• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 4
11

انتخابات دوره سوم هیأت رئیسه مجلس دهم برگزار شد لاریجانی رئیس ماند؛ مطهری و پزشکیان نواب رئیس‌

  • کد خبر : 18964
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۴۰
انتخابات دوره سوم هیأت رئیسه مجلس دهم برگزار شد لاریجانی رئیس ماند؛ مطهری و پزشکیان نواب رئیس‌

علی لاریجانی بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس دهم تکیه زد؛ یازده سال پشت سر هم او رئیس‌مجلس بوده و رکورد ریاست در بهارستان را شکسته است. پیش‌تر از او مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که ۹ سال پشت سر هم از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ رئیس مجلس شورای اسلامی بود. زمان مجلس هشتم بود […]

علی لاریجانی بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس دهم تکیه زد؛ یازده سال پشت سر هم او رئیس‌مجلس بوده و رکورد ریاست در بهارستان را شکسته است. پیش‌تر از او مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که ۹ سال پشت سر هم از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ رئیس مجلس شورای اسلامی بود. زمان مجلس هشتم بود که لاریجانی بخت خود را در ریاست آزمود و از آن به بعد برای همیشه پیروز این بخت‌آزمایی بوده است. او این بار هم چون دو سال گذشته در مقابل محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و نامزد ریاست مجلس قرار گرفت و در دوره دوم رأی‌گیری پیروز شد. لاریجانی با ۱۴۷ رأی برای یازدهمین سال به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. او با اختلاف ۲۴ رأی بر عارف پیروز شد. در مرحله اول لاریجانی ۱۰۱ رأی در برابر ۱۱۴ رأی عارف داشت. حمیدرضا حاجی بابایی با ۵۴ رأی از ادامه رقابت در مرحله دوم انصراف داد.
 
۱۲ کاندیدای فراکسیون امید
در واقع امروز تکلیف ترکیب هیئت‌رئیسه سوم مجلس دهم مشخص شد؛ انتخابات امروز در بهارستان، دوباره به صحنه وزن‌کشی برای فراکسیون‌های سه‌گانه سیاسی تبدیل شد؛ چراکه هر سه فراکسیون برای کرسی ریاست، نامزدهای خودشان را معرفی کردند و خبری از ائتلاف در اول کار نبود. فراکسیون امید برخلاف سال گذشته، این‌بار برای هر ۱۲ صندلی هیئت‌رئیسه برنامه داشت و به همین تعداد نامزد معرفی کرد.

به گفته «بهرام پارسایی»، سخنگوی فراکسیون امید، «محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید، برای صندلی ریاست معرفی شده بود. نواب رئیس معرفی شده «علی مطهری» و «مسعود پزشکیان» بود که در نهایت به ترتیب ۱۴۳ و ۱۵۷ رأی به عنوان نواب رئیس مجلس دهم انتخاب شدند. طبق برنامه فراکسیون امید «پروانه سلحشوری»، «سیدفرید موسوی» و «حسن لطفی» به‌عنوان کاندیداهای کارپرداز و «محمدعلی وکیلی»، «علی‌اصغر یوسف‌نژاد»، «عبدالکریم حسین‌زاده»، «علیرضا رحیمی»، «سیده‌حمیده زرآبادی» و «زهرا ساعی» به‌عنوان دبیرهای هیئت‌رئیسه معرفی شد. حضور سه زن و همچنین «حسین‌زاده» به‌عنوان نماینده نقده و اشنویه، همان سهمی است که فراکسیون امید برای اهل سنت و زنان در نظر گرفته بود.

