• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
10

یادداشت دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران/ آمایش سرزمین و جذب سرمایه‌گذار برای بخش مولد

  • کد خبر : 26839
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
یادداشت دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران/ آمایش سرزمین و جذب سرمایه‌گذار برای بخش مولد

وسعت سرزمینی و اختلاف ساختار زیست‌محیطی ایران به گونه‌ای است که همواره با چندین دمای متفاوت و ویژگی‌های گوناگون در کشور روبه‌رو هستیم. طبیعی است که این اختلاف‌ها هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و علاوه‌بر تمام شاخص‌ها بر مزیت‌های اقتصادی نیز تاثیر دارد. با عبور از تولید سنتی، شیوه‌های تولید و فروش نیز […]

وسعت سرزمینی و اختلاف ساختار زیست‌محیطی ایران به گونه‌ای است که همواره با چندین دمای متفاوت و ویژگی‌های گوناگون در کشور روبه‌رو هستیم.

طبیعی است که این اختلاف‌ها هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و علاوه‌بر تمام شاخص‌ها بر مزیت‌های اقتصادی نیز تاثیر دارد. با عبور از تولید سنتی، شیوه‌های تولید و فروش نیز تغییرات گسترده‌ای کرده و شاخص‌هایی که پیش از راه‌اندازی طرح‌های صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرند افزایش یافته است. متاسفانه در بحث آمایش سرزمینی هنوز برنامه ویژه‌ای در دستور کار قرار نگرفته و این موضوع علاوه‌بر اینکه هزینه راه‌اندازی بنگاه‌های داخلی را افزایش داده سرمایه‌گذاران خارجی را نیز تا حدی برای ورود به ایران دلسرد می‌کند. سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل نبود برنامه آمایش سرزمینی باید خودشان مزیت‌ها، ظرفیت‌ها، مخاطرات و تهدیدهای پیش رو را ارزیابی کنند و برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند. این در شرایطی است که حتی با صرف هزینه‌های بسیار هم باز سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به اندازه یک پروژه ملی روی این بحث متمرکز شوند. اگر دولت یک بار برای همیشه سند آمایش سرزمین را آماده کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد، علاوه‌بر کاهش بسیار زیاد هزینه‌های راه‌اندازی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

محمدرضا مرتضوی/ دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=26839

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.