• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 4
6
برنامه یونس ژائله با سخنان آرمان خالقی، نایب رییس خانه صنعت و معدن ایران آغاز شد

به دنبال رشدهای بزرگ هستیم

  • کد خبر : 40245
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
به دنبال رشدهای بزرگ هستیم
خالقی: هر روز باید بهتر از دیروز باشد و اتاق از این موضوع مستثنی نیست وجود چهره‌های جدید در اتاق‌ها یک فرصت است

آرمان خالقی، قائم مقام دبیر کل خانه صمت ایران در نشست یونس ژائله گفت: روز یکشنبه هیات رییسه جدید را باهم انتخاب خواهیم کرد؛ انتخاب دهم به نوعی برای طبقه دهم اتاق بازرگانی است. اصولا هر روز ما باید بهتر از دیروز باشد و اتاق از این موضوع مستثنی نیست.

وی افزود: امسال شیوه متفاوتی در ثبت نام، رای دادن و… شاهد بودیم. بلاتکلیفی سبب شد نتوانیم خیلی برنامه‌ریزی کنیم. قاعدتا برنامه باید زودتر مشخص می‌شد که کاندیداها بدانند چه مسیری را طی کنند.

خالقی گفت: ما باید در مورد هیات رییسه وحدت فکری داشته باشیم. اگر وعده‌ای میدهیم باید همین ابتدای امر راه رسیدن به آن را مشخص کنیم. دیروز یک پیامی امد و تایید صلاحیت‌ها مشخص شد؛ گویا همه منتظر هم بودند که ببینیم چه کنیم. دیروز صحبت‌هایی انجام شد تا هم رسایی داشته باشیم.

وی گفت: نمایش قدرت بخش خصوصی در روز یکشنبه اهمیت دارد. بسیاری از هیات نمایندگان اتاق‌ها تغییر داشته و چهره‌های جدیدی داریم و این یک فرصت است.

آرمان خالقی ادامه داد: نمیتوان یکشنبه بدون آشنایی وارد جلسه شویم و بر مبنای صحبت‌های لیدرها رای دهیم. بعضی از دوستان در فضای مجازی آن چه نمیتوانند حضوری بگویند را به تشکل‌ها و اتاق نسبت دادند که امیدواریم این روزها بتوانیم این امر را اصلاح کنیم.

ژاله سخنان خود را آغاز کرد

ژائله: اتاق تبریز اکنون نمونه بارز یک اتاق مدرن است

یونس ژائله: من یونس ژائله متولد سال ۴۱ هستم که ۲۲هزار شاغل مستقیم در ۶۵ کشور دنیا دارم و کارخانه‌هایی در ایران و کشورهای دنیا دارم. از سال ۸۱ کار تشکلی را اغاز کردم و اولین افرادی بودیم که با هزینه شخصی در بلوار کشاورز خانه‌های صنعت را اغاز به کار کردیم.

وی گفت: ما از تشکل وارد اتاق شدیم. وقتی وارد اتاق تبریز شدم شاهد اتاقی غیرشفاف بودیم. امروز بعد ۱۶سال میگویم اتاق تبریز یک اتاق تحول یافته و مدرن است که ۱۵عضو دارد که ۵عضو هیات رییسه آن با ۱۵ رای انتخاب شدند. این یعنی ما همه باهم هستیم. این ۱۵نفر هیات نمایندگان همه رییس تشکل بودند. از بین همین عزیزان هم وارد هیات رییسه کردیم.

به دنبال رشدهای بزرگ هستیم

یونس ژائله: در چهار سال گذشته فضای کسب و کار را طوری طراحی کردیم که امام جمعه تبریز فرمودند اتاق تبریز فرمانده اقتصادی استان است و مسیولان را مکلف میکنم برای اصلاح اقتصاد به حرف اتاق گوش دهید.

وی ادامه داد: حتی استاندار به ما گفت که برنامه اقتصادی استان را بنویسیم و بگوییم در تبریز چه کنند. نتیجه این شد که ما هفته گذشته ۲۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی را با حضور جناب رییسی امضا کردیم.

