• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
14

دبیر خانه صنعت، معدن وتجارت استان تهران: اسامی دزدان ارزی کشور را اعلام کنید

  • کد خبر : 31133
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
دبیر خانه صنعت، معدن وتجارت استان تهران: اسامی دزدان ارزی کشور را اعلام کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهندس علیرضا میربلوک دبیر و عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت تهران و دکتر مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با برنامه “گفتگوی اقتصادی” درباره اهمیت صادرات و بازگشت ارز مصاحبه کردند. میربلوک درباره دلیل مقاومت تعدادی از صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به کشور […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهندس علیرضا میربلوک دبیر و عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت تهران و دکتر مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با برنامه “گفتگوی اقتصادی” درباره اهمیت صادرات و بازگشت ارز مصاحبه کردند.

میربلوک درباره دلیل مقاومت تعدادی از صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به کشور گفت: آن کسی که می گوید ۲۷ میلیارد دلار ارز وارد نشده به راحتی می تواند اسامی را اعلام کند و همه دستگاه های نظارتی هم ورود کنند که البته من معتقدم مبلغ ارز وارد نشده کمتر از این رقم است.

وی افزود: شاید مبنای ارزشگذاری عدد دیگری بوده و بعد عدد دیگری شده است حالا اگر این عدد درست است که باید اسنادش را ارائه کنند و اگر هم نادرست است دلیل این حد از پافشاری چیست؟!

دبیر هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران با اذعان به تاثیر تحریم و تاخیر در مبادلات بین المللی بر عدم برگشت بخشی از ارزهای صادراتی گفت: ما ۲۰ هزار صادرکننده داریم که ۱۴۰۰ نفر از آنها همه ارز صادراتی خود را برگردانده اند. درباره ۱۸ هزار صادرکننده مابقی هم نمی دانم که اعلام اسامی آنها از نظر حقوقی و قضایی مشکل دارد یا نه اما مجلس و سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی می توانند راستی آزمایی کنند.

میربلوک درباره صدور کارتهای بازرگانی و سوء استفاده عده ای از این موضوع گفت: اتاق بازرگانی صرفاً یک مجری است و کارتهای بازرگانی را بر اساس پروتکل هایی صادر می کرده و اگر پروتکل ها ایراد داشته باید دستورالعمل های جدیدی ابلاغ شود تا ایرادات قبلی تکرار نشود.

وی درباره مشکلات و نواقص فروش ارز در سامانه نیما مطرح کرد: وقتی طی این چند هفته ای اخیر الگوریتم اجرایی سامانه نیما تغییر کرده از صادرکنندگان چه انتظاری داریم که بدانند چگونه فعالیت کنند و ارزهای خود را بازگردانند در حقیقت وقتی یک پلتفرم واحدی وجود ندارد این قصه (بازگشت ارز صادراتی) هم به تعداد آدمها راه حل دارد.

دبیر هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در پاسخ به این سوال که آیا معافیت ورود ارز به صورت اسکناس و فلزات گرانبها توسط سازمان امور مالیاتی می تواند چرخه اقتصاد را مثل گذشته به گردش دربیاورد یا خیر گفت: این خبر خیلی خوبی است.
برگرداندن پول به کشور که روش ندارد باید آتش به اختیار عمل کنیم تا به هر روشی که ممکن است ارزها برگردد.

در ادامه، افقه کارشناس اقتصادی تفاوت بالا در اعلام رقم ارز واردنشده به کشور را از مصادیق مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی سیستم اداری و اجرایی کشور خواند و گفت: با وجود وسایل الکترونیکی و پیشرفته امروزی، محاسبه یک رقم نباید تا این حد مشکل ساز و سخت باشد.

این استاد دانشگاه گفت: اطلاعات آماری از ارکان بسیار مهم یک کارشناس اقتصادی برای تحلیل و ارائه نسخه مناسب محسوب می شود و وقتی تا این اندازه در آمارها و اعداد تفاوت وجود دارد لذا این کار هم امکانپذیر نیست.

افقه در پاسخ به این سوال که فروش ارز در سامانه نیما با چه کمبودها و نواقصی مواجه است بیان کرد: مکانیزم نیما این است که صادرکنندگان ارزها را به آنجا برگردانند تا قیمتها به بازار آزاد نزدیک باشد اما با جهش قیمت ارز طی ماههای اخیر فاصله بین بازار آزاد و نیما خیلی زیاد شد و بخش زیادی از مشکلات فعلی هم ناشی از همین مسئله است.

وی ضمن مخالفت با آزادسازی قیمتها و خصوصی سازی گفت: اگر بخش دولتی قوی، پویا، توسعه خواه و پیش رونده نباشد بخش خصوصی را به زمین می زند مانند امروز که بخش دولتی ناکارآمد اجازه مانور دادن به بخش خصوصی را نمی دهد.

کارشناس اقتصادی درباره تاثیر بازگشت ارزهای صادراتی بر تعدیل نرخ واقعی ارز و کمک به رونق تولید گفت: افزایش نرخ ارز در حال حاضر به دلیل به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضاست و از آنجایی که ۷۵ درصد واردات ما کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است اگر ارز نباشد هزینه تولیدِ تولیدکننده هم به شدت بالا خواهد رفت.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=31133

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.