• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7178اخبار امروز : 4
13
رئیس خانه صنعت و معدن گلستان گفت:

طی پنج سال اخیر برای استقرار صنعت ماشین‌آلات کشاورزی ریالی تسهیلات به این بخش اختصاص پیدا نکرد،

  • کد خبر : 40518
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
طی پنج سال اخیر برای استقرار صنعت ماشین‌آلات کشاورزی ریالی تسهیلات به این بخش اختصاص پیدا نکرد،
اگر نگاه حمایت از تولید سنتی باشد، نمی‌توان برای توسعه بخش کشاورزی کاری انجام داد که این باعث می‌شود ما رقابت‌پذیری را از دست بدهیم.

رمضان بهرامی اظهار کرد: ماشین‌آلات و ادوات موجود در نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی با آنچه در فناوری روز دنیا استفاده می‌شود، هم‌خوانی نداشت.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان در دوران تحریم‌ها به‌خوبی ایستادگی کردند، افزود: بخش خصوصی نشان داد که در هر شرایط می‌تواند با استفاده از توان خود به کارش ادامه دهد.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان خواستار حمایت بیشتر مدیران استانی از برنامه‌های اقتصادی شد و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید برای رونق نمایشگاه و آشنایی بیشتر افراد با ظرفیت‌های موجود از اقشاری همچون دانش‌آموزان، هنرستان‌های فنی، اتحادیه، انجمن‌های کشاورزی و پیش‌قراولان حوزه کشاورزی که صاحب‌سبک هستند نیز دعوت می‌شد.

بهرامی ادامه داد: احساس می‌کنم بخش خصوصی یک‌تنه با فضای رکود و تحریمی جامعه در حال مقابله است که این به‌مرور باعث بی‌انگیزگی و خروج سرمایه‌گذاران از این حوزه خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی هر سال با حضور سایر استان‌ها در گلستان برگزار می‌شود، ادامه داد: با وجود تنوع شرکت‌ها بیشتر ادوات و کمتر ماشین‌آلات کشاورزی به چشم می‌خورد که این حلقه مفقوده نمایشگاه بود.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان اضافه کرد: بیشتر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، نماینده فروش در استان داشتند و ارائه محصولات آن‌ها به‌نوعی تکراری و بدون جاذبه و تنوع بود.

بهرامی یکی از دلایل حضور نیافتن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی را حمایت نکردن سیستم بانکی و دولتی دانست و گفت: چنین شرایطی باعث شده است تا صنعتگران حوزه تولید ادوات کشاورزی یکی‌یکی از گردونه خارج شوند.

وی با بیان اینکه استان گلستان در گذشته قطب تولید ردیف‌کاری پنبه و گندم بود، اظهار کرد: حمایت نکردن از این بخش باعث حذف آن‌ها شد.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان با بیان اینکه در چهار دهه گذشته گلستان قطب تولید ماشین‌آلات برداشت برنج بوده است، تصریح کرد: در آن دوره چندین کارگاه تولیدی بخش عمده نیاز کشور را تأمین می‌کرد، اما در حال حاضر اثری از آن‌ها نیست.

بهرامی ادامه داد: طی پنج سال اخیر برای استقرار صنعت ماشین‌آلات کشاورزی ریالی تسهیلات به این بخش اختصاص پیدا نکرد، اگر نگاه به حمایت از تولید سنتی باشد نمی‌توان برای توسعه کشاورزی کاری انجام داد که این باعث می‌شود ما رقابت‌پذیری را از دست بدهیم.

فرسودگی ناوگان کشاورزی و بی‌میلی زارعان به نوسازی ماشین‌آلات

وی از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی را سردرگمی زارعان برای کشت محصول دانست و افزود: طی سال‌های اخیر زارعان نه بر اساس توجیه صرفه اقتصادی، بلکه بر اساس تأمین معاش به کارشان ادامه می‌دهند.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان تأکید کرد: در بخش اقتصادی کار کشاورزی صرفه ندارد، چراکه فرد با تلاش و هزینه محصولات باغی را با کمترین قیمت ممکن به فروش می‌رساند، اما واسطه‌گران در این بین سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

بهرامی یکی دیگر از دلایل فرسودگی ناوگان کشاورزی و بی‌میلی زارعان به نوسازی این ماشین‌آلات را کاهش قدرت خرید این قشر دانست و گفت: با فروش محصولات کشاورزی مدت‌دار به دولت و دلالان و به علت نبود نظارت، افراد سودجو زحمت یک‌ساله کشاورزان را به غارت می‌برند.

وی ادامه داد: در نهایت با تداوم این شرایط چیزی به جز حسرت و افسوس کشاورزان به واسطه حمایت نکردن دولت از این قشر نمی‌ماند، چراکه ناتوانی در نبود قدرت خرید باعث می‌شود تا زارعان امکان بهره‌وری از فناوری روز دنیا در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی را نداشته باشند.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان با انتقاد از سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت بر محصولات کشاورزی گفت: همواره دولت‌ها نسبت به افزایش قیمت محصولات کشاورزی حساس بودند و به محض گرانی یک کالا واکنش نشان می‌دهند، اما هیچ‌گونه حمایتی از کشاورز نمی‌شود.

بهرامی مشکل کشاورزان در این حوزه را انتخاب افراد غیرمتخصص به‌عنوان مسئول دانست و گفت: باید در این حوزه از افراد کارشناس و صاحب تجربه بهره برد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر اقتصاد استان کشاورزمحور است، جا دارد بانک‌ها و تصمیم‌گیران اقتصادی به نسبت منابعی را برای توسعه صنعت ماشین‌آلات و ادوات اختصاص دهند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=40518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.