• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
20

تغییر نگاه به تولید با طرح رونق

  • کد خبر : 14392
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۷:۲۶
تغییر نگاه به تولید با طرح رونق

تسهیلات رونق تولید یکی از پروژهای اقتصادی دولت تدبیر و امید است که تا حدی توانست به صنایع کشور کمک کند. بانک‌ها قبل از اجرای این طرح تمایل چندانی به تسهیلات‌دهی به تولید نداشتند و عمده تسهیلات به بخش بازرگانی و خدمات تخصیص داده شد اما با اجرای این طرح نگاه به تولید تغییر کرد […]

تسهیلات رونق تولید یکی از پروژهای اقتصادی دولت تدبیر و امید است که تا حدی توانست به صنایع کشور کمک کند. بانک‌ها قبل از اجرای این طرح تمایل چندانی به تسهیلات‌دهی به تولید نداشتند و عمده تسهیلات به بخش بازرگانی و خدمات تخصیص داده شد اما با اجرای این طرح نگاه به تولید تغییر کرد و تحولی در نظام بانکی ایجاد شد.

دومین اتفاق خوب در بخش تسهیلات رونق تولید، کاهش نرخ سود تسهیلات است. در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ نرخ تسهیلات به بیش از ۲۶درصد رسیده بود که در عمل برای تولیدکننده حدود ۳۰درصد تمام می‌شد اما با کاهش نرخ سود تسهیلات به ۱۸درصد، نرخ تمام‌شده برای تولید نیز کاهش پیدا کرد. رویکرد اصلی تسهیلات رونق تولید به واحدهای زیر ۱۰۰ نفر است چراکه عمده مشکلات صنایع کوچک و متوسط موضوع نقدینگی است که با ارائه این تسهیلات بسیاری از مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه، نوسازی تجهیزات و… رفع شد. برای بررسی بیشتر آثار تسهیلات رونق تولید باید بیندیشیم اگر این تسهیلات پرداخت نمی‌شد چه اتفاقی در صنایع کشور می‌افتاد؛ به‌طور قطع بخش عمده‌ای از واحدهایی که تسهیلات دریافت کرده‌اند تعطیل می‌شدند و تعطیلی این واحدها آثار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناگواری برای کشور داشت. یکی دیگر از اتفاقات مناسب در طرح تسهیلات رونق تولید، تغییر در شرایط اعطای وام به تولیدکنندگان بود؛ پیش از این طرح به افرادی که چک برگشتی و معوقات بانکی داشتند تسهیلات داده نمی‌شد اما در اجرای این طرح شرایط برای پرداخت وام آسان‌تر شد. در استان خراسان رضوی به طور محسوس در صنایع غذایی، قطعه‌سازی و… رونق ایجاد شده است.
با وجود این توقع تولیدکنندگان بیش از این بود چون در ابتدای این طرح بنا بود از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها تخفیفی در نرخ سود تسهیلات تولید لحاظ شود که به دلیل آنکه دهک‌های درآمدی بالا از دریافت یارانه حذف نشدند این طرح اجرا نشد. قبل از سال ۹۵ تولید در شرایط غیررقابتی قرار داشت البته هنوز در مقایسه با برخی کالاهای خارجی امکان رقابت نیست اما نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهبود پیدا کرده و در داخل تولید رقابتی شده است. به‌طور کلی ۴۰ درصد صنایع مشکل نقدینگی دارند. دولت علاوه‌بر بخش مالی باید روی بهبود فضای کسب‌وکار اقداماتی انجام دهد، بروکراسی اداری، مشکلات مالیاتی و… ازجمله عواملی است که باید در این بخش‌ها نیز اقداماتی انجام شود تا از این طریق با جذب سرمایه‌های خارجی به طور غیرمستقیم نیز از صنایع حمایت مالی شود.
سیدحسن حسینی – نایب‌رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.