• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
13

ثبات و استحکام با سیاست ارز تک‌نرخی

  • کد خبر : 14461
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۴:۴۷
ثبات و استحکام با سیاست ارز تک‌نرخی

سیاست محدودیت در واردات می‌تواند بازارهای داخلی را تقویت کند اما تجربه ثابت کرده است توجه تنها به دیوارهای تعرفه‌ای توانسته انگیزه واردات در کشور را از بین ببرد. نبود نظارت دقیق در کیفیت کالاهای وارداتی باعث شده تا با افزایش تعرفه واردات کالاهای بی‌کیفیت برای جبران هزینه‌ها از سوی بازرگانان افزایش پیدا کند. بر […]

سیاست محدودیت در واردات می‌تواند بازارهای داخلی را تقویت کند اما تجربه ثابت کرده است توجه تنها به دیوارهای تعرفه‌ای توانسته انگیزه واردات در کشور را از بین ببرد. نبود نظارت دقیق در کیفیت کالاهای وارداتی باعث شده تا با افزایش تعرفه واردات کالاهای بی‌کیفیت برای جبران هزینه‌ها از سوی بازرگانان افزایش پیدا کند. بر همین اساس، محدودیت در واردات باید در تمام زمینه‌ها و با نظارت اعمال شود. محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» در این باره اظهار کرد: محدودیت در واردات اگر تنها به افزایش تعرفه‌های گمرکی معطوف باشد، نمی‌تواند به‌تنهایی بهره‌وری کافی داشته باشد. نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی موضوعی است که متاسفانه به آن توجه چندانی نمی‌شود. به طور مثال درحال‌حاضر کالاهای الکترونیک با تایید کیفیت شرکت‌های چینی از سوی گمرک پذیرفته می‌شود و در ایران آزمایش‌های لازم بررسی کیفیت کالا انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه بدون نظارت کیفیت هر چه تعرفه افزایش پیدا کند بازرگانان برای صرفه اقتصادی به دنبال واردات کالاهای کم‌کیفیت خواهند رفت، اظهار کرد: هر کالایی که در داخل دارای استاندارد اجباری است در واردات کالا نیز باید همان استانداردها لحاظ شود در غیر این صورت این سیاست به واردات کالاهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمتی منجر می‌شود که دوباره بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ثبات و استحکام با سیاست ارز تک‌نرخی
مرتضوی با اشاره به سیاست حذف ارز مبادلاتی برای واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، اظهار کرد: در بخش ارز ابتدا باید سیاست تک‌نرخی شدن ارز اجرا شود سپس با درآمدی که دولت از یکسان‌سازی نرخ ارز کسب خواهد کرد به حمایت از تولید داخل بپردازد و این مابه‌التفاوت درآمد ارزی را در برای کاهش بهره بانکی تولید هزینه کند. این سیاست از استحکام و ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود و جلوی هرگونه دور زدن قانون نیز گرفته خواهد شد. دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ایجاد کمپین‌های حمایت از تولید داخل را راهکار موثری در خرید کالای ایرانی دانست و افزود: این کمپین‌ها باید به‌طورجدی و در بلندمدت پیگیری شود. کمپین‌هایی که سال گذشته در این زمینه مطرح شد تاثیرگذار بود اما متاسفانه در مقطع کوتاهی مطرح شد. در کنار ایجاد این کمپین‌ها نیز تولیدکنندگان باید ارتقای کیفیت را سرلوحه سیاست‌های خود قرار دهند تا حمایت از تولید داخل استمرار پیدا کند. در سال‌های گذشته مصرف شوینده‌های بهداشتی داخلی به نسبت نشان‌های تجاری خارجی افزایش یافته و دلیل این امر افزایش کیفیت و فرهنگ‌سازی استفاده از تولید داخل بوده است.

کلینیک‌های حمایتی
مرتضوی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌های حمایتی از تولید را باید در رشته صنعتی متناسب با شرایط آن تعریف کند، گفت: با ایجاد کلینیک‌های حمایتی برای صنایع مختلف در طول سال پیوسته باید سیاست‌های حمایتی متناسب با شرایط هر صنعت تدوین شود. در این مسیر تشکل‌های صنعتی نیز می‌توانند بیشترین نقش را ایفا کنند. به‌طور مثال، در فصل زمستان که مصرف سیمان کاهش پیدا می‌کند کارخانه‌های سیمان می‌تواند تعطیل شود در کنار آن وزارت نفت از محل فروش سوختی که ناشی از صرفه‌جویی این کارخانه‌ها انجام می‌شود مبلغی را به این واحدهای صنعتی پرداخت کند. در این شرایط هم در فصل زمستان با کمبود سوخت روبه‌رو نخواهیم شد و هم بهره‌وری واحدهای صنعتی افزایش پیدا می‌کند. وی با اشاره به طرح کارت خرید کالای ایرانی نیز اظهار کرد: این طرح بر قدرت خرید مردم و بهبود گردش مالی در بازار تاثیرگذار است و تمام دنیا از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند. تسهیلات‌دهی به متقاضیان کالا ابزار کارآمدی است که موجب گردش مالی در بخش تولید خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.