• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
6

سماکچی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: نباید واحدهای صنعتی و”ثروت ملی”به”ثروت بانک ملی”و بانک های دیگر تبدیل شود

  • کد خبر : 28722
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
سماکچی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:  نباید واحدهای صنعتی و”ثروت ملی”به”ثروت بانک ملی”و بانک های دیگر تبدیل شود

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به دلیل مسائل اقتصادی، تحریم ها و تورم ها، وضعیت اشتغال درهیچ کدام از استان های کشوراز جمله گیلان خوب نیست و بر اساس آمار اعلام شده سازمان تامین اجتماعی درسال گذشته، اشتغال رشد منفی داشته و این به این معنی است که تعداد افرادی […]

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به دلیل مسائل اقتصادی، تحریم ها و تورم ها، وضعیت اشتغال درهیچ کدام از استان های کشوراز جمله گیلان خوب نیست و بر اساس آمار اعلام شده سازمان تامین اجتماعی درسال گذشته، اشتغال رشد منفی داشته و این به این معنی است که تعداد افرادی که از کارخانجات، اخراج شده و بازنشسته شده اند، بیشتراز تعداد کسانی که جدیدا تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته اند ومتاسفانه این آمار گویای سیر نزولی و منفی ایجاد اشتغال است.

وی تصریح کرد:در ۵ ماهه اول سال جاری نیز این روند ادامه داشته ودر استان گیلان ،خروجی تامین اجتماعی بیشتر از ورودی آن است.

محمد رسول سماکچی اذعان داشت: تولید در عرصه های صنعتی ،تولیدی، کشاورزی و …گیلان با مشکل مواجه شده است. مسوولین می گویند صادرات افزایش یافته است ولی آیا می دانند چگونه و به چه علت؟

افزایش صادرات به این علت است که ارز از ۳۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده و در این شرایط صادرات به صرفه است.بعنوان مثال صادرات چای را آزاد کردند در حالیکه ما در کشور خودمان در این زمینه کسری داریم.سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی مقادیر زیادی چای وارد کردیم.الان که صادرات چای آزاد شده، آیا کسی به عنوان ناظر وجود دارد تا بررسی کند که این چای همان چای وارداتی است یا چای تولید شده در استان گیلان است که صادر می شود؟ با ارز وارداتی ۴۲۰۰ چای را وارد می کنند و از این طرف ۱۱ هزار تومان می فروشند و در حقیقت با اینگونه اقدامات است که صادرات افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، خاطر نشان کرد: طی چند روزگذشته در اثر وقوع سیل در املش ، استاندار گیلان شخصا برای بازدید در آن مناطق حضور یافته و با توجه به عمق خسارات وارد آمده، ارزیابی های لازم را انجام داده و برای جبران خسارات ساکنین، از دولت و وزرا برای تخصیص اعتبار و بودجه کمک خواسته است. حال سوال من از مسوولان این است که چرا با حضور مسوولان کشوری در استان گیلان، فقط کارخانه هایی که فعال بوده را نشان مسوولان و وزرا می دهند؟آیا بهتر نیست مسوولان با بازدید از کارخانه های نیمه تعطیل یا تعطیل عمق فاجعه را دیده و به فکر چاره باشند؟

وی ادامه داد: بعنوان مثال شرکت ایحا گسترشمال در رشت، یکی از شرکت های خوب درزمینه چاپ است که پس از تاسیس ،هر مسوول و نماینده ای از کشور می آمد استان، مسوولین استانی برای بازدید آن را انتخاب می کردند؛،ولی الان که بانک ملی این شرکت را به علت بدهی مصادره کرده ، برای هیچکدام از مسوولین مهم نیست که چگونه تجهیزات و دستگاه های چاپ این شرکت به مرور زمان دچار استهلاک شده، در حالیکه دستگاه ها و تجهیزات آن از مدرن ترین و به روزترین دستگاه های چاپ دنیا است.

وی ضمن ابراز نارضایتی از عدم تعامل بانک ها ی استان گیلان با فعالین اقتصادی گفت: بانک ها حدود ۷۰ الی ۸۰ واحد خوب و فعال تولیدی و صنعتی استان گیلان را به علت بدهی مصادره کرده اند؛ ولی هیچ فعالیتی در این واحدها انجام نمی شود.

سماکچی اضافه کرد: با تعطیل شدن این واحدهای تولیدی و صنعتی مشکلی حل نخواهد شد، در حالیکه با اجاره دادن این واحدها به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از سوی بانکها، نه تنها از تعطیلی آن جلوگیری می شود، بلکه ایجاد اشتغال و درآمد زایی نیز خواهد شد.

وی راه برون رفت از اینگونه مشکلات را همکاری و مشاوره با صاحب نظران و متخصصین دانست و گفت: اجرای طرح مذکور نیاز به تشکیل کمیسیونی در استانداری دارد تا ” ثروت ملی” به “ثروت بانک ملی” و بانک های دیگر تبدیل نشود. برای حل این مشکل استاندار گیلان می تواند با گرد هم آوردن و تشکیل کمیته هایی از فعالین اقتصادی، کانون کارفرمایان،خانه صنعت و … نظرات و ایده ها را جمع آوری و مانع از زیاد شدن آمار رو به رشد تعطیلی واحدها و کارخانجات استان گیلان شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآور شد: مدیران بانک ها با مصادره و در اختیار گرفتن واحدهای تولیدی و صنعتی به علت بدهی، چه کار مفیدی انجام داده یا می دهند؟! من شخصا سرمایه گذاری را به بانک معرفی کرده ام که واحد تولیدی او آماده به کار است و برای خرید مواد اولیه، نیاز به تسهیلات بانکی دارد.اما سنگ اندازی های بانک ها، تمامی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانجات موجود در استان، می تواند جوابگوی ۲۰ سال آینده هم باشد. بر اساس تحقیقات بعمل آمده اگر در استان گیلان، شخصی سوله و کارخانه جدید نسازد، کارخانجات نیمه کاره وآماده اما تعطیل شده در استان کفاف سرمایه گذاری جدید را می دهد و هیچ نیازی به ساخت سوله و استفاده از مصالح و … نیست.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=28722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.