• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
14

حذف قرعه کشی خودرو از اکثر محصولات تا پایان سال

  • کد خبر : 38264
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
حذف قرعه کشی خودرو از اکثر محصولات تا پایان سال
با افزایش تعداد عرضه خودرو، پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر سال بیشتر خودرو‌ها از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی درخصوص روند حذف تدریجی قرعه کشی از صنعت خودرو و همچنین افزایش روند تولید محصولات خودروسازی ها صحبت کرد.

منطقی: بیشتر خودرو‌ها تا آخر سال از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند، وزیر صمت تلاش فوق‌العاده زیادی درزمینه واردات خودرو انجام داده و آئین‌نامه واردات خودرو را تنظیم کردند که کلیات آن در دولت به تصویب رسید.

تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو بر قیمت‌ها اثر خواهد داشت و پیش‌بینی این است که با شروع و ادامه واردات، قیمت‌ها به حدی که مشتری انتظار دارد، نزدیک شود. واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل محدودیت ارزی ممنوع شد که این ممنوعیت اردیبهشت امسال لغو شد. با توجه به افزایش ۴۰ درصدی صادرات طی پارسال، محدودیت‌های ارزی نیز از بین رفته است.

آئین نامه واردات خودرو بزودی اعلام می شود

منطقی: وزارت صمت با مدیریت شخص وزیر،  آئین‌نامه واردات خودرو را تنظیم کرده که پس از طی فرآیند این آئین‌نامه در دولت، کلیات آن به تصویب رسید.

در بحث واردات خودرو، بیشتر دو دهک بالای درآمدی در نظر گرفته می‌شد، در مقررات جدید، علاوه بر دو دهک بالا، واردات خودرو برای دهک‌های کم‌درآمد نیز در نظر گرفته‌شده است و برای واردات خودرو‌هایی که می‌تواند دهک‌های پایین را پوشش دهد، مشوق‌های خاصی ازجمله تعرفه‌های پایین‌تر در نظر گرفته‌شده است.

وقتی خودرو وارد کشور می‌شد، صاحبان خودرو اغلب در نگهداری و پشتیبانی دچار مشکل می‌شدند، بنابراین یکی از بحث‌هایی که مصر به اجرای آن هستیم این است که خدمات پس از فروش در کشور‌های واردکننده ارائه شود.

روند واردات خودرو مانند گذشته نخواهد بود

منطقی: در واردات خودرو‌هایی که برای دهک‌های پایین صورت می‌گیرد، علاوه بر در نظر گرفتن مشوق، تأکید شده کسانی می‌توانند وارد این فرآیند شوند که فرآیند‌های تولید را نیز مشاهده کنند تا انتقال دانش نیز انجام شود. از دیگر موضوعاتی که در این آئین‌نامه مورد توجه ویژه قرارگرفته، واردات خودرو‌های جدید به‌ویژه خودرو‌های برقی است که در دنیا نیز موردتوجه قرار دارد.

 بحث دیگری که در آئین‌نامه واردات خودرو در نظر گرفته‌ شده این است که هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در زنجیره ارزش خودرو (قطعات و زیرمجموعه‌ها) سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند واردات خودرو را در ازای سرمایه‌گذاری‌ که در زنجیره ارزش خودرو می‌کند، انجام دهد.

صادرات در قبال واردات خودرو

منطقی: بحث دیگر این است که کسانی که یک طیف از محصولات را صادر کنند، می‌توانند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی، واردات انجام دهند.  آئین‌نامه واردات خودرو یک آئین‌نامه مترقی است،  با توجه به این‌که در سال دانش‌بنیان هستیم و از طرفی نیز قصد داریم تا سطح کیفیت و رضایت مشتری را افزایش دهیم، تا حد امکان سعی شده که همه این عوامل باهم دیده شود.

طیف محصولاتی که عمده مشتریان از آن استفاده می‌کنند در واردات دیده‌ شده که ممکن است کیفیت‌های بالاتری نسبت به مجموعه‌های داخل داشته باشند، بنابراین خودروساز داخلی اگر بخواهد با آن‌ها رقابت کند، باید سطح کیفیت را افزایش دهد، بنابراین شکاف کمبود خودرو و ارتقای فاصله کیفیتی در این آئین‌نامه دیده‌شده است.

بیشتر خودرو‌ها تا آخر سال از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند

منطقی: نکته مهم در بحث قرعه‌کشی‌ها این است که متقاضی بازار خودرو بیش‌تر از میزان تولید است، ضمن آن‌که با توجه به شکل‌گیری یک بازار نامتعادل، برخی افراد نیز به‌عنوان کالای سرمایه‌ای روی آن حساب باز می‌کنند.

با فرآیندی که در پیش‌گرفته خواهد شد، تقاضای منفی که بیشتر روی سرمایه است، کمتر شده و با افزایش تعداد عرضه، پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر سال بیشتر خودرو‌ها از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=38264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.