• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
10

در میزگرد ایرنا بررسی شد/ تدبیر دولت برای برافروختن چراغ نیمه جان صنعت در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 13863
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۷:۰۵
در میزگرد ایرنا بررسی شد/ تدبیر دولت برای برافروختن چراغ نیمه جان صنعت در آذربایجان شرقی

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی از قطب های مهم صنعتی و تولیدی کشور بوده و صنعتگران و تولیدکنندگان استان در بیش از یک دهه اخیر در پی بروز عوامل مختلفی مانند اعمال تحریم ها، واردات فله ای کالاهای چینی، رکود و نبود نقدینگی با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کنند که برای ادامه […]

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی از قطب های مهم صنعتی و تولیدی کشور بوده و صنعتگران و تولیدکنندگان استان در بیش از یک دهه اخیر در پی بروز عوامل مختلفی مانند اعمال تحریم ها، واردات فله ای کالاهای چینی، رکود و نبود نقدینگی با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کنند که برای ادامه فعالیت و روی پا ماندن نیازمند توجه ویژه دولت هستند.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اعمال سیاست های تنش زدایی با کشورهای خارجی و برداشته شدن برخی از تحریم ها، ایجاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ارایه تسهیلات از طرق مختلف، جرقه ای از امید را در دل صنعتگران و تولید کنندگان استان برای احیای واحدهای راکد و تعطیل شده و رونق تولید بوجود آورد که تداوم این سیاست ها و کاهش کارمزد تسهیلات پرداختی در این بخش آن را شعله ورتر می کند.
ایرنا مرکز آذربایجان شرقی میزبان نشست یک روزه ای با حضور جمعی از مسئولان و دست اندرکاران صنعت و معدن استان بود تا چالش ها، موانع و مشکلات پیش روی صنعت و تولید و اقدامات، برنامه ها و راهکارهای احیاء و رونق این بخش حیاتی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

** آذربایجان شرقی قطب صنعت و تولید در کشور است
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی گفت: این استان از قطب های صنعت فولاد کشور بوده و ۲۰ درصد تولیدات فولاد را به خود اختصاص داده است و با تولید حدود ۳۰ درصد از تولید قطعات خودروسازی از قطب های مهم تولید خودرو و قطعات آن در کشور به حساب می آید.
حمید هاشم زاده با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۴ هزار واحد صنعتی دارای پروانه و مجوز در این استان فعالیت دارد، افزود: حدود ۴۵ درصد از صنایع شیرینی و شکلات کشور در این استان قرار داشته و تولیدات این واحدها به ۸۰ کشور دنیا صادر می شود.
وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی کاملا صنعتی در کشور شناخته می شود و دارای بیش از ۵۰ شهرک صنعتی است و این شهرک ها با برخورداری از زیرساخت های لازم در توسعه صنعتی آن نقش بسزایی ایفا می کند.
هاشم زاده با اشاره به قابلیت های بالای استان در بخش صنعت و وجود کارخانجات مادر از جمله تراکتورسازی، ماشین سازی و پتروشیمی ادامه داد: براساس آخرین ارزیابی مرکز آمار، بخش صنعت ۳۹٫۷ درصد از سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به نقش صنعت در رشد و توسعه جامعه گفت: صنعت، شاخص و مولفه ای است که تمامی امورات اجتماع اعم از معیشت، خوراک، پوشاک، ساخت و ساز، رفاه و کاهش آسیب های اجتماعی جامعه وابسته به آن بوده و در صورت توجه به این بخش موجبات رشد و توسعه کشور فراهم می شود.
سخاوت خیرخواه با اشاره به اهمیت و جایگاه خاص صنعت در جامعه افزود: آذربایجان شرقی از استان های صنعتی و قطب اقتصادی کشور محسوب می شود و بعد از تهران، کرج، اراک و سمنان نقش مهمی در این بخش ایفا می کند.
