• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
10

“نیمه‌ی پر” |رشد ۷۰ برابری صادرات ایران در طول ۴ دهه اخیر

  • کد خبر : 16626
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۸:۴۵
“نیمه‌ی پر” |رشد ۷۰ برابری صادرات ایران در طول ۴ دهه اخیر

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به میزان بالای واردات کالاهای اساسی  در سال‌های ۶۰ تا ۶۴ ، اظهارداشت: ایران حتی علوفه، جو، سویا، برنج و حتی گندم و آهن آلات را از خارج تأمین می‌کرد. جالب اینجاست حتی تخم مرغ و مرغ نیز از بلغارستان وارد کشور می‌شود. وی […]

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به میزان بالای واردات کالاهای اساسی  در سال‌های ۶۰ تا ۶۴ ، اظهارداشت: ایران حتی علوفه، جو، سویا، برنج و حتی گندم و آهن آلات را از خارج تأمین می‌کرد. جالب اینجاست حتی تخم مرغ و مرغ نیز از بلغارستان وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ تشدید واردات آهن آلات باعث شده بود تا شهری تحت عنوان شهر آهن در بندرعباس احداث شود، افزود: خوشبختانه از آن سال تاکنون انجام پروژه های مختلف و سرمایه گذاری در بخش اهن و فولاد باعث شده تا نه تنها به ظرفیت ۳۳ میلیون تن برسیم بلکه صادارت ۸ میلیون تنی نیز در این حوزه اتفاق بیفتد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این موفقیت در حالی در صنعت آهن و فولاد کشور به وجود آمده که ما در دهه ۶۰ فقط ۵۰۰ هزار تن فولاد آن هم در ذوب آهن تولید می‌‌شد.

کرباسیان در مورد وضعیت بخش معدن در قبل از انقلاب اسلامی هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و تصریح کرد: در آن سالها چیزی به عنوان مواد معدنی در کشور وجود نداشت ما اصلاً تولید مس نداشتیم اما خوشبختانه امروز با تلاش مهندسان ایرانی تولید مس به بالای ۴۰۰ هزار تن رسیده است. ظرفیت آلومینیوم نیز به ۴۰۰ هزار تن رسیده که حتی پیش بینی تولید ۸۰۰ هزار تن نیز مطرح است. این درحالی است که قبلا میزان تولید آلومینیوم در کشور ۲۰۰ هزار تن بود.

وی در ادامه صحبتهای خود به عدم تعادل صادرات و واردات کالاهای مختلف به کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۶۱ یک هیئتی از بازرگانان ترکیه ای به همراه نخست وزیر به ایران آمدند تا طی جلسات مختلفی موضوع صادرات و واردات کالا بین ایران و ترکیه را به تعادل رسانده و حتی افزایش دهند. در آن مقطع تنها کالاهای صادراتی ایران فرش و پسته و برخی از محصولات محدود بود.

رئیس هیئت مدیره ایمیدرو با اعلام اینکه در دهه ۶۰ حجم صادرات ایران ۷۰۰ میلیون دلار بود، گفت: امروز خوشبختانه ما به حجم ۵۰ میلیارد دلاری در صادرات دست پیدا کرده ایم که این رقم دستاورد بسیار مطلوبی نسبت به سالهای گذشته محسوب می‌شود. ناگفته نماند با توجه به پتانسیلهای موجود در کشور ما باید تنوع کالاهای صادراتی خود را افزایش داده و بتوانیم حضور پررنگی در بازارهای صادراتی داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=16626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.