• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 0
7
رییس خانه صنعت و معدن کرمانشاه تاکید کرد:

رونق صنعت در کرمانشاه نیازمند مشوق‌های معنادار

  • کد خبر : 39755
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
رونق صنعت در کرمانشاه نیازمند مشوق‌های معنادار
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به مهمترین موانع عدم توسعه یافتگی صنعتی کرمانشاه در سالیان گذشته، رونق تولید و تجارت استان را نیازمند نگاه ویژه دولتمردان و در نظر گرفتن مشوق‌ها و معافیت‌های ویژه دانست.

جهانبخش شکری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن (۱۰ تیر) با اشاره به عوامل متعددی که مانع توسعه یافتگی صنعتی کرمانشاه در دهه‌های اخیر شده، افزود: قطعا جنگ تحمیلی بسیار اثرگذار بود و از یک سو باعث شد بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها از کرمانشاه خارج شود و از سوی دیگر فرصت توسعه صنایع جدید را نیز برای مدت هشت سال از دست دادیم.

وی ادامه داد: در هشت سالی که کرمانشاه حتی زیرساخت‌هایی که داشت را نیز از دست داد، استان‌های دیگر با دلار ارزان و تسهیلات ارزان قیمت در حال توسعه صنعتی بودند و از ما پیشی گرفتند. در سال‌های بازسازی نیز کرمانشاه هیچگاه آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت.

شکری از سایر عواملی که صنعتی شدن کرمانشاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز یاد کرد و افزود: امروز هم سرمایه‌گذاران با چالش‌های عدیده‌ای مواجهند که تامین نقدینگی مهمترین آن است.

وی از سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی که اکنون برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی مورد نیاز است یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی بانک‌ها نیز همراهی مناسبی برای حمایت از بخش تولید ندارند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه بروکراسی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و دریافت وثایق بسیار سنگین است، تاکید کرد: گاهی از زمان درخواست تسهیلات تا پرداخت آن آنقدر طول می‌کشد که با این‌ نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها دیگر دردی از فعال اقتصادی درمان نمی‌کند.

به گفته شکری، در بسیاری از موارد نرخ سود تسهیلات نیز آنقدر بالا است که برای یک تولیدکننده با سود حداقلی که از تولید عایدش می‌شود، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: مشابه این بروکراسی و دستورالعمل‌های دست و پاگیر را در سایر بخش‌های مالیاتی، تامین اجتماعی و … نیز داریم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نوسانات نرخ ارز و تغییرات مداوم قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع را نیز چالش مهم دیگری برشمرد و خاطرنشان کرد: گاهی صاحب یک بنگاه اقتصادی سرمایه‌ ای دارد که قصد دارد آن را به توسعه واحد خود اختصاص دهد، اما ناگهان با یک جهش نرخ ارز ناگزیر می‌شود تمام این منابع را به سرمایه در گردش تزریق کند.

شکری اظهار کرد: عدم ثبات نرخ ارز چالش جدی صنعتگران برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز است.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در سال های اخیر تامین برق و گاز صنایع نیز به چالش دیگری تبدیل شده که در فصل گرما و سرما تولید را با چالش مواجه می کند.

کرمانشاه نیازمند مشوق‌های معنادار است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از راهکارهایی که می‌تواند به توسعه صنعتی کرمانشاه کمک کند نیز یاد کرد و افزود: راهکار اصلی در نظر گرفتن مشوق‌های معنادار و ویژه برای استان از جمله معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات کم بهره و … است.

شکری گفت: از سوی دیگر دستگاه‌های دخیل در صدور مجوزها و همچنین اداره مالیات، کار و تامین اجتماعی نیز باید شرایط کار در کرمانشاه را سهل کنند. در واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری نیز باید تخفیفات ویژه ای در نظر گرفته شود.

کرمانشاه بهشت سرمایه گذاران است

شکری در ادامه با دعوت از حضور سرمایه‌گذاران  برای حضور در کرمانشاه به عنوان استانی بکر و پر از فرصت سرمایه‌گذاری، وجود پنج مرز مشترک هم با بخش مرکزی و هم اقلیم کردستان عراق را یکی از این فرصت‌ها برشمرد و عنوان کرد: بازاری بکر در عراق در اختیار داریم که باید برای رونق صنایع کرمانشاه از آن استفاده کنیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه در کرمانشاه مانند بسیاری از استان‌های دیگر مشکل تامین آب و برق مورد نیاز صنایع وجو ندارد، یادآور شد: یکی دیگر از مزیت‌های مهم کرمانشاه وجود نیروی کار فراوان است و سرمایه‌گذارانی که این استان را انتخاب کنند، به هیچ عنوان با کمبود نیروی کار مواجه نخواهند شد.

‎شکری سپس به زمینه‌های مختلفی که امکان سرمایه‌گذاری در آنها در کرمانشاه وجود دارد اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این بخش‌ها فعالیت‌های مرتبط با بخش معدن و ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی است.

وی با اشاره به ذخایر معدنی متنوع و غنی کرمانشاه، افزود: در کرمانشاه پتانسیل برداشت و فرآوری انواع سنگ‌های تزئینی، سنگ آهن، منیزیم و … را داریم که می‌توان با ایجاد صنایع معدنی کمک بسزایی به تکمیل زنجیره ارزش بخش معدن کرد

به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، کرمانشاه یکی از غنی‌ترین ذخایر قیرطبیعی ایران را دارد و فرصتی قابل توجه برای سرمایه‌گذاران در زمینه فرآوری قیرطبیعی و ایجاد صنایع پایین دست آن است.

شکری با اشاره به وجود سه پتروشیمی مادر در استان و در دست احداث بودن چهارمین پتروشیمی، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی است.

وی معتقد است، منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب که چهارمین پتروشیمی استان در آنجا در دست اجراست، می‌تواند این منطقه را به منطقه تخصصی صنایع پایین دست پتروشیمی تبدیل کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=39755
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://www.isna.ir/
  • 232 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.