• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 7186اخبار امروز : 5
10

عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با روزنامه گسترش صمت: رصد مشکلات واحد‌های صنعتی در ستاد‌های مختلف خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

  • کد خبر : 24737
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با روزنامه گسترش صمت: رصد مشکلات واحد‌های صنعتی در ستاد‌های مختلف خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

پس از اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو شد. از این‌رو فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی درصدد برآمدند با همت و تلاش‌ خود همگام با دولت در مسیر حل این مشکلات گام بردارند. خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، یکی از تشکل‌هایی است که توانست در بخش‌های مختلف […]

پس از اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو شد.

از این‌رو فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی درصدد برآمدند با همت و تلاش‌ خود همگام با دولت در مسیر حل این مشکلات گام بردارند. خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، یکی از تشکل‌هایی است که توانست در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور بسیاری از مشکلات را حل کند.
صمت عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در انتخابات پیشرو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان نامزد شده است. وی جزو ائتلاف مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان با شعار اتاق برای همه و همه برای نجات اصفهان شرکت کرده است که در گفت‌وگو با صمت ضمن اشاره به چالش‌های اقتصادی در کشور، اقدامات این تشکل برای رفع مشکلات را بیان کرد.

خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در زمینه شناسایی مشکلات اقتصادی، چه اقداماتی را انجام داده است؟
خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یک تشکل تخصصی است که در سراسر کشور شعبه دارد. از این‌رو طبیعی است که زودتر از سایر نهادهای خصوصی، از مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت کشور آگاه شود. چالش‌های واحدهای تولیدی با بانک‌ها در چند سال گذشته، اثرات نامطلوبی در صنعت کشور برجای گذاشته است. به همین دلیل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برای حل این مشکل پیگیری‌های زیادی انجام داده است. خانه صنعت، معدن و تجارت، با طرح مشکلات فعالان اقتصادی در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت توانست برخی از این چالش‌ها را رفع کند. به‌َعنوان نمونه، بسیاری از کارگران در صدور دفترچه تامین اجتماعی، تمدید آن و حسابرسی قانونی دفاتر شرکت‌ها با چالش‌ روبه‌رو بودند و گاهی حسابرسی به دفاتر این شرکت‌ها ۱۰ سال طول می‌کشید اما تلاش‌‌های خانه صنعت، معدن و تجارت سبب شد که این مدت به یک سال کاهش پیدا کند. همچنین در زمینه بانکی این تشکل تلاش می‌کند پرداخت برخی از سودهای غیرقانونی و غیرشرعی که واحدهای صنعتی پرداخت می‌کنند را از بین ببرد. از این‌رو به وسیله مجلس شورای اسلامی، پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم این تلاش‌ها در نهایت به نتیجه برسند تا مشکلاتی که بخش تولید با آنها دست و پنجه نرم می‌کند کاهش پیدا کند. بر اساس قانون، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها باید در اختیار صنایع قرار بگیرد اما در عمل چنین مهمی تحقق پیدا نکرد، از این‌رو فعالان اقتصادی همچنان در پی محقق کردن این مهم هستند. اگر چنین شود می‌توان امیدوار بود که بخشی از بدهی‌‌ها و بهره‌های بانکی، تسویه شود و جامعه صنعتی نفس تازه‌ای بکشد. درحال‌حاضر واحدهای تولیدی، باتوجه به بهره‌های گرانی که پرداخت می‌کنند فشار زیادی را متحمل می‌شوند. خانه صنعت، معدن و تجارت، به وسیله ستادهای مختلف، مشکلات واحدهای صنعتی را احصا می‌کند. اتفاق مهمی که در این چند سال رخ داد این است که قوه قضاییه به کمک جامعه صنعتی آمد و کارگروه حمایت قضایی در سراسر کشور شکل گرفت، دادستان کل کشور نیز نهایت همکاری را با واحدهای تولیدی داشت و این تکلیف مشخص شد که مرجع طلبکار نمی‌تواند مدیر واحدهای تولیدی که دچار مشکلات اقتصادی است را زیر فشار قرار دهد و باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شود. خانه صنعت، معدن و تجارت، واحدهای بحران‌دار را شناسایی کرده و برای حل آنها برنامه‌های مدونی دارد.