 سردرگمی در اسامی فراکسیون مستقلین
غیر از امید، فراکسیون مستقلین هم گزینه خود را برای رقابت هیات رئیسه مجلس دهم معرفی کرد. حرف اول و آخر این فراکسیون علی لاریجانی بود که در نهایت به ریاست مجلس انتخاب شد. در این فراکسیون افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند و بعد از آن به سمت لاریجانی چرخش داشتند و عضو این فراکسیون شدند، حضور دارند. این فراکسیون از طیفی هستند که بیشتر نزدیک به لاریجانی بوده و «علی لاریجانی» را می‌توان به‌عنوان رئیس معنوی این فراکسیون تلقی کرد. «عزت‌الله یوسفیان‌ملا» و «هادی قوامی» از سوی فراکسیون مستقلین برای کاندیداتوری نواب رئیس معرفی شوند. «غلامرضا کاتب»، «محمد جمالی‌نوبندگانی»، «ولی ملکی»، «محسن علوی»، «مهدی فرشادان»، «عبدالرضا عزیزی»، «علی وقفچی» و «طاهرخانی» گزینه‌های این فراکسیون برای دبیری هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب شدند. اما مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین، لیست اسامی این فراکسیون را جور دیگری معرفی می‌کند: «غلامرضا کاتب»، «محمد جمالی‌نوبندگانی»، «محمدمهدی افتخاری»، «سکینه الماسی»، «مهدی فرشادان» و «محسن علوی» برای دبیری و «بهروز نعمتی»، «محمد آشوری» و «رسول خضری» به‌عنوان کارپرداز.

اما فراکسیون ولایی هم دیروز برای ۱۲ صندلی هیئت‌رئیسه به نتیجه رسیدند؛ «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، نماینده‌ای که سابقه وزارت در دولت احمدی‌نژاد را دارد، به‌عنوان نامزد ریاست وارد میدان شد؛ او مصمم به ماندن هم بود و در نهایت با ۵۴ رأی از رقابت باز ماند؛ «عبدالرضا مصری» و «محمد دهقان» به‌عنوان گزینه‌های نواب رئیس از سوی این فراکسیون معرفی شد.

ائتلاف مصلحتی

از اول قرار بر ائتلاف نبود؛ طوری که مجتبی ذوالنور، نماینده قم گفته بود اگر از آسمان سنگ هم ببارد حاجی‌بابایی در رقابت خواهد ماند. اما در عمل حاجی‌بابایی برای مرحله دوم انتخاب رئیس مجلس، انصراف داد. بعد از اینکه رئیس مجلس دهم انتخاب شد دو فراکسیون مستقلین و ولایی با یکدیگر ائتلاف کرده و هر یک تنها یکی از نامزدهای خود را برای نایب‌رئیسی معرفی کردند. یعنی فراکسیون نمایندگان ولایی با معرفی عبدالرضا مصری کاندیدای نخست خود، از معرفی محمد دهقانی کاندیدای نفر دوم انصراف داد و فراکسیون مستقلین ولایی بالعکس هادی قوامی کاندیدای دوم خود را معرفی کرد و از معرفی عزت‌الله یوسفیان ملأ کاندیدای نخست خود برای کرسی نواب رئیس انصراف داد. اما هر دو این‌ها در برابر مطهری و پزشکیان از انتخابات بازماندند.

افزایش سهم فراکسیون امید

شش دبیر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در سال سوم انتخاب شدند. محمدعلی وکیلی با ۱۳۴ رای، علی اصغر یوسف نژاد با ۱۲۹ رای، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با ۱۲۹ رای، علیرضا رحیمی با ۱۰۴ رای، احمد امیرآبادی با ۹۸ رای و اکبر رنجبر زاده با ۹۵ رای به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس انتخاب شدند. آرای محمدحسین فرهنگی و اکبر رنجبرزاده یکسان بود که با قرعه کشی انجام شده اکبر رنجبرزاده  جزو دبیران مجلس در سال سوم انتخاب شد.

 عباسی، نعمتی و آشوری ۳ ناظر هیات رییسه باقی ماندند

سه ناظر هیات رییسه در جایگاه قبلی خود ابقا شدند. از بین ۱۳ کاندیدای ناظرین (کارپرداز) هیات رییسه مجلس اسدالله عباسی با ۹۶ رای، بهروز نعمتی با ۹۶ رای و محمدی آشوری با ۸۹ رای از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در جایگاه ناظرین هیات رییسه ابقا شدند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=18964

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.