• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
15

علی‌اصغر جمعه‌ای :سیاسی‌کاری اجازه تحرک به اقتصاد و تولید صادرات‌محور را نمی‌دهد

  • کد خبر : 13240
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
علی‌اصغر جمعه‌ای :سیاسی‌کاری اجازه تحرک به اقتصاد و تولید صادرات‌محور را نمی‌دهد

برای توسعه صادرات غیرنفتی چه باید کرد؟ علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید:‌«چندین سال است که در کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی تأکید می‌شود، در مناسبت‌های متعدد از اهمیت آن گفته می‌شود و در عمل موانع هنوز برطرف نشده و ما به هدف […]

برای توسعه صادرات غیرنفتی چه باید کرد؟ علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید:‌«چندین سال است که در کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی تأکید می‌شود، در مناسبت‌های متعدد از اهمیت آن گفته می‌شود و در عمل موانع هنوز برطرف نشده و ما به هدف مطلوب تعیین‌شده نرسیده‌ایم.»

او از موانع توسعه صادراتی می‌گوید: «بارها مقام معظم رهبری به توسعه صادرات غیرنفتی تأکید داشتند؛ ما امیدوار بودیم که چاه‌های نفتی بسته شود و کشور با درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی اداره شود ولی هرگز چنین نشده است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح می‌کند: «صادرات یک کشور با تولید داخلی ارتباط مستقیم دارد. هزینه تمام‌شده کالا باید قابل‌رقابت با دیگر رقبا باشد ولی در ایران این‌گونه نیست.»

او ادامه می‌دهد: «شرایط حاکم بر فعالیت صادرکننده‌های ما با دیگر کشورها باید یکسان باشد ولی اصلاً این‌گونه نیست. ایران باید تعرفه‌هایی را بپردازد که کشورهای دیگر این هزینه‌ها را یا پرداخت نمی‌کنند یا این هزینه‌ها برای آن‌ها خیلی کمتر است. همین موارد مانع افزایش حجم و توسعه صادرات در ایران می‌شود. باید راه پیوستن ایران بهWTO هموار شود.»

او ادامه می‌دهد: «ما توانمندی تولیدی و صادراتی داریم و در کشور کالای مازاد هم وجود دارد ولی موانع متعدد داخلی و خارجی باعث می‌شود نتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.»

به گفته جمعه‌ای، موانع و فشارهای داخلی و خارجی و سایه سنگین سیاست بر اقتصاد اجازه نمی‌دهد از این فرصت‌ها بهره بگیریم.

او تأکید می‌کند:‌ «ما نباید فرصت‌های خود را در بازارها از دست دهیم؛ تا دیر نشده باید به اصلاح ساختاری در اقتصاد دست بزنیم. باید استراتژی جدیدی در توسعه صادراتی تدوین کنیم.»

او تصریح می‌کند: «فشارهای جانبی هم به این ناکامی‌ها کمک می‌کند تا به اهداف مطلوب خود دست نیابیم. خام فروشی هم از همان ناکامی‌های یاست که این نوع صادرات هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای ایران ندارد.»

او می‌گوید: «ما باید به فراوری‌های جدید بیندیشیم، باید بتوانیم از خام فروشی عبور کنیم.»

او راهکار را در دیپلماسی اقتصاد می‌داند:‌ «همه این‌ها مستلزم دیپلماسی اقتصادی است که باید تنگاتنگ باسیاست پیش رود تا زمینه را برای مسائل اقتصادی فراهم کند. تصور من این است که ما عزم ملی و همه‌جانبه در این حوزه نداریم.» به گفته رئیس اتاق سمنان، ما می‌توانیم با کشورهای مختلف ارتباط اقتصادی داشته باشیم ولی مناسبات سیاسی جدی با آن‌ها نداشته باشیم اما متأسفانه سیاسی‌کاری در ایران اجازه هیچ تحرکی را به اقتصاد و تولید صادرات‌محور نمی‌دهد

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.