• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
9

بار ۳ هزار میلیارد دلاری بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از کار بر دوش اقتصاد جهان

  • کد خبر : 12012
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۹:۰۸
بار ۳ هزار میلیارد دلاری بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از کار بر دوش اقتصاد جهان

جدی نگرفتن ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OSH) سالانه رقمی معادل مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۳۰ کشور کم‌درآمد، به اقتصاد جهانی زیان وارد می‌کند. این آمار را گای رایدر، دبیرکل سازمان بین‌المللی کار، روز یکشنبه طی سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در سنگاپور اعلام کرد. جدیدترین […]

جدی نگرفتن ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OSH) سالانه رقمی معادل مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۳۰ کشور کم‌درآمد، به اقتصاد جهانی زیان وارد می‌کند. این آمار را گای رایدر، دبیرکل سازمان بین‌المللی کار، روز یکشنبه طی سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در سنگاپور اعلام کرد.

جدیدترین برآوردهای سازمان بین‌المللی کار حاکی از این است که بار مالی آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از کار، سالانه ۲٫۹۹ تریلیون دلار، یعنی رقمی در حدود ۳٫۹۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۱۶ است. از طرفی سالانه ۲٫۷۸ میلیون کارگر در جهان بر اثر آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند که ۲٫۴ میلیون از این مرگ‌ومیرها را می‌توان منحصراً به بیماری‌های ناشی از کار نسبت داد. آمارهایی که اخیراً در کنگره جهانی OSH مورد بحث و بررسی گرفته‌اند، به همت کارشناسانی از فنلاند، سنگاپور، اتحادیه اروپا و کمیسیون بین‌المللی بهداشت حرفه‌ای، و با حمایت سازمان بین‌المللی کار جمع‌آوری و تدوین شده‌اند.

این آمارها نشان می‌دهند که بی‌توجهی به مشکلات امروز و آینده حوزه OSH چه هزینه‌هایی را بر اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند و در مقابل، رعایت ایمنی و بهداشت در محیط کار تا چه حد در توسعه پایدار جوامع مؤثر است.

دبیرکل سازمان بین‌المللی کار، در این خصوص خطاب به شرکت‌کنندگان کنگره جهانی OSH گفت:«مطمئناً همه ما به این درک رسیده‌ایم که برخی از چالش‌های کنونی در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، چالش‌هایی جهانی هستند و راهکارهایی جهانی را می‌طلبند». گای رایدر همچنین تأکید کرد که سازمان بین‌المللی کار آمادگی دارد تا با همکاری دولت‌ها، ائتلافی جهت مواجهه با این چالش‌ها تشکیل دهد. پیشنهاد تشکیل چنین ائتلافی، سال گذشته از طرف پیرکو ماتیلا، وزیر کار فنلاند، در مجمع بین‌المللی «آینده کار» مطرح شده بود.

سازمان بین‌المللی کار که در کنار اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی و وزارت نیروی انسانی سنگاپور، سازماندهی و برگزاری کنگره جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را بر عهده داشته است، در کنگره مذکور به‌طور جدی به چالش‌های آینده محیط‌های کاری و اثرات احتمالی این چالش‌ها بر ایمنی و بهداشت کارگران می‌پردازد. در حاشیه این کنگره که تا روز ششم سپتامبر (۱۵ شهریور) ادامه خواهد داشت، سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی با موضوعات مختلفی از قبیل نحوه جمع‌آوری اطلاعات قابل‌اتکا درزمینهٔ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، بهبود ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در زنجیره‌های تأمین جهانی، ایجاد مکانیسم‌هایی برای تبادل اطلاعات، دانش و تجربه در حوزه OSH و نیز توسعه استراتژی‌های ملی مناسب در این حوزه، با همکاری و نظارت سازمان بین‌المللی کار برگزار خواهد شد.

به عقیده دبیرکل سازمان بین‌المللی کار، مشارکت فعال جوانان سراسر جهان در عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، برای عبور از چالش‌های امروز و آینده حیاتی است. وی دراین‌باره نیز خاطرنشان ساخت: «نسل جوان بیشترین تأثیر را از تحولات آینده در حوزه OSH خواهند پذیرفت و به همین دلیل باید فرصتی برای آنها فراهم شود که بتوانند نظرات خود را در این خصوص مطرح کنند».

مقوله «جوانان و ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» نه‌تنها یکی از محورهای اصلی بیست و یکمین کنگره جهانی OHS در سنگاپور است ، بلکه در طرح «جنبش جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای برای پیشگیری» که جزو مهم‌ترین طرح‌های سازمان بین المللی کار است نیز اهمیت به‌سزایی دارد. امسال ۴۰ میلیون جوان در سراسر جهان وارد بازار کار می‌شوند و این جوانان از لحاظ تحصیلات و مهارت‌ها، بهترین نسلی هستند که جهان تاکنون به خود دیده است. دبیرکل سازمان جهانی کار معتقد است جهان باید به نحو احسن از این موهبت جمعیتی بهره بگیرد و این امر جز با آزاد کردن توانمندی‌ها و خلاقیت‌های بالقوه نسل جوان میسر نخواهد شد.

به‌عنوان بخشی از پروژه جهانی «جوانان ایمن در محیط کار»، ۱۲۵ جوان قهرمان از ۲۹ کشور، در کنگره‌ای که به موازات کنگره جهانی OSH در سنگاپور در حال برگزاری است، شرکت کرده‌اند. کنگره «جوانان ایمن در محیط کار» ایده تشکیل سپاهی از جوانان خبره در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای را دنبال می‌کند؛ سپاهی که قرار است مقابله با چالش‌های آینده جوانان در زمینه OSH را هدف عملیاتی خود قرار دهد.

بیست و یکمین کنگره جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای از روز یازدهم شهریور در سنگاپور آغاز شده و تا پانزدهم این ماه نیز ادامه خواهد داشت. کنگره جهانی OSH، سه بار در سال با همکاری سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ایسا) برگزار می‌شود. وزارت نیروی انسانی سنگاپور، میزبانی کنگره اخیر را بر عهده داشته است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. ممنون از سایتتون

  2. ممنون مطلب خوبی بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.