• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
15

چند نرخی بودن کالاها منشا ایجاد فساد است

  • کد خبر : 38204
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
چند نرخی بودن کالاها منشا ایجاد فساد است
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بی تردید سرمنشاء بسیاری از رانت ها و فسادها در جامعه مربوط به اختصاص یارانه به اقلام و چند نرخی شدن کالاهایی مانند آرد و تفاوت قیمت های یک کالا در کشور بوده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بی تردید سرمنشاء بسیاری از رانت ها و فسادها در جامعه مربوط به اختصاص یارانه به اقلام و چند نرخی شدن کالاهایی مانند آرد و تفاوت قیمت های یک کالا در کشور بوده است.

حسن حسینی  افزود: دولت قبل اقداماتی در خصوص حذف آرام شمول ارز ترجیحی در خصوص برخی اقلام انجام داده بود که واکنش های زیادی از سوی مردم نداشت اما حذف ارز ترجیحی برای آرد و گندم توسط دولت سیزدهم سر و صدای زیادی توسط برخی افراد خاص و در فضای مجازی به پا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در دو مرحله یارانه برخی اقلام حذف شد، نخست در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی و سپس در دولت اول احمدی نژاد بود که یارانه گندم حذف و نرخ آن آزاد شد و این اقدام نتایج خوبی در ارتقای کیفی گندم و آرد و نان داشت اما بعد از آن دوباره یارانه به گندم تعلق گرفت.

وی بیان کرد: بی تردید سرمنشاء بسیاری از رانت ها و فسادها در جامعه مربوط به اختصاص یارانه به اقلام و چند نرخی شدن کالاهایی مانند آرد و تفاوت قیمت های یک کالا در کشور بوده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تا پیش از تصمیم دولت سیزدهم برای حذف یارانه ها، دولت گندم را با احتساب تمام هزینه های جانبی آن هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز می خرید که در نهایت هر کیلوگرم برای دولت ۱۵ هزار تومان تمام می شد، بعد همین گندم را به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان به مصرف کنندگان صنفی و صنعتی می داد.

حسینی اظهار داشت: در شرایط مزبور و با احتساب تولید سالانه ۱۲ میلیون تن گندم در کشور و مصرف سرانه ۶.۵ کیلوگرم گندم برای هر ایرانی در ماه، اگر دولت یارانه گندم را نقدا به خود مردم پرداخت کند به مراتب با صرفه تر از اختصاص این یارانه به دستگاه های مختلف است و باعث می شود دست کسانی که از این یارانه ها، چندین میلیارد تومان پول به جیب می زنند، کوتاه شود.

وی بیان کرد: اگر توجه داشته باشید از سال قبل قیمت برنج ایرانی و حتی برنج خارجی با شیب ملایمی افزایش یافت، در حالی که مصرف غالب ایرانی ها برنج و نه ماکارونی است اما در برابر سرو صدایی که برای گران شدن ماکارونی در فضای مجلس و توسط برخی افراد برپا شد، هیچ اعتراضی برای گران شدن برنج انجام نگرفت.

نائب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به طور قطع جیب کسانی که از یارانه گندم برای ماکارونی پر می شد، خیلی بزرگتر از جیب کسانی بوده است که از یارانه برنج نفع می بردند و نفع برخی افراد در یارانه اختصاص یافته به گندم به مراتب بیشتر از نفع برخی دیگر در یارانه برنج بوده است، لذا سرو صداها برای گران شدن ماکارونی بسیار زیاد است.

حسینی اظهار داشت: به باور من، دولت باید محکم در برابر اعتراض ها ایستادگی کند و گندم را به همه با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان بدهد که این امر قطعا به نفع مردم است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=38204

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.