• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 4
11

ایران و ترکیه می‌توانند پل ترانزیت شرق و اروپا باشد

  • کد خبر : 36512
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
ایران و ترکیه می‌توانند پل ترانزیت شرق و اروپا باشد

روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران: هیات تجاری اتاق خرمشهر در جریان سفر به ترکیه، با رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در استانبول، هیات رئیسه اتاق بازرگانی استانبول، مشاور ریاست جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. این هیات تجاری به سرپرستی رئیس اتاق خرمشهر و […]

روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران: هیات تجاری اتاق خرمشهر در جریان سفر به ترکیه، با رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در استانبول، هیات رئیسه اتاق بازرگانی استانبول، مشاور ریاست جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

این هیات تجاری به سرپرستی رئیس اتاق خرمشهر و با حضور برخی از اعضای هیات نمایندگان این اتاق به ترکیه اعزام شده و از برخی واحدهای صنعتی ترکیه نیز بازدید خواهد کرد.

رئیس اتاق خرمشهر در دیدار با نائب رئیس اتاق بازرگانی استانبول گفت: هیات اتاق خرمشهر با توجه با مشترکات ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف و همچنین سبقه تاریخی و دیرین روابط این دو کشور در منطقه، با هدف معرفی منطقه آزاد اروند و ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و صنعتی آن و به‌منظور تقویت ارتباطات تجاری، بازرگانی و سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی به ترکیه سفر کرده و علاقه‌مند است از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط استفاده کند.

هانی فیصلی ادامه داد: خوزستان علیرغم اینکه به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی ایران به شمار می‌رود و باوجود ظرفیت‌های مختلف بازرگانی، صنعتی و کشاورزی، تاکنون نتوانسته به شکل شایسته‌ای در بازار ترکیه حضور داشته باشد، بررسی علمی و کارشناسی دلایل این امر و رایزنی جهت رفع این مورد، با توجه به قابلیت‌های مختلف استان خوزستان در تولید محصولات با کیفیت و متنوع از یک‌سو و همچنین جاذبه و کشش بازار کشور ترکیه برای این محصولات از سوی دیگر می‌تواند گامی مهم و بنیادین در توسعه مراودات تجاری دو کشور و همچنین گسترش مراودات بازرگانی میان فعالان اقتصادی این دو همسایه به شمار آید.

او با اشاره به اهمیت و جایگاه تأثیرگذار دو کشور در خاورمیانه تصریح کرد: ایران و ترکیه می‌توانند با پل ترانزیتی و شاه‌راه ارتباطی شرق و اروپا باشد، ازاین‌رو با توجه به اهمیت توسعه روابط همه‌جانبه لازم است تلاش و عملکردی وسیع از سوی تمامی بخش‌های دو کشور صورت گیرد، که سفر به استانبول و دیدار با مدیران اتاق بازرگانی این شهر در این چهارچوب صورت گرفت.

فیصلی با اشاره به استقبال اتاق بازرگانی استانبول از این دیدار و ابراز علاقه به توسعه مراودات تجاری با اتاق خرمشهر، گفت: در این نشست بر راه‌های توسعه مراودات تجاری میان دو کشور و نیز ایجاد شیوه راه و راهکارهای مناسب در حضور محصولات با کیفیت خوزستان و استانبول جهت عرضه در بازارهای متقابل از یک‌سو و همچنین بهره بردن از مسیرهای ترانزیتی شلمچه و استانبول در توسعه عملیات حمل‌ونقل تجاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپای شرقی از سویی دیگر توافقات مناسبی حاصل شد.

او ادامه داد: استان خوزستان توان فزاینده‌ای در توسعه صادرات محصولات کشاورزی، فولاد و مشتقات نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی به ترکیه را در دل خود جای داده از آن‌سو نیز ظرفیت واردات مواد غذائی، پوشاک و برخی لوازم الکترونیک از بازار ترکیه به استان خوزستان وجود دارد که نیاز است به شکلی مناسب و با توانی مضاعف به تراز تجاری مناسب و حداکثری میان دو منطقه برسیم.

ایران و ترکیه نقشی مهم در مناسبات سیاسی و اقتصادی منطقه دارند

اسرافیل کورال آی، نائب رئیس اتاق بازرگانی استانبول نیز در این نشست گفت: دو کشور ایران و ترکیه جایگاهی مهم و نقشی اساسی در منطقه دارند، ازاین‌رو با توجه به قدمت و سبقه روابط تجاری دو کشور و نقش مهم انها در مناقشات و روابط سیاسی کشورهای منطقه، لازم است با فعالیت‌های همسو و توسعه ارتباطات متقابل، اثری در رشد صلح و استقلال اقتصادی خاورمیانه بر جای گذاریم.

او افزود: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ترکیه علاقه و کشش شدیدی در توسعه روزافزون روابط تجاری با همتایان ایرانی دارند. ازاین‌رو با توجه به این بخش خصوصی دو کشور می‌توانند در کنار هم سهم بسزایی از مراودات بین‌المللی منطقه را در دست بگیرند؛ باید از ظرفیت مشترکات دینی و فرهنگی بهره لازم را برده و روابط اقتصادی منطقه را رو به رشد مضاعف ببریم. بخش خصوصی تکیه و فعالان اقتصادی استانبول بی‌شک خواهان تقویت و توسعه روابط با همتایان ایرانی به‌ویژه در بخش‌های دارای روابط کمتر مانند منطقه آزاد اروند دارند.

کورال آی در پایان گفت: حضور بسیاری از مواد معدنی ایرانی و محصولات کشاورزی و … در بازارهای ترکیه، استقبال بازرگانان ایرانی از کالاهای ترکیه‌ای و سرمایه‌گذاری مشترک فعالان اقتصادی ترکیه در صنایع ایرانی نشانه‌هایی از روابط مناسب بالقوه بخش خصوصی دو کشور جهت توسعه و تداوم ارتباطات تجاری و اقتصادی است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=36512

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.