• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
16

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: توسعه آذربایجان‌غربی و ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی باید یک اولویت ملی تلقی شود

  • کد خبر : 20655
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: توسعه آذربایجان‌غربی و ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی باید یک اولویت ملی تلقی شود

آرمان خالقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اینکه در روزهای گذشته چند شهرستان استان نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی برای تبدیل به مناطق ویژه اقتصادی رسیدند اظهار کرد: متاسفانه راه‌اندازی مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی، فرصت دیرهنگامی است که به آذربایجان‌غربی اعطا شد. وی افزود: چون از […]

آرمان خالقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اینکه در روزهای گذشته چند شهرستان استان نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی برای تبدیل به مناطق ویژه اقتصادی رسیدند اظهار کرد: متاسفانه راه‌اندازی مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی، فرصت دیرهنگامی است که به آذربایجان‌غربی اعطا شد.

وی افزود: چون از بابت توجیه فنی و اقتصادی و از نظر تمامی محاسبات و بررسی‌های کارشناسان اقتصادی، ایجاد یک منطقه آزاد و ویژه، با توجه به موقعیت راهبردی که آذربایجان‌غربی از نظر جغرافیایی دارد و نیز مجاورت این استان با چهار کشور همسایه و اینکه دروازه ورود به اروپا نیز محسوب می‌شود، باید سال‌ها پیش از این، به عنوان مناطق ویژه اعلام می‌شد تا تجارت بین‌المللی کشور از طریق استان توسعه یافته اما متاسفانه فرصت توسعه آذربایجان‌غربی طی سال های گذشته دریغ شد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: اما با وجود اینکه این مهم به صورت دیرهنگام رخ داد، باید بررسی کرد که چگونه می‌توان از این فرصت دیرهنگام به صورت مناسب و مطلوبی استفاده کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون شرایط اقتصادی کشورمان مطلوب نیست، اما اگر موضوع تشدید تحریم‌ها را یک موضوع جدی قلمداد کرده و آن را در محاسبات خود لحاظ کنیم، موضوع تحریم و دورزدن آنها و غلبه بر این تهدید تحریم‌ها، ایجاب می‌کند تا کشورمان روابط اقتصادی خود را با کشورهای مجاور خود که مرز زمینی مشترک با آنها دارد، نزدیک‌تر کرده تا بتوان مایحتاج کشور را وارد کند و علاوه بر آن، آنچه قابلیت صادرات دارد به واسطه این کشورها، تجارت خود را انجام دهد.

خالقی با تاکید بر اینکه این موضوع می‌طلبد تا بر روی مبحث مناطق ویژه و آزاد سرمایه‌گذاری سریع‌تر و دقیقی‌تری انجام داد گفت: در این صورت هر چه سریعتر این مناطق به بهره‌برداری رسیده و فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی در آن جذب می‌شوند.

وی بیان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد آذربایجان‌غربی ظرفیت این را دارد که به عنوان«هاب» و دروازه اقتصادی کشور مطرح باشد چون کشورهای مجاور جمهوری اسلامی ایران هر کدام دروازه‌ای به یک منطقه محسوب می‌شوند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: در این رابطه مرز ایران با عراق به عنوان دروازه ورود به کشورهای عربی می‌توان تلقی کرد و مرز ترکیه به عنوان دروازه ورود به اروپا و نیز ارمنستان و آذربایجان را می‌توان به عنوان کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق تلقی کرد که این خود بازار وسیعی را می‌تواند پوشش دهد.

یک فرصت طلایی به واسطه‌گری آذربایجان‌غربی در کشور فراهم شد

وی با تاکید بر اینکه یک فرصت طلایی به واسطه‌گری آذربایجان‌غربی در کشور فراهم شده است تصریح کرد: بنابراین همه به ویژه مردم و مسؤولان استان باید درک درستی از این موضوع داشته باشند و در سطح بعدی، مسؤولان کشوری نباید این موضوع را به صورت حوزه منطقه‌ای و استانی بنگرند.

خالقی افزود: موضوع توسعه استان و به کارگیری ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی، یک اولویت ملی باید تلقی شود و اگر این ظرفیت از حالت بالفعل به صورت بالقوه درآید، بی‌شک می‌توان بسیاری از خلاهایی که در مورد ارتباطات بین المللی به وجود خواهد آمد را از این طریق خنثی کرد.

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=20655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.