• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
12

دولتها در فساد غرق خواهند شد/نرخ ارز در بودجه ۹۷ فسادزا است

  • کد خبر : 14581
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۶:۴۲
دولتها در فساد غرق خواهند شد/نرخ ارز در بودجه ۹۷ فسادزا است

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با بیان اینکه امواج فساد، دولتها را در خود غرق خواهد کرد، گفت: ارز ۳۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۷، فسادزا است و رانت را توزیع می کند. به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی بهکیش در سومین همایش مبارزه با فساد با بیان اینکه فساد بیشتر شده است، پس […]

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با بیان اینکه امواج فساد، دولتها را در خود غرق خواهد کرد، گفت: ارز ۳۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۷، فسادزا است و رانت را توزیع می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی بهکیش در سومین همایش مبارزه با فساد با بیان اینکه فساد بیشتر شده است، پس باید دلایل آن را برشمرد، گفت: در اتاق بازرگانی بین‌المللی، یک فعالیت جدی برای مبارزه با فساد وجود داشته است که این فعالیت‌ها در بسیاری از کشورها، کمرنگ شده است. این در حالی است که این اتاق، دو تا سه محور اصلی برای مبارزه با فساد دارد که اولین محور آن، اقتصاد رقابتی است.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی افزود: محور دوم وجود یک قوه قضاییه پاک، شفاف و پاسخگو است؛ ضمن اینکه دولت هم باید شفاف باشد؛ در حالیکه اگر این ارکان وجود نداشته باشد، حتما فساد هم وجود خواهد داشت.

وی با انتقاد از وضعیت نرخ ارز در بودجه سال ۹۷ کل کشور تصریح کرد: وقتی که ارز در بودجه ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است و این ارز تنها به عده ای تخصیص می یابد، پس مابقی باید ارز را از بازار آزاد تعیین کنند، پس همین جا فساد شکل می گیرد، بنابراین فعالان اقتصادی مجبور هستند که فشار و بار را با پرداخت هایی کم کنند.

بهکیش با بیان اینکه دونرخی بودن ارز، ریشه فساد است، خاطرنشان کرد: چه منافعی در این نرخ ارز نهفته است که کنده نمی شود، یا اینکه چرا باید تعرفه ها به یکباره امسال افزایش یابد، این در حالی است که تعرفه تفاوت قیمت داخل و خارجی است.

وی با انتقاد از افزایش چندبرابری عواض برای عدم خروج مردم از کشور و سفر آنها به کشورهایی مثل ترکیه تصریح کرد: این راهکار نیست؛ بنابراین باید تفاهمی با مسئولان کشور صورت گیرد که این ریشه های فساد را خشکاند. البته اتاق بازرگانی تهران، مدلی را برای ارزیابی بنگاههای اقتصادی که از فساد آزاد هستند، را تهیه کرده  که این کار خوبی است و کاری که دولت باید انجام دهد را بخش خصوصی شروع کرده است.

بهکیش خاطرنشان کرد: برخی از مقامات دولتی که باید در این جلسه شرکت می کردند، حاضر به حضور نشدند؛ پس صدای مبارزه با فساد را باید نزد چه کسی برد؟

وی افزود: ما به یک اقتصاد حمایتی در ۱۰۰ سال گذشته عادت کرده ایم، در حالیکه باید اقتصاد رقابتی شود. البته دولت هم علیرغم تاکیدهای مکرر بخش خصوصی مبنی بر اقتصاد رقابتی، کاملا عکس می کند. این در حالی است که درجه همسبتگی مبارزه با فساد با شفافیت بسیار بالا است.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی با بیان اینکه باید کشورهایی که در مورد مبارزه با فساد دقیق عمل کرده و رتبه های اول دنیا را دارند، بررسی کرد، گفت: نباید چرخ را از ابتدا اختراع کرد. نکته دیگر این است که به صورت مرتب گفته می شود که ۲۰ میلیارد دلار قاچاق وجود دارد، در حالیکه در کشوری که نیروهای امنیتی آنقدر قوی هست که کوچکترین ذرات را کنترل می کنند، چطور می شود که قاچاق را کنترل نکرد.

وی ادامه داد: تصور من بر این است که باید با دولت صریح‌تر صحبت کرد، نمی شود رئیس جمهور قبول کرده و بگوید که ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود دارد و بگوید که می خواهیم با قاچاق مبارزه کنیم، بنابراین تصور من بر این است که در این منجلاب فساد، خود دولتها غرق خواهند شد.

بهکیش با بیان اینکه رئیس جمهور عاقبت به خیر نداریم که ریشه اش هم در فساد است، گفت: روسای جمهور پس از اتمام کارشان، با مشکلات بسیاری مواجه می شوند، اگرچه کسانی که بیش از همه زیان می دهند، بخش خصوصی و تولیدکنندگان هستند که آنها هم مجبورند برای اینکه کارشان در برخی جاها برای تامین جامعه راه بیفتد، تن به فساد می دهند و این اگر عادت شود، بسیار بد است.

وی اظهار داشت: اگر بنا است که از تجربه کشورهای بین المللی استفاده کنیم، باید تلاش شود که اقتصاد رقابتی شود. به این معنا که باید قوه قضاییه شفاف و پاسخگو شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14581

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.