ژائله افزود: ما دنبال یک رشد یک درصدی یا دو درصدی نیستیم. ما به رشدهای بزرگ نیاز داریم. دغدغه صنعتگران این است که وقتی میبینند مردم مشکل جدی دارند، به فکر این باشند که مساله را حل کنند. آن هم نه با پول دادن و کمک کردن بلکه تغییر در اقتصاد کلان.

وی گفت: باید بررسی کنیم چرا تورم داریم؟ چرا تابستان برق نداریم زمستان گرم؟ باید دنبال راهکار مسایل باشیم.

ما یک ظرفیت ناشناخته در اطراف خود داریم که باید آن را بالفعل کنیم

ژائله در این نشست گفت: امروز شصت اداره اعضای اتاق بازرگانی عوض شدند و الان وقت آن است که ما تشکل‌ها بازی را ببریم. ما باید با عقلانیت برنامه محور عمل کنیم. ما برای اداره خوب اتاق نیازمند یک اتاق فکر هستیم. نیازمند تشخیص مصحلت. ما با تیمی که شما انتخاب کنید این مرکز تشخیص مصلحت را ایجاد میکنیم.

وی ادامه داد: اطراف ما یک جمعیت ۷۵۰میلیونی است. این یعنی یک قدرت و ظرفیت بزرگ ناشناخته که باید بالفعل شود. ما میخواهیم اصلاح رویه مدیریت واردات را انجام دهیم. در اصلاح رویه مدیریت صادرات برنامه جدی داریم. متاسفانه ما گران میخریم و ارزان میفروشیم که خروجی آن فقر مردم و مشکل صنعتگران است. برخی هم ثروت ملی را به خارج بردند و ما را بازی می‌دهند.

باید به تشکل‌ها تفویض اختیار کرد

ژائله ادامه داد: برخی افرادی که اتاق را مدیریت میکنند نقشی در اقتصاد ندارند. نه صادرکننده هستند. نه واردکننده نه بنگاهدار و نه هیچ چیز دیگری. ما باید به تشکل‌ها تفویض اختیار کنیم. از ظرفیت تشکل‌ها باید استفاده شود تا با کمک آنان کار خوبی رقم بخورد. برنامه دیگر ما ایجاد یک مرکز برندینگ است. بزرگ شدن اقتصاد کشور ممکن نیست مگر با کمک تشکل‌های ما.

وی گفت: یکی از مشکلات ما بحث ساختار اتاق‌های مشترک است. باید در این امر بازنگری شود. یکی از مسیولیت‌های بزرگ اتاق اموزش و مهارت اموزی است. من تلاش کردم تیمی بفرستم تا روسی یاد بگیرند که با روسیه تجارت کنند اما موسسه پیدا نکردم. بحث دیگر رتبه بندی و پایش اتاق هاست. من رییس اتاقم. هیچ وقت در این هشت سال صورت مالی ندیدم. ۲۵۰۰ صفحه تحقیق و تفحص از فساد در اتاق نوشتند. به من میگویند ژایله چقدر پول خوردی؟

ژائله تاکید کرد: اتاق ابروی ماست. صندوق بیمه حمایتی باید برای حمایت از صنایع بحران زده ایجاد شود.

روند واردات باید اصلاح شود

ژائله گفت: ما باید بدانیم چقدر محصول و با چه قیمتی تولید میکنیم. برنامه میزان واردات کشور باید درست باشد که در یک مقطعی انقدر وارد نشود که صنعت زمینگیر بشود. البته نباید هم انقدر کم وارد شود که مردم گران بخرند. ما باید روند واردات را اصلاح کنیم.

ژائله: ما نه تیم بستیم؛ نه تیمی مشخص است

ژائله در این نشست گفت: ما نه تیم بستیم؛ نه تیمی مشخص است. هدف ما این بود که با تشکل‌ها و افکارشان اشنا شویم. ما میخواستیم برنامه‌ای به تشکل‌ها ارایه دهیم چون دنبال مدلی برای تغییر هستیم و بدون تعقل نمیتوان مدل داشت. برای همین هم از دوستان دعوت کردیم. هنوز برخی از تاییدی‌ها نیامده است. ما دیدیم الان فرصت خوبی برای شنیدن نقطه نظرات تشکل‌هاست.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=40245
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://www.eghtesadonline.com/
  • 252 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.