• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 0
6

افزایش تعداد دانش‌بنیان‌ها بدون توجه به عملکرد و نقش آن‌ها در اقتصاد

  • کد خبر : 41905
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۸:۵۴
افزایش تعداد دانش‌بنیان‌ها بدون توجه به عملکرد و نقش آن‌ها در اقتصاد
نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران گفت: عنوان دانش‌بنیانی پرستیژی است که بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند برای شرکت خود از آن بهره‌مند باشند. این شرکت‌ها از تخفیف‌ها و امکانات نمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند و قراردادن امکان ویژه برای دانش‌بنیان، سبب افزایش تعداد بدون عملکرد برای این شرکت‌ها شده است.

آرمان خالقی نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: اثر محصولاتی که به واسطه فناوری و دانش‌بنیان تولید می‌شود باید خود را در اقتصاد نشان دهد و نباید تنها طرح نوشته شود و مقالاتی در زمینه علمی در مجلات نوشته شوند.

 

باید ایده‌ها و نوآوری‌ها را تبدیل به محصول کرد

وی افزود: باید در عمل ایده‌ها و خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها را تبدیل به محصول کرد. محصولاتی که به تولید و تیراژ انبوه برسند و قابل عرضه در بازار داخل و صادراتی باشند.

 

دانش‌بنیان یا علمی بودن یک شرکت یک خصوصیت مادام‌العمری نیست

خالقی خاطرنشان کرد: مشوق‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده و اکنون تعداد قابل توجهی شرکت دانش‌بنیان به ثبت رسیده است. دانش‌بنیان یا علمی بودن یک شرکت یک خصوصیت مادام‌العمری نیست. ممکن است افراد یا شرکت‌هایی در مقطع زمانی دانش‌بنیان باشند؛ اما این ویژگی آن‌ها همیشگی نیست و ممکن است افراد نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌شده باقی نمانند.

وی افزود: مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان باید به صورت دوره‌ای مورد بررسی و بازنگری قرار گیرند و در این شرایط است که از سوءاستفاده از نام و عناوین دانش‌بنیانی نیز جلوگیری خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازگانی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید خروجی داشته و حداقل کار تحقیقاتی قابل اعتنا داشته باشد. انجام فعل و انفعال در کار دانش‌بنیانی قابل رصد است.

 

سهم ناچیز دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ایران

وی با اشاره به سهم ناچیز دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ایران اظهار کرد‌: برخی از دانش‌بنیان‌ها کارشناسی عمل نکرده‌اند. برخی از دانش‌بنیان‌ها نیز شناخته شده نیستند و در نهایت بخشی از دانش‌بنیان‌ها نیز از دیدرس دور ماند‌ه‌اند و از ظرفیت آن‌ها در اقتصاد استفاده نمی‌شود و چون آن‌ها بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند هر آن ممکن است از چرخه رقابت خارج شوند.

 

حمایت از برخی از دانش‌بنیان‌ها بدون توجه به عملکرد آن‌ها

خالقی تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌شده افزایش یافته و در حالی که دانش‌بنیان‌بودن باید براساس خروجی و عملکرد باشد به این موضوع توجه نشده و در این میان نیز برخی به نام دانش‌بنیان بدون توجه به عملکرد توانسته‌اند از حمایت‌ها و امکانات مالی درنظر گرفته‌شده برای این شرکت‌ها بهره‌مند شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: عنوان دانش‌بنیانی یک پرستیژ است که بسیاری علاقه‌مند هستند از عنوان آن برای شرکت خود بهره‌مند باشند. این شرکت‌ها از تخفیف‌ها و امکانات نمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند. قراردادن امکان ویژه برای دانش‌بنیان سبب افزایش تعداد بدون عملکرد برای این شرکت‌ها شده است.

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=41905
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://ana.ir/
  • 232 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.