• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
16

نرخ فردای دلار قابل پیش‌بینی نیست/صادرکنندگان توان رقابت ندارند

  • کد خبر : 15532
  • ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۴:۴۷
نرخ فردای دلار قابل پیش‌بینی نیست/صادرکنندگان توان رقابت ندارند

در حالی فعالان اقتصادی بر این باورند که دولت باید مشکل غیرقابل پیش‌بینی بودن دلار و مالیات را حل کند که معاون وزیر صنعت می‌گوید حتی با تسهیلات صندوق توسعه ملی، صادرکنندگان توان رقابت ندارند. به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خسرو تاج در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: با اقدامات جالب توجهی […]

در حالی فعالان اقتصادی بر این باورند که دولت باید مشکل غیرقابل پیش‌بینی بودن دلار و مالیات را حل کند که معاون وزیر صنعت می‌گوید حتی با تسهیلات صندوق توسعه ملی، صادرکنندگان توان رقابت ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خسرو تاج در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: با اقدامات جالب توجهی که در بخش صادرات صورت گرفته، در ۹ ماهه نخست امسال پنج میلیارد دلار به صادرات محصولات معدنی اختصاص یافته است؛ بر همین اساس هم دانستن مزیت رقابت در میان محصولات صادراتی نکته ای کلیدی محسوب می شود که البته این نکته در اولویت و کانون توجه ما قرار دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: علاوه بر این، چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار میزان صادرات شش رقم ازمحصولات کشاورزی در هشت ماهه نخست امسال است.

وی تصریح کرد:­­ میزان صادرات گل و گیاه ۳۳۰ میلیون دلار، خشکبار ۹۴۷ میلیون دلار، شیرینی و شکلات ۴۴۰ میلیون دلار، صنایع تبدیلی اعم از آب میوه و کنسرو ۶۴۷ میلیون دلار، میوه و تره بار ۶۷۵ میلیون دلار، لبنیات ۵۳۷ میلیون دلار بوده و اینها تنها بخشی از پنج میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی در هشت ماهه نخست امسال است.

به گفته خسروتاج، در بخش گل و گیاه ۱۴.۳درصد رشد داشته ایم، اما در خشکبار ۱۵ درصد رشد منفی رخ داده است؛ چراکه تولید پسته کشورمان کاهش داشته؛ ضمن اینکه در بخش شیرینی و شکلات نیز ۲۵ درصد رشد، در صنایع تبدیلی ۱۱،۴۷ درصد رشد، میوه و تره بار ۵۶ درصد رشد، لبنیات ۳۱ درصد رشد محقق شده؛ ولی در صادرات محصولات حیوانی ۳۸ درصد کاهش داشته ایم.

وی گفت: دولت از سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی مصوب کرده­ است که در بسته های حمایتی تسهیلاتی با نرخ ۱۱ درصد ارائه شود، این منابع در خدمت چند بانک قرار دارد که بانک ها هم معادل همان رقم (دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان) با نرخ تسهیلات خودشان (۱۶ درصد) بر رقم اعطایی صندوق توسعه ملی بیفزایند و با نرخ میانگین به متقاضیان ارائه کنند؛ اما با این حال صادرکنندگان ما باز هم برای رقابت با رقبای خارجی از توان کافی برخوردار نیستند.

همچنین حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی در تکمیل گفته‌های خسرو تاج گفت: در سلسله سیاست های ابلاغی سال های اخیر، دائم تأکید بر حمایت از صادرات شده است که بر این اساس، تسهیل مقررات و ایجاد مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت، تشویق سرمایه گذاران خارجی برای صادرات، برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادرات، شکل دهی بازارهای جدید و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار تهاتری برای تسهیلات مورد نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف از جمله نکاتی هستند که در راستای تحقق رشد بخش صادرات کشورمان مؤثر خواهند بود.

وی ادامه داد: زمانی که تولید یک کشور، صادرات‌گرا شود، بخش تولید به صورت خودکار تنظیم می شود.

فولادگر با بیان اینکه ابلاغ سیاست های لازم جهت صادرات گرا شدن بخش تولید با دولت است، افزود: در نهایت صادرکنندگان خودشان باید بازارشان را پیدا کنند؛ این در حالی است که جمع رشد بهره وری انسانی و تولید ما به یک درصد هم نرسیده است.

سید محمد رضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو نسبت به کاهش هزینه های تولید گفت: بخشی از این هزینه ها در بخش خصوصی نیست و در حوزه صادرات باید یک تصمیم ملی گرفته شود. اینطور نیست که به محض اینکه اراده کردیم، بتوانیم از منابع مالی به راحتی و آسانی استفاده کنیم.بنابرین برای اینکه صادر کننده تونایی رقابت با همتای خارجی خود را داشته باشد باید یک تصمیم ملی گرفته شود.

وی افزود:در سفری که با جناب آقای دکتر فولادگر به کشوری خارجی داشتیم دیدیم که رییس مجلس و وزرای آن کشور همه در خدمت صادرات بودند.

ایشان تصریح کرد:بازار های مالی ما محدود و معین است  در حالی که  آینده ما تولید کنندگان در بازار های صادراتی است، که متاسفانه زیر ساخت هایی ماننده بنادر و راه آهن و … در اختیار بخش خصوصی نیست.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت:ما در هنگام صادرات سیمان یا آرد به مشکلات بسیاری برخورد می کنیم که برای حل مشکلات من جمله مشکلات ارزی، بانکی و … نیازمند عزم ملی هستیم.

به گفته مرتضوی ما با انعکاس درست مشکلات و مسائل در شوراهای تخصصی مثل شورای اقتصاد و مراکز تصمیم گیری توانایی این را داریم دولت را به سمتی هدایت کنیم که حداقل آسیب به صادر کنندگان وارد شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه گفت:در صادرات آرد با گندم ۷۸۰ تومانی که فقط در اختیار دولت می باشد صادرات را شروع کردیم و امروز دولت گندم را ۹۶۰ تومان می فروشد.

ایشان ادامه داد: نرخ بهره بانکی و حمل و نقل در داخل کشور زیاد است و ما تمام این مشکلات را می دانیم، بهتر است که مدیران و مقامات دولتی با مشارکت دادن بخش خصوصی در کمیسیون های تخصصی این مسائل و مشکلات را حل کنند.

مرتضوی افزود: هنگامی که مانعی ایجاد می شود اکثر کارشناسان به دلیل اینکه مقام دولتی بالاتری وحود دارد،خودشان را سانسور می کنند، اما در بخش خصوصی اینطور نیست، اگر ما در کنار جناب آقای خسرو تاج و بزرگان در شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار حضور داشته باشیم، هیچ دلیلی برای سانسور کردن خودمان نمی بینیم.

همچنین محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: برخورداری از توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی نیازمند تصمیم ملی است و به تصمیم فردی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ختم نمی شود.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در حال حاضر میانگین قیمت کالاهای صادراتی ما در هر تن حدود ۳۵۵ تا ۳۶۰ دلار است؛ این در حالی است که حدود ۱۳۰۰ دلار برای هر تن صادرات پرداخت می کنیم. تفاوت نرخ واردات و صادرات در هر تن نشانگر این است که نتوانستیم محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در شش ماه گذشته، صادرات برخی محصولات ممنوع و برخی کالاها بیش از حد آزاد شده است؛ به عنوان مثال به ممنوعیت صادرات دام و تخم مرغ اشاره کرد و به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در شش ماه گذشته ما ثبات قوانین نداشته ایم و باید برای سال آینده این روند را اصلاح کنیم.

همچنین محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: تنوع بخشی در بخش تولید، بازار و صادرات از مهمترین مسائل ضمانت صادرات و حضور در بازار جهانی است و برای دستیابی به این مهم باید حمایت دو چندانی از صنایع کوچک و پایین دست به عمل آید تا زنجیره ارتباطی میان صنایع کوچک و بزرگ برقرار شود.

وی ادامه داد: امروز حدود ۵۰ درصد از سبد صادراتی ما به میعانات گازی و پتروشیمی اختصاص یافته است و ۵۰ درصد دیگر هم شامل کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی می شود؛ بنابراین اگر بخواهیم در بخش ۵۰ درصد دوم تنوع داشته باشیم، باید ۵۰ درصد اول را به سمت تولید محصول هدایت کنیم و صادرات با ارزش افزوده بالاتر داشته باشیم.

لاهوتی گفت: صادرکنندگان نمی توانند نرخ فردای دلار یا مالیات را پیش بینی کنند، دولت باید در این خصوص راهکارهای نظارتی دقیق تری داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=15532

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.