• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
10

نقش بورس در تأمین نقدینگی صنایع و تحقق جهش تولید

  • کد خبر : 30443
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
نقش بورس در تأمین نقدینگی صنایع و تحقق جهش تولید

بنادبه نظر کارشناسان و فعالان بخش خصوصی در استان یزد، نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال «جهش تولید» به این معناست که مسئولان دولتی و عموم مردم باید بیش از پیش استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور را در دستور کار قرار دهند، در غیر این صورت آن طور که باید به اهداف شعار سال دست […]

بنادبه نظر کارشناسان و فعالان بخش خصوصی در استان یزد، نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال «جهش تولید» به این معناست که مسئولان دولتی و عموم مردم باید بیش از پیش استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور را در دستور کار قرار دهند، در غیر این صورت آن طور که باید به اهداف شعار سال دست نخواهیم یافت، به همین منظور جمعی از مدیران اجرایی، اساتید دانشگاه و کارآفرینان برتر یزدی در اندیشکده صفا گردهم آمدند و این مهم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

«سیدمجبتی حسینی‌پور» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در جلسه اندیشکده صفا که با موضوع راهکارهای تحقق شعار سال (جهش تولید) در استان یزد برگزار شد، با بیان این‌ که اولین گام در بخش تولید استمرار آن است، اظهار کرد: در حال حاضر تولید در استان یزد با مشکلات متعددی دست به گریبان است و  تولیدکننده در بحث فروش دارای مشکل است.

وی صادرات را یکی از چالش‌های جدی تولیدکنندگان دانست و افزود: کرونا باعث شده تا بخشی از صنایع ما دچار مشکل و بعضی هم تعطیل شوند.

این مسئول در ادامه با بیان این‌ که فشار چالش‌های ناشی از شیوع کرونا به بیمه‌های تامین اجتماعی و بیمه بیکاری وارد شده است، گفت: از طرفی تورم هم یک سری مشکلات را به وجود آورده است.

وی تقویت بورس در کشور با حضور حدود ۴۰ میلیون نفر سهامدار را عامل تحولی بزرگ در آینده دانست و بیان کرد: بورس در تامین و گردش مالی صنایع، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

حسینی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌ که کارخانه‌هایی که در بورس نیستند، برای تامین مالی با مشکل روبه روخواهند شد، خاطرنشان کرد: این برای صنایع یزد که در بورس نیستند، یک مطلب مهم و قابل تامل است.

وی منابع حمایت دولتی را محدود به نفت و مالیات دانست و بیان کرد: جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود است.

لزوم ابلاغ برنامه‌ عملیاتی برای تحقق شعار سال

«سیدعلی‌اکبر کلانتر» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان این‌ که نامگذاری شعار سال با موضوع اقتصاد و تولید از سوی مقام معظم رهبری اقدامی پسندیده و حائز اهمیت است، اظهار کرد: این نامگذاری نشان از اهمیت این مهم برای توسعه بیش از پیش کشور در حوزه‌های مختلف است.

وی با اشاره به این‌ که در سال‌های گذشته هم این عناوین به عنوان شعار سال انتخاب شد ولی متأسفانه آن طور که باید به آنها اهتمام نشد، افزود: مشکل این است که نگاه‌ها به این نامگذاری که حتما پشت خودش هدف‌های بزرگی نیز دارد، خیلی متفاوت است.

کلانتر در ادامه تبیین موضوع، اهداف و چارچوب‌های جهش تولید برای تمام دست اندرکاران اعم از بخش خصوصی و دولتی را ضروری دانست و گفت: ابلاغ برنامه‌های عملیاتی برای تحقق شعار سال از جمله بایدهای این مهم است.

این مسئول با بیان این‌ که به نظر من شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده، کل تولید را مدنظر قرار داده است، تصریح کرد: برای ایجاد جهش در تولید باید مسائل اساسی و موانع ایجادی در این زمینه مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان این‌ که در حال حاضر تنها ۴۰ درصد واحدهای تولیدی صنعتی استان یزد فعال و ۲۰ درصد نیمه فعال هستند، ادامه داد: ایجاد صنایع جدید در همان زمینه‌های قبلی توجیهی ندارد.

رئیس خانه صنعت، معدت و تجارت استان تأکید کرد: به نظر من برای ایجاد جهش در کل بخش مولد کشور باید علم و دانش و مهارت و مدیریت در بخش‌های موجود بهبود یافته و فعال شوند.

کلانتر خاطرنشان کرد: اگر هم قرار است صنعت و تولید جدید در استان و کشور ایجاد شود باید طبق یک استراتژی مشخص و عالمانه که توسط خبرگان و متخصصین در چهارچوب زنجیره ارزش و حلقه‌های مفقوده و همچنین زنجیره تامین، تهیه و انجام شود.

راهکارهای تحقق شعار سال در یزد بررسی شوند

«حسن بلندیان» مدیر عامل اندیشکده صفا استان یزد هم شناسایی اولویت‌های که می‌توانند در استان جهش تولید داشته باشند را ضروری دانست و اظهار کرد: این اولویت‌ها باید با رویکرد تکمیل چرخه تولید محصول و نیز عمق داخل سازی تدوین و انجام شود.

وی معدن و صنایع وابسته به آن، صنایع شیمیایی و پلیمری، صنایع غذایی و امنیت غذایی، نساجی و حمل و نقل را از جمله اولویت های جهش تولید در استان یزد دانست و افزود: در این راستا توصیه می‌شود تیم‌های تخصصی برای هر گروه مشخص و راهکارهای تحقق جهش تولید را برای این پنج گروه بررسی کنند.

مدیر عامل اندیشکده صفا استان با بیان این‌ که هدف‌گذاری در هر بخش می‌تواند بر مولفه‌های جهش متمرکز شود، گفت: به نظر می‌رسد حمایت‌های دولت نیز باید بر مبنای بهبود این مولفه‌ها متمرکز شوند.

بلندیان تصریح کرد: تکنولوژی و ارتقاء آن، تامین منابع‌ به صورت هوشمند، حذف تنگاهای جهش تولید رفع اشکالات ساختاری از تولید و اقتصاد استان یزد، می‌تواند در تیم‌های تخصصی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال مدنظر دست‌اندرکاران قرار گیرد.

ضرورت سوق دادن نقدینگی مردم به سمت تولید

«محمدحسین فنایی» کارآفرینی برتر استان یزد نیز با بیان این‌ که اگر بخواهیم تولید در مملکت رشد کند و مردم به سمت تولید بیایند باید پلکان سودها را کم کرده و سود سپرده‌ها را نیز پلکانی کاهش داد تا نقدینگی به سمت تولید بیاید، اظهار کرد: ارائه راهکاهای تئوری با روش اجرائی برای توسعه اقتصادی ضروری است.

وی افزود: تولیدکننده‌ها بیشتر از سایر بخش‌های کشور درگیر مسائل و دستورالعمل‌های مختلف هستند و تسهیلات بانکی را با نرخ‌های بالا دریافت می‌کنند اما لازