• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
11

عمده قاچاق لوازم خانگی از گمرک وارد کشور می‌شود/آیین نامه تولید مشترک با برندهای خارجی فراموش شد!

  • کد خبر : 14187
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۷:۴۶
عمده قاچاق لوازم خانگی از گمرک وارد کشور می‌شود/آیین نامه تولید مشترک با برندهای خارجی فراموش شد!

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر انجمن لوازم خانگی ایران گفت: ۲۵ درصد از مارک‌های مختلف لوازم خانگی موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. صنعت تولید لوازم خانگی یکی از صنایع قدیمی در کشور ماست که همیشه مورد توجه بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان […]

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر انجمن لوازم خانگی ایران گفت: ۲۵ درصد از مارک‌های مختلف لوازم خانگی موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

صنعت تولید لوازم خانگی یکی از صنایع قدیمی در کشور ماست که همیشه مورد توجه بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعتی، یکی از حوزه های بالقوه برای ورود صنعتگران ایرانی به حساب می آید.

در چند سال اخیر شاهد بودیم که صنعت لوازم خانگی شاهد افت و خیزهای بسیاری بود تا جاییکه برخی از کارخانه های تولید لوازم خانگی با سابقه فعالیت بیش از ۵۰ سال، اعلام تعطیلی کردند و بسیاری معتقدند بحران بوجود آمده در این صنعت به دلیل حضور و بروز لوازم خانگی خارجی در ویترین فروشگاه های ایرانی است.

برای روشن‌تر شدن زوایای بیشتری از این موضوع ، پای گفتگو با آرمان خالقی عضو هیأت مدیره خانه صنعت معدن وتجارت ایران و دبیرانجمن لوازم خانگی نشسته ایم .

چه میزان از لوازم خانگی موردنیاز کشور در داخل تولید می شود و چه میزان واردات در این حوزه داریم؟

خالقی: در مود ظرفیت تولید داخلی و میزان واردات لوازم خانگی ، آمار دقیقی درکشور وجود ندارد. از جهت ظرفیت تولید داخلی می توان گفت؛ ما توانایی تولید انواع لوازم خانگی مورد نیاز داخل، چه کوچک و چه  بزرگ را داریم ، آنچه مسلم است ۲۵ درصد از مارک های مختلف لوازم خانگی موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

با وجودی که ما همه برندهای مطرح لوازم خانگی خارجی را می توانیم به صورت قانونی وارد کنیم،چرا باز قاچاق در این بخش زیاد است؟

خالقی: چون مردم به این برندهای معروف اطمینان دارند و بازار فروش آنها در داخل تضمین شده است و از آنجاییکه نوع قانونی این برندها در بازار وجود دارد، قاچاقچیان به راحتی می توانند این لوازم خانگی را وارد بازار کرده و به فروش برسانند؛ به طور حتم تشخیص قاچاق یا غیر قاچاق بودن این دست کالاها برای بازرسان و ماموران تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق بسیار مشکل است. همچنین کسانی که لوازم خانگی را به صورت غیرقانونی وارد کشور می کنند، از پرداخت تعرفه ها فرار کرده و درنتیجه سود کلانی عایدشان می شود.

قاچاقچیان چطور این حجم وسیع از لوازم خانگی را به کشور وارد می کنند؟

خالقی: باید توجه داشته باشیم که قاچاق به دو صورت کوله بری و واردات از مبادی رسمی اتفاق می افتد ، ورود از طریق مبادی رسمی به این شکل است که شخص در گمرک اظهاراتی می کند که خلاف واقع بوده و می تواند کالای خود را بدون تعرفه یا با تعرفه پایین تر به کشور بیاورد . آنچه مسلم است در حوزه لوازم خانگی دور از ذهن است که فکر کنیم عمده قاچاق آن به صورت کوله بری انجام می شود و باید بپذیریم که میزان زیادی از قاچاق لوازم خانگی در سطح عبور از گمرکات رسمی کشور است و متاسفانه شاهدیم که این کالاهای قاچاق به راحتی در بازار داخلی تبلیغ شده و برای فروش آن کانال تلگرامی وجود دارد که حتی کالای سفارشی را تا درب منزل هم می آورند.

آیا برندهای مطرحی مانند ال جی و سامسونگ که در بازار ایران از فروش قابل ملاحظه ای برخوردارند، تعهدی به تولید مشترک و صادرات داده اند؟

خالقی: عمده برندهای خارجی لوازم خانگی موجود در بازار به صورت مستقیم وارد می شوند و بخش اندکی هم در داخل کشور سرهم بندی و مونتاژ می شود. متاسفانه این شرکت ها قراردادهای همکاری در داخل کشور به امضا رسانده اند که به دلیل نبود قوانین مشخص در این حوزه، هیچ گونه تعهدی برای مصرف قطعات داخلی و صادرات به بازارهای خارج از کشور ندارند و در نتیجه احداث خط تولید آنها در ایران بیشتر به سود این شرکت ها تمام شده و در حوزه ورود دانش فنی و افزایش اشتغال،کمک چندانی به صنعت ما نکرده است.

برای قانون مند شدن سرمایه گذاری و تولید مشترک شرکت های لوازم خانگی خارجی در ایران، اقدامی صورت گرفته است؟

خالقی: آیین نامه ای ابلاغی وزارت صنایع به خانه صنعت معدن و تجارت می‌گوید که هیچ برندی نمی تواند به داخل وارد شود مگر اینکه به درصدی از تولید مشترک برسد و سهم تولید خود را در داخل کشور سالانه ۵ درصد افزایش دهد، اما در عمل شاهدیم که این آیین نامه اجرا نشده و دلیل اصلی این موضوع عدم ارائه مشوق های لازم به شرکت های خارجی و داخلی است؛ به طور حتم باید مشوق هایی همچون مشوق های مالیاتی و تعرفه ای در این حوزه تصویب شود تا راه را برای تولید مشترک بین برند خارجی و تولیدکننده های ایرانی هموار کند.

به نظر شما راهکار موفقیت تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازار داخلی و خارجی کدام است؟

خالقی: در بخش تولید لوازم خانگی مانند تولید خودرو، قطعات مختلف یک وسیله توسط کارخانه ها و کارگاه های مختلف قطعه سازی تامین می شود و یک شرکت مادر در نهایت همه قطعات را جمع کرده و مونتاژ می کند. بنابراین اگر شرکتی می خواهد در حوزه تولید لوازم خانگی سودده باشد، باید تیراژ تولیدات خود را بالا ببرد، همچون اتفاقی که در شرکت ها و برندهای موفق تولید لوازم خانگی در جهان افتاده است.

آیا شما با تشکیل شرکت های سرمایه گذاری مشترک و تجمیع شرکت های کوچک موافقید؟

خالقی: بله، به نظر من تشکیل یک یا دو برند قوی و مطرح به جای ۵۰ برند می تواند موجب سودده شدن کارخانه های لوازم خانگی در ایران شود و این اتفاق نمی افتد مگر تحت یک سری مشوق های دولتی که کارخانه های کوچک را به پیوستن به زنجیره تولید لوازم خانگی در کشور ترغیب کرده و در نهایت هم بازار داخلی را از دست لوازم خارجی درآورده و هم موجب رونق صادرات می شود.

به نظر شما مردم حاضرند به جای لوازم خانگی خارجی، برندهای ایرانی را بخرند؟

خالقی: به طور قطع جامعه ما در این حوزه دچار ضعف فرهنگی است و در کنار توجه به افزایش کیفیت تولیدات داخلی، باید به سمت فرهنگ سازی در این حوزه برویم و اگر روزی برسد که یک کالای ایرانی و خارجی با کیفیت،گارانتی و قیمت یکسان ارائه شود تا خریدار کالای ایرانی را انتخاب کند، می توانیم ادعا کنیم که در زمینه فرهنگ سازی، موفق بوده ایم.

دولت چه اقداماتی در جهت تقویت تولید در حوزه لوازم خانگی صورت داده است؟

خالقی: در وزارت صنعت معدن و تجارت، یک سند راهبردی لوازم خانگی نوشته شده و پیش نویس آن آماده بوده اما هنوز نهایی نشده است، در این سند به موضوعاتی از قبیل مزیت تولید لوازم خانگی در رشته های مختلف، مناطق مختلف کشور اشاره شده و همچنین برای کمیت تولید نیز هدف گذاری هایی در نظر گرفته شده است.

توجه به مناطق تاسیس کارخانه لوازم خانگی از چه جهت حائز اهمیت است؟

خالقی: تولید در برخی مناطق مقرون به صرفه بوده و حمل ونقل و دسترسی به بازار نیز آسان تر است. البته نباید تمرکز تولید یک صنعت در منطقه و ناحیه بخصوصی موجب مغفول ماندن آن در نقاط دیگر کشور بشود. متاسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که برخی نماینده های مجلس یا مسئولان، پادرمیانی کرده و کارخانه ای را در استان یا شهرستان خود احداث کردند که گذشت زمان نشان داد که بی توجهی به پتانسیل منطقه، موجب عدم موفقیت این واحدهای تولیدی می شود.

در پایان چه صحبتی در جهت جمع بندی موارد ذکر شده در حوزه تولید لوازم خانگی دارید؟

خالقی: با اینکه هنوز مصرف لوازم خانگی ایرانی در داخل کشور نهادینه نشده است، ما توانستیم برخی از محصولاتمان را به خارج از کشور و حتی اروپا صادر کنیم و این نشان می دهد که پتانسیل صنایع ایران در این حوزه بسیار بالاست و اگر توجه و برنامه ریزی لازم در بخش تولید لوازم خانگی صورت گیرد، در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.