• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 7135اخبار امروز : 0
8

کاهش بی‌سابقه بودجه خرید گندم در سال ۹۷

  • کد خبر : 15526
  • ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۴:۳۱
کاهش بی‌سابقه بودجه خرید گندم در سال ۹۷

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران کلیات بودجه سال ۹۷ را نشانه دوری از تدبیر در تدوین بودجه دانست و گفت: بندهایی در این بودجه گنجانده شده است که با وجود عدم برخورداری از درآمدزایی بالا برای دولت، در اذهان عمومی حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است و […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران کلیات بودجه سال ۹۷ را نشانه دوری از تدبیر در تدوین بودجه دانست و گفت: بندهایی در این بودجه گنجانده شده است که با وجود عدم برخورداری از درآمدزایی بالا برای دولت، در اذهان عمومی حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است و نقاط مثبت بودجه را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.
کاوه زرگران حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از پرداخت یارانه را یکی از نقاط مثبت بودجه ۹۷ بیان کرد و گفت: پرداخت یارانه فشار هزینه‌ای بسیار بالایی را برای دولت دارد و در هر صورت دهک‌های پردرآمد جامعه باید از پرداخت یارانه حذف شوند و این منابع به سمت تولید و اشتغالزایی حرکت کند.
زرگران همچنین بند «و» از تبصره ۵ بودجه سال ۹۷ مبنی بر تسویه بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها با طلب آنها از دولت را از بندهای مثبت و تاثیرگذار بودجه توصیف کرد که می‌تواند به کارآفرینان و فعالان اقتصادی کمک کند.
وی گفت: با این وجود، موارد ریزتری در بودجه، از قبیل افزایش عوارض خروج از کشور که درآمدزایی بالایی نیز برای دولت به همراه ندارند، توانستند با ایجاد جو روانی منفی ناشی از پیش‌بینی‌های مختلف نسبت به اثرات تورمی بودجه، بر ایجاد فضای نارضایتی عمومی دامن زنند.
وی همچنین ورود دولت به بازار سرمایه و استفاده از منابع آن را عمدتاً به منظور تامین نقدینگی لازم خرید تضمینی دانست و گفت: این مورد در صورت رشد بازار سرمایه قابل دفاع بود ولی در شرایط فعلی قطعاً ورود دولت به بازار سرمایه، سهم ناچیز بخش خصوصی در تامین سرمایه کشور را محدودتر خواهد کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران همچنین لحاظ نرخ ارز ۳۵۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۷ را نشانه ای از عدم عزم دولت برای تک‌نرخی کردن ارز در سال آتی بیان کرد و گفت: یکی از نقاط بسیار مبهم در این بودجه تفاوت نرخ ارز مبادلاتی با نرخ ارز بازار است که تعیین تکلیف نشده است و کلیات بودجه به روشنی گویای عدم عزم جدی دولت برای کوچک شدن و بازکردن فضا برای بخش خصوصی است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران افزود: بر اساس لایحه بودجه ۹۷، وزارت جهاد کشاورزی معادل ۴۵۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی در بخش‌های مختلف درآمد کسب می‌کند که عمده آن مربوط به طرح‌های منابع طبیعی، تفاوت کالاهای وارداتی کشاورزی، عوارض واردات میوه، سبزیجات و سموم کشاورزی است.
کاوه زرگران با استناد به کاهش چشمگیر درآمد این وزارتخانه از محل اخذ عوارض و تفاوت واردات انواع محصولات کشاورزی در لایحه بودجه سال ۹۷ کشور، افزود: در لایحه بودجه سال ۹۶، بیش از ۱۰۸۵ میلیارد تومان درآمد برای وزارت جهاد کشاورزی از محل اخذ عوارض، تعرفه و تفاوت واردات انواع محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده بود که این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۲۲۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. از این رو، این نگرانی احساس می‌شود که سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده چیست و آیا قرار است که برای جبران درآمدهای این وزارتخانه، از طرق غیرمدون عوارض مختلف کسب شود؟
وی سپس به ردیف یارانه گندم و نان در لایحه بودجه سال ۹۷ کشور اشاره کرد و گفت: در این لایحه، ۵۰ هزار میلیارد ریال در ردیف‌های مختلف برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده که ۳۳ هزار میلیارد ریال آن از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و ۱۷ هزار میلیارد ریال از ردیف‌های عمومی پیش‌بینی شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، افزود: این رقم در حالی در بودجه پیش‌بینی شده است که اگر با فرض اینکه دولت حداقل ۸ میلیون تن گندم را برای تامین نیاز داخلی کشور در ۹۷ از کشاورزان به قرار کیلویی حداقل ۱۴۰۰ تومان خریداری کند، باید حداقل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در نظر بگیرد.
به گفته زرگران، در لایحه بودجه سال ۹۷ کشور پیش‌بینی شده ۹۷ هزار میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه اسلامی به فروش رود تا بخشی از آن صرف خرید تضمینی شود. این در حالی است که در سال ۹۶ بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال از کشاورزان گندم خریداری شده که ۶۰ هزار میلیارد ریال آن از محل اعتبارات بودجه تخصیص یافت و ۳۳ هزار میلیارد ریال مستقیم از خزانه‌داری کل کشور تامین شده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=15526

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.