وی اظهار کرد: براساس آمار پایان سال ۹۵ این استان با برخورداری از ۴ هزار و ۳۵۵ واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهره برداری، روند رو به رشد خود در صنعت را ادامه می دهد.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی یادآوری کرد: این استان در حوزه صنایع غذایی، خودروسازی، قطعه سازی و چرم جزو صنایع پیشرو کشور بوده و در حوزه لوازم خانگی نیز رو به رشد است.
دبیر خانه صنعت، معدت و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش صنعت و معدن در استان دارای قابلیت های فوق العاده است، گفت: رشد بخش معدن و صنعت در استان قابل ملاحظه بوده و از رشد منفی در سال های گذشته به رشد مثبت رسیده که این روند جای امیدواری دارد.
سولماز علیپور افزود: تعداد معادن استان در حال افزایش بوده و با توجه به اینکه در زمان کنونی سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در بخش معادن را دارند باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.
وی یادآوری کرد: در زمان کنونی حدود ۹۰۰ پروانه بهره برداری و اکتشاف در استان در بخش صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی صادر شده است.
دبیر خانه صنعت، معدت و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ معدن در استان فعال است، اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن فعال هستند.
علیپور، با بیان اینکه ۵۲ نوع ماده معدنی از ۶۵ نوع مواد معدنی موجود در کشور در این استان شناسایی شده است، ادامه داد: معادن مس، طلا و سنگ های زینتی و مواد اولیه مصالح ساختمان از جمله معادن فعال استان به شمار می رود.

** چالش کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات و ضعف تکنولوژی
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی اولین مشکل این واحدها است، گفت: تکنولوژی استفاده شده در صنایع استان اغلب قدیمی و فرسوده بوده و در اسرع وقت نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.
حمید هاشم زاده افزود: محدودیت منابع و نبود تکنولوژی پیشرفته در واحدهای صنعتی استان موجب شده تا محصول تولیدی آنها رقابت پذیری پایینی نسبت به تولیدات سایر کشورها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای استان کوچک و متوسط است، اظهار کرد: این واحدها به لحاظ ساختاری در مواقع بروز بحران بیشترین ضرر را متحمل می شود و در دوران تحریم نیز با بیشترین آسیب مواجه شدند.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر دستگاه های اجرایی از دیگر مشکلات بخش صنعت در استان بوده و باید این قوانین برای رفع موانع تولید و رونق اقتصادی حذف شود.
هاشم زاده، ادامه داد: ساختار سفت و سخت سیستم بانکی و کمبود منابع بانکی به علت داشتن مطالبات زیاد از دولت های گذشته موجب شده تا واحدهای صنعتی استان به راحتی نتوانند کمبود نقدینگی خود را از طریق دریافت تسهیلات جبران کنند.
وی ضعف مدیریت واحدهای صنعتی و نبود مشاور اقتصادی و عملیاتی در آن ها، بهره مندی کم از دانش روز دنیا و نبود بازار فروش را از چالش ها و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان اعلام کرد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز نبود نقدینگی، مطالبه وثیقه های سنگین از سوی بانک ها برای اعطای تسهیلات، نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت و نبود کارآیی سیستم آموزشی برای تربیت کارگر فنی در بخش صنعت را از عمده چالش های پیش روی واحدهای صنعتی استان اعلام کرد.
سولماز علیپور افزود: استراتژی های منقطع دولت ها در طول سال های اخیر، رفتار سلیقه ای بانک ها در پرداخت تسهیلات، بروکراسی دست و پاگیر سیستم اداری، عدم حمایت از طرح های دانش بنیان و کارمزد بالای ۱۸ درصد برای تسهیلات اعطایی به صنعت از مشکلات این بخش است.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به اینکه توسعه صنعتی و راه اندازی واحدهای صنعتی مادر در استان در دو دوره تاریخی قبل و بعد از انقلاب روی داده است، ماشین آلات آن ها نیازمند نوسازی بوده و در طول این مدت این اتفاق روی نداده است.
سخاوت خیرخواه، ضعف تکنولوژی و فناوری را از مشکلات واحدهای صنعتی استان اعلام کرد و افزود: فهم نادرست در اجرای خصوصی سازی و سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری های واحدهای تولیدی مادر تخصصی به بخش خصوصی و افراد نااهل موجب شده تا برخی واحدهای صنعتی و تولیدی استان که با ضعف تکنولوژی مواجه بودند، به ضعف مدیریتی نیز گرفتار شوند.
