به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، فرشاد مقیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بیش از ۱۲۰۰ واحد قطعه سازی خودرو و ۱۵ هزار کارگاه کوچک که به این صنعت کمک میکنند در کشور وجود دارد.
وی گفت: بر اساس آمار پایان سال ۹۷، ۲۰ درصد این واحدها در این مدت غیرفعال بوده اند اما امروز برخی از آنها به چرخه تولید بازگشته اند و ظرفیت خوبی دارند.
مقیمی با بیان اینکه هدف اصلی تحریمها در صنعت، حوزه خودرو است افزود: در نمایشگاه اخیر ۳۲ قرارداد برای ساخت ۳۵ قطعه خودرو با قطعه سازان داخلی بسته شد که باید بر اساس زمان بندی، این قطعهها را تحویل دهند.
وی گفت: ارزش قراردادهای بسته شده میان قطعه سازان و دو خودروساز بزرگ کشور ۷۴۰ میلیارد تومان است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این قراردادها تا پایان سال ۹۸ موجب کاهش ارزبری ۲۰ میلیون یورویی و در سال ۹۹ موجب کاهش ارز بری ۸۵ میلیون یورویی در صنعت خودرو خواهد شد.
مقیمی گفت: تلاش میکنیم توانمندی و ظرفیتهای داخلی را به نیازهای خودروسازان مرتبط کنیم.
وی افزود: برای پیشرفت باید به ظرفیتهای داخلی باور و اعتماد داشته باشیم و سیاستهای تعرفه گذاری به گونهای باشد که از صنعت داخلی حمایت کنند.
مقیمی گفت: اصلاح رابطه بین خودروسازان با قطعه سازان در ۱۱ برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت صمت وجود دارد و این وزارتخانه نه تنها در صنعت خودروسازی بلکه در دیگر صنایع، سیاست گذاری و نظارت میکند اما در حوزه اجرا؛ قانون تجارت بر صنایع حاکم است.
وی افزود: برای نخستین بار در کشور یک شرکت موفق به تولید مودم شد و امروز شرکت ایرانسل قرارداد خرید ۱۵ هزار مودم از این شرکت را بست و در چند ماه آینده نیز ۵۰ هزار مودم دیگر از این شرکت خریداری میکند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کل نیاز شرکت ایرانسل به مودم ۳۰۰ هزار عدد است.
سید حسن خباز تولیدکننده و قطعه ساز خودرو نیز در این برنامه با بیان اینکه ماهیت ضد استکباری انقلاب اسلامی در بخش صنعتی و اقتصادی کشور نهادینه نشده است گفت: نباید هر گاه فشار بر کشور باشد از تولید داخلی استفاده کنیم و هر گاه تحریمها کاهش یافت از شرکتهای خارجی دعوت و تولید کنندگان داخلی را فراموش کنیم.
وی افزود: در بسیاری از بخشهای صنعت، سراغ تولید مواد اولیه و ساخت قطعاتی که ارز بری دارند نرفته ایم.
خباز با بیان اینکه امیدواریم اتکا به قطعه سازان داخلی تداوم داشته باشد گفت: باید مشخص شود تا کنون برای ساخت هر خودروی داخلی چقدر ارز از کشور خارج شده است.
وی گفت: قهرمان ملی برای ما کسی است که ارزبری را کاهش دهد و طراحی صنعتی را بداند.
این قطعه ساز گفت: بخش صنعت با بسیاری از بخشنامههای دستگاههای مختلف ازجمله وزارت صمت مشکل دارد.
خباز افزود: راهبردی که چهار سال پیش برای تولید قطعات خودرو تدوین شد، وابستگی بسیاری به خارج از کشور داشت و قرار بود خارجیها طرفهای داخلی خود را انتخاب کنند.
وی گفت: این نگاه موجب شد شرکتهای مختلف خودروسازی که وارد ایران شده بودند با یک نگاه ارباب خود کار را رها کنند و بروند.
خباز افزود: سیاستهای ما در بخش صنعت همگن نیست و به عنوان نمونه برای تولید ای بی اس نخستین محموله پلی کربنات را با قیمت ۲۰ تومان برای هر کیلو خریداری کرده ایم اما به دلیل عرضه آن در بورس برای خرید دومین محموله کیلویی ۳۶ تومان پرداخت کردیم.
وی گفت: در قراردادها با شرکت ساپکو و خودروسازان هیچ بندی برای جبران خسارت دیرکرد پرداخت آنها به قطعه سازان دیده نشده است.
این قطعه ساز افزود: به کیفیت خودروها ایراد میگیریم اما به کیفیت اجرای دستورالعملهای فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی ایراد نمیگیریم.
خباز گفت: فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی دستور داد بازرسی از دفاتر واحدهای تولیدی مختلف نباید بیشتر از یک سال از آخرین لیست بیمه شأن باشد اما سازمان تأمین اجتماعی به بهانههای مختلف همه خریدها را بررسی و آنها را مشمول بیمه میکند.
وی افزود: زمانی که قطعه ساز نتوانسته به مدت ۹ ماه پول خود را از خودروساز بگیرد، دیگر نمیتواند کالاهای خود را ترخیص کند.
خباز گفت: بانکی که زیر نظر بانک مرکزی است چرا برای خرید دین ساپکو شش تا هشت درصد کارمزد میگیرد یا ۲۰ درصد پولی که میخواهند به قطعه ساز بدهند، سپرده میکنند.
خودکفایی ۸۱ درصدی در تولید پژو ۳۰۱
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز در این برنامه گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و اتکا به قطعه سازان داخلی را به سیاست پایدار تبدیل کنیم.
وی افزود: اگر این اعتماد و اتکا به قطعه سازان خودروی داخلی به خودرو ادامه دار باشد دشمنان کشور مانند بنزین دیگر طمع تحریم صنعت خودروسازی را نمیکنند.
نجفی منش گفت: چهار سال پیش راهبردی برای تولید ۲۵ میلیارد دلار قطعه برای خودروسازان داخلی و شش میلیارد دلار قطعه برای صادرات تدوین شد اما شرایط کشور موجب شد این راهبرد محقق نشود.
وی افزود: باید سیاست گذاری بخش صنعت به گونهای باشد که تولید خودرو با اتکا به ظرفیت داخلی انجام شود و برای تولید کننده داخلی نیز شرایطی فراهم کنیم که تولید برای آن مقرون به صرفه باشد.
منصور منصوری مدیرعامل ساپکو نیز در این برنامه با بیان اینکه قراردادهای این شرکت با قطعه سازان ۱۲۰ روزه است گفت: اکنون رویکرد شرکت ساپکو به سمت استفاده از دانش بومی و فناوریهای داخلی و روز است.
وی افزود: اکنون خودروی ۳۰۱ در زمان تولید ۶۱ درصد خودکفایی داشته است و هنگامی که بخواهد به بازار عرضه شود این میزان خودکفایی را به ۸۱ درصد افزایش میدهیم.
معصوم نجفیان مدیرعامل شرکت سازه گستر نیز در این برنامه گفت: تا جایی که سازندگان داخلی تأمین قطعات خودرو را انجام داده اند قطعهای را از خارج وارد نکرده ایم.
وی افزود: به عنوان نمونه درباره بلندگو، آینه برقی و رله همیشه در پی سازندگان داخلی بوده ایم.