مهم‌ترین اقدامات خانه صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صادرات چه بود؟
مدتی است تلاش می‌کنیم برای صادرات مواد تولید شده در سوریه، اقداماتی را انجام دهیم. اگر این مهم انجام شود بدون تردید بازار خوبی برای صادرات محصولات پیدا خواهیم کرد. بسیاری از واحدهای تولیدی با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند و بانک مرکزی در بسیاری از موارد ثبت سفارش‌ها را سخت کرده است، از این‌رو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تلاش می‌کند زمینه‌های توسعه صادرات را فراهم کند. باید زمینه‌های توسعه صادرات در کشور فراهم شود تا شرکت‌های صادراتی بتوانند در این زمینه قوی عمل کنند. باید بتوانیم ارز حاصل از صادرات مواد صنعتی و معدنی مورد نیاز را وارد کشور کنیم. به نظر من، تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید نگاه خود را نسبت به بازار سوریه مثبت کنند چراکه این بازار ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. درحال‌حاضر کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و روسیه خریدار کالاهایی ایرانی هستند و ما باید برای حفظ و توسعه این بازارها تلاش کنیم. مهم‌ترین کاری که خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برای رشد صادرات انجام داده، توسعه، ترویج و آموزش شرکت‌های صادراتی است. باید به این نکته دقت کرد که تولیدکنندگان زمان زیادی برای اینکه بخواهند بازارهای جدید صادراتی را پیدا کنند، ندارند. از این‌رو خانه صنعت، معدن و تجارت باید درباره تصاحب و پیدا کردن بازارهای جدید تلاش کند.

رهبر معظم انقلاب، امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند. آیا خانه صنعت، معدن و تجارت برای توسعه این بخش اقداماتی انجام داده است؟
ما برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی، همایش‌های زیادی را برگزار کردیم اما تمایل مردم پس از فرمایش‌های رهبری، برای خرید کالای ایرانی بیشتر شد. به هر حال همچنان کشور با معضل قاچاق روبه‌رو است و امیدواریم این معضل برای تولیدکنندگان حل شود. آنها می‌توانند با قدرت به تولید خود ادامه دهند تا دست کم بتوانند بازارهای داخلی و بازار کشورهای همسایه را از آن خود کنند.

آیا خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در زمینه رفع مشکلات معدنکاری در کشور اقدامات ویژه‌ای را انجام داده است؟
معادن در ایران مغفول مانده‌اند اما این بخش می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود چراکه توان و ظرفیت‌های ایران در بخش معادن قابل توجه است. بیشتر مواد معدنی جدول مندلیف در ایران وجود دارد. از این‌رو درباره بهره‌برداری در بخش معدن باید مطالعه بیشتری کرد. معادن امروز با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و یکی از مهم‌ترین ضعف‌ها در این زمینه، به‌روز نبودن ماشین‌آلات معدنی است. فعالیت با ماشین‌آلات قدیمی، فشارهای زیادی را به مدیریت مجموعه وارد می‌کند. اگر تسهیلات ویژه به معادن داده شود آنها می‌توانند تاحدودی مشکلات را حل کنند. دولت کمک چندانی به‌ رونق معدنکاری در کشور نمی‌کند. یکی از این ضعف‌ها این است که بانک‌ها پروانه معادن را به‌عنوان وثیقه قبول ندارند. اگر بانک‌ها در چند سال گذشته، این مشکلات را حل می‌کردند بسیاری از واحدهای معدنی می‌توانستند ماشین‌آلات خود را به‌روز کنند. همچنین بر اساس قانون، بخشی از حقوق دولتی که معدنکاران پرداخت می‌کنند باید برای بازسازی و احیای مناطقی که معادن در آن مستقر هستند صرف جاده‌سازی، ساخت مدرسه و مراکز بهداشت و… شود اما در عمل شاهد این مهم نیستیم، از این‌رو در بیشتر مواقع جمعیت انسانی محدوده‌های معدنی با فعالیت معدنکاران مخالفت می‌کنند.

آیا معدنکاران می‌توانند بدون وابستگی به دولت مشکلات خود را حل کنند؟
پاسخ من به این پرسش منفی است. من بر این باورم که بخش صنعت کشور می‌تواند با اتکا به توان خود، بسیاری از مشکلات را حل کند اما معدنکاران بخش‌خصوصی هنوز به این استقلال نرسیده‌اند. به‌عبارت دیگر بخش خصوصی در بخش معدن آن‌قدر قوی نشده که بتواند بدون وابستگی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیازهای خود را رفع کند. رکود در ساخت‌وساز و توانمند نبودن در صادرات محصولات معدنی در سال‌های اخیر این ضعف را تشدید کرده است. بسیاری از معادن در کشور غیرفعال شده‌اند، از این‌رو بخش معدن همچنان نیازمند حمایت‌ دولت است و اگر این بخش نتواند تسهیلات با سود کم دریافت کند نمی‌تواند موفق باشد. باید در راستای یکسان‌سازی بخشنامه‌ها تلاش کنیم تا شاهد خروج از مشکلات بخش معدن باشیم. من در پایان باید به این مهم اشاره کنم که باید معدنکاران در بخش‌خصوصی اقدامات لازم را در جهت بهبود وضعیت تولید و توسعه بازارهای صادراتی انجام دهند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=24737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.