وی با اشاره به نظرسنجی این کارگروه از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در خصوص مشکلات تولید گفت: در این نظرسنجی صاحبان صنایع و فعالان صنعت و معدن ۳۰ مشکل را مطرح کرده اند که از جمله شامل سخت گیری سیستم بانکی در همراهی تولید، ضعف مدیریت، تکنولوژی و ماشین آلات، ناهمخوانی مالیات و جرایم مالیات با تولید موجود، نبود قوانین جامع و ثابت حمایتی و کمبود نقدینگی است.

** جذب سرمایه گذار، حمایت دولت و اعطای تسهیلات با نرخ کم راهگشای حل مشکلات بخش صنعت است
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی گفت: با سیاست های تنش زدایی دولت در چهار سال گذشته و ایجاد امنیت و ثبات در سیاست، راه برای سرمایه گذاری خارجی و نوسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی باز شده است.
هاشم زاده افزود: برگزاری جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان ظرفیت قانونی برای رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی و تسریع در رفع آن ها بوده و موجب حل بسیاری از مشکلات واحدها شده است.
وی بازدیدهای میدانی مسئولان ارشد استان از فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی و برگزاری کارگروه رفع موانع تولید در یکایک شهرک های صنعتی، برگزاری جلسات تخصصی در استانداری، پرداخت های مستقیم از طریق استمهال بدهی های بانکی و اجرای طرح رونق تولید را از جمله اقدام های انجام شده برای حل مشکلات بخش صنعت اعلام کرد.
هاشم زاده اظهار کرد: طرح رونق تولید از سال گذشته با هدف حفظ و تثبیت اشتغال، تامین سرمایه در گردش واحدها و راه اندازی واحدهای نیمه تمام تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی آغاز شده است و امسال نیز با رویکرد کمک به اجرا و اتمام طرح ها به ویژه در بخش گردشگری اجرا می شود.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: محصولات واحدهای تولیدی استان باید در کشورهای دیگر معرفی و در معرض دید مردم آن ها قرار گیرد که این امر نیازمند حمایت دولت است.
علیپور افزود: دست اندرکاران اقتصادی کشور باید به توسعه بازار سرمایه اهمیت دهند و مردم به جای سپرده گذاری در بانک ها برای رونق بخش صنعت و معدن اقدام به خرید سهام کارخانه ها و مشارکت در توسعه واحدهای تولیدی کنند.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی نیز گفت: دولت در اردیبهشت سال ۹۴ برای مدیریت بحران و حل مشکلات موجود در بخش صنعت، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را با هدف شناسایی، تلاش و کمک به حل مشکل رکود و موانع اشتغال، حل اختلافات تولید کنندگان با دستگاه های دولتی، کمک به توسعه صادرات و راه اندازی طرح های نیمه تمام و حل مشکلات اجتماعی نیروی کار تصویب کرد.
خیرخواه با بیان اینکه در سال ۹۵ در کنار این طرح، طرح رونق تولید نیز به آن اضافه شد، افزود: در سال ۹۴ این کارگروه ۶۳ جلسه تشکیل داد و ۲۷۵ مصوبه تصویب کرد که تعداد جلسات کارگروه در سال ۹۵ به ۳۳۲ جلسه و تعداد مصوبات به ۲ هزار و ۴۶۱ مصوبه رسید.
وی حضور در شهرک های صنعتی شهرستان ها و برگزاری جلسه با مدیران واحدهای صنعتی برای رسیدگی و حل مشکلات، رصد روزانه مشکلات واحدهای بحرانی، بازدید های مکرر از واحدهای تولیدی و پیگیری اجرای مصوبات هر ۳ ماه یکبار را از جمله اقدام های این کارگروه برای حل مشکلات واحدهای بخش صنعت و معدن استان اعلام کرد.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۶۰ درصد مصوبات این کارگروه ها اجرا شده است، یادآوری کرد: پارسال این کارگروه برای حل مشکلات بین واحد تولیدی و بانک ها اقدام کرد که در نتیجه آن مشکل ۳۱۶ واحد تولیدی در قالب ۵۳ کارگروه به ارزش ۳ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال رتق و فتق و اشتغال ۳ هزار و ۶۵۸ نفر در این واحدها تثبیت و حفظ شد.
خیرخواه با بیان اینکه سخت گیری بانک ها موجب کاهش اجرای مصوبات کارگروه می شود، ادامه داد: در استان حدود ۷۰۰ طرح نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که امسال وزارت صنعت، راه اندازی ۴۵۵ واحد را در برنامه خود قرار داده و برای آن ها تسهیلات سرمایه ثابت در نظر گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام این واحدها انجام شده و در حال معرفی به سیستم بانکی هستند، اظهار کرد: ورود ماشین آلات از جمله وظایف کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بوده که پارسال ۳۸۳ مورد مجوز معافیت ورود ماشین آلات برای نوسازی واحد تولیدی صادر شده است.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی گفت: امسال نیز ۲۰۴ مورد معافیت گمرکی و ۴۲ مورد مجوز برای ورود ماشین آلات صنعتی و مواد اولیه صادر شده است.
خیرخواه، با اشاره به طرح رونق تولید افزود: در سال ۹۵ حدود ۱۵۹ جلسه کارگروه در این طرح برگزار، از یک هزار و ۳۴۷ واحد تولیدی بازدید انجام و برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده است که ۷۰۶ واحد تولیدی به ارزش ۵ هزار و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است.
وی گفت: از محل پرداخت مستقیم و استمهال بدهی ها نیز تا پایان سال ۹۵ برای یک هزار و ۵۸۴ واحد تولیدی به منظور حل مشکلات نقدینگی آن ها به میزان ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال کمک شده است.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی با اشاره به کسب رتبه ۳ کشوری در مبلغ پرداختی و رتبه ۵ کشوری از نظر تعداد پرداختی در سال ۹۵ یادآوری کرد: این کارگروه علاوه بر این اقدام ها به ۵۲۷ واحد تولیدی برای بخشودگی جرایم بدهی بیمه ای کمک کرده است.
خیرخواه با اشاره به تداوم طرح رونق تولید در سال جاری و اضافه شدن تسهیلات بازسازی و نوسازی و خدمات فنی و مهندسی و صنوف تولیدی به موضوعات آن افزود: در سال جاری آذربایجان شرقی از نظر ثبت نام تسهیلات طرح رونق تولید با ثبت نام ۲ هزار و ۶۹۸ واحد رتبه دوم کشوری را کسب کرده که از این تعداد حدود ۶۸٫۹ درصد مربوط به بخش کشاورزی و ۳۱٫۹ درصد مربوط به واحدهای صنعتی و معدنی است.
وی یادآوری کرد: امسال از این تعداد ثبت نامی ها ۷۴۰ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده است.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی گفت: امسال از محل تسهیلات طرح رونق تولید برای ۱۱۲ واحد تولیدی به ارزش یک هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
خیرخواه ادامه داد: در نیمه اول امسال ۱۶۱ کارگروه برگزار شده که حاصل آن تصویب ۶۰۳ مصوبه است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: پارسال بیش از ۱۱ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال از محل طرح رونق تولید، پرداخت مستقیم بانک ها و استمهال بدهی ها برای تامین نقدینگی واحدها در بخش صنعت و کشاورزی پرداخت شده است.
هاشم زاده افزود: امسال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای طرح رونق تولید، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی واحدها و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال نیز برای طرح های اشتغالزایی در سطح کشور در نظر گرفته شده است که با لحاظ سهم ۴٫۳ استان از اقتصاد کشور مبلغ در نظر گرفته شده برای استان ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می شود.
وی گفت: علاوه بر این اعتبار از محل پرداخت مستقیم، استمهال بدهی ها و اعتبارهای بودجه ای و تکلیفی دستگاه ها نیز تسهیلاتی برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی پرداخت می شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.