• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
11

یک‌شبه ورق برگشت

  • کد خبر : 13773
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۷:۰۶
یک‌شبه ورق برگشت

آرمان خالقی،عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» درباره افزایش تعرفه واردات لبنیات ایرانی از سوی کشور عراق بیان می‌کند: متاسفانه برای حفظ بازارهایی که در انحصار تولیدکنندگان ایرانی است، تلاش نکردیم و با در پیش گرفتن برخی سیاست‌های اقتصادی اشتباه در حال از دست دادن […]

آرمان خالقی،عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» درباره افزایش تعرفه واردات لبنیات ایرانی از سوی کشور عراق بیان می‌کند: متاسفانه برای حفظ بازارهایی که در انحصار تولیدکنندگان ایرانی است، تلاش نکردیم و با در پیش گرفتن برخی سیاست‌های اقتصادی اشتباه در حال از دست دادن این بازارها هستیم.
وی بالا رفتن تعرفه واردات لبنیات به عراق را تاسف‌برانگیز خوانده و ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان لبنیات یک‌شبه بازار عراق را تصاحب نکردند اما یک‌شبه این بازار را از دست دادند. متاسفانه مسئولان سیاسی نتوانستند آنگونه که باید در زمینه اقتصادی با طرف مقابل رایزنی کنند و شرایط را به نفع فعالان خود تغییر دهند. خالقی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات فقط برای تولیدکنندگان ایرانی در نظر گرفته شده، می‌گوید: اگر افزایش تعرفه لبنیات برای همه کشورهای صادرکننده لبنیات به عراق در نظر گرفته می‌شد، تحمل آن چندان دشوار نبود اما این افزایش تعرفه فقط برای صادرکنندگان ایرانی اعمال شد و همین نکته تحمل آن را برای تولیدکنندگان ایرانی دشوار کرد.
به گفته وی مسئولان سیاسی رابطه ایران و عراق را یک رابطه حسنه عنوان می‌کنند اما باید بگویم زمانی می‌توان این ادعا را طرح کرد که این رابطه حسنه تاثیر خود را بر روابط اقتصادی نیز بگذارد. انتظار ما برای ایجاد شرایط مساوی در تجارت چندان نابجا نیست. تولیدکنندگان ایرانی نیز خواستار شرایط مساوی برای صادرات هستند، زیرا در این شرایط امکان رقابت ایجاد خواهد شد اما در شرایط فعلی کفه به نفع رقیب تجاری ما بالا رفته است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت باید برای برقرار کردن تعرفه ترجیحی با کشورها اقدام کند، می‌گوید: علاوه بر دولت سازمان توسعه تجارت باید برای تنظیم تعرفه‌های تجاری ورود کند. نباید شرایطی را ایجاد کنیم که بازارهایی راکه به دشواری آنها را تصاحب کرده‌ایم، به‌راحتی از دست بدهیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.