• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
8

ایران در رتبه ۱۲۴ شاخص سهولت کسب‌وکار ۲۰۱۸ جهان قرار گرفت

  • کد خبر : 13523
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۵:۳۱
ایران در رتبه ۱۲۴ شاخص سهولت کسب‌وکار ۲۰۱۸ جهان قرار گرفت

جدیدترین گزارش بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه در مورد سهولت کسب‌وکار در کشورهای عضو بانک جهانی، از تنزل نسبی رتبه ایران در این زمینه حکایت دارد. با این حال، ایران در ۴ زیرشاخص شروع کسب‌وکار، شرایط صدور مجوز ساخت، اخذ اعتبار و تجارت برون‌مرزی توانسته است رتبه جهانی خود را نسبت به سال گذشته بهبود […]

جدیدترین گزارش بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه در مورد سهولت کسب‌وکار در کشورهای عضو بانک جهانی، از تنزل نسبی رتبه ایران در این زمینه حکایت دارد. با این حال، ایران در ۴ زیرشاخص شروع کسب‌وکار، شرایط صدور مجوز ساخت، اخذ اعتبار و تجارت برون‌مرزی توانسته است رتبه جهانی خود را نسبت به سال گذشته بهبود بخشد.

بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (IBRD) وابسته به بانک جهانی جدیدترین نسخه از گزارش سهولت کسب‌وکار در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش خود ۱۹۰ کشور را بر اساس امتیاز آنها در شاخص سهولت کسب‌وکار در سال ۲۰۱۸ که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از کشورها در سال جاری میلادی محاسبه شده رتبه‌بندی کرده است. شاخص سهولت کسب‌وکار از ۱۰ زیرشاخص (معیار) تشکیل شده و امتیاز کشورها در هریک از این زیرشاخص‌ها بر اساس فاصله آنها از شاخص پیشرو (۱۰۰) محاسبه شده است؛ به عبارتی هر کشوری که فاصله کمتری با شاخص پیشرو داشته باشد، امتیاز بیشتری کسب می‌کند.

ایران که در گزارش سال گذشته با کسب ۵۶٫۲۲ امتیاز در رتبه ۱۲۰ جهان قرار گرفته بود، در گزارش جدید به‌رغم افزایش اندک امتیاز ایران و رسیدن آن به ۵۶٫۴۸، با ۴ پله سقوط در رتبه، در جایگاه ۱۲۴ جهان قرار گرفته است؛ رتبه‌ای که نازل‌ترین رتبه ایران در سه سال اخیر به شمار می‌رود.

 

از لحاظ زیرشاخص‌های ده‌گانه شاخص سهولت کسب‌وکار نیز باید به این نکته اشاره کرده است که ایران در چهار زیرشاخص شامل شروع کسب‌وکار، شرایط صدور مجوز ساخت، اخذ اعتبار و تجارت برون‌مرزی توانسته است تا حدی رتبه جهانی خود را نسبت به سال گذشته بهبود بخشد؛ اما در شش زیرشاخص دیگر یعنی دسترسی به برق، ثبت مالکیت، حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت، پرداخت مالیات، اجرای قراردادها و رسیدگی به ورشکستگی و پرداخت دیون، با افت نسبی رتبه جهانی خود مواجه شده است.

در بین کشورهای خاورمیانه، ایران پایین‌تر از کشورهایی مانند امارات، ترکیه و بحرین قرار گرفته است. البته کشورهایی مانند مصر و لبنان در کنار سه کشور عراق، سوریه و یمن جایگاهی نازل‌تر از ایران داشته‌اند.

گفتنی است کشورهای نیوزیلند، سنگاپور و دانمارک ازلحاظ سهولت کسب‌وکار رتبه‌های اول تا سوم جهان را به خود اختصاص داده‌اند و کشورهای کره جنوبی، هنگ‌کنگ، آمریکا، انگلیس، نروژ، گرجستان و سوئد در رتبه‌های چهارم تا دهم جای گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.