدنی را قابل توجه عنوان کرد و معادن را رقیب سرسختی برای نفت و مناسب‌ترین جایگزین برای برداشته شدن اتکای دولت بر درآمدهای نفتی دانست.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با تاکید بر اینکه برگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور، خواسته مشترک صادرکنندگان و حاکمیت است، خواستار بازنگری در سیاست تعهد ارزی برای صادرات بخش خصوصی به ویژه بنگاه‌های کوچک شد و گفت: این بنگاه‌ها برای تداوم فعالیت خود در کشور ملزم به برگشت سرمایه هستند ولی گاها شاهد تعلیق کارت بازرگانی به دلیل میزان اندکی عدم برگشت ارز بوده‌ایم که منجر به از دست دادن بازار خارجی و ایجاد خدشه به اعتبار حوزه تجارت کشور شده و این وضعیت نگران کننده است.
گفتنی است درحاشیه آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن فارس، نمایشگاه یک روزه توانمندی‌های صنعتی و معدنی با مشارکت بیش از ۳۰ واحد تولیدی و معدنی گشایش یافت و واحدهای تولیدی توانمند، فعالیت‌های خود را در معرض دید عموم قرار دادند. استاندار فارس، برخی مسئولین دولتی، نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس، صنعتگران و معدنکاران نیز از این نمایشگاه بازدید کردند و در جریان توانمندی‌های تولید‌کنندگان قرار گرفتند.

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=41821
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://fars-him.ir/
  • 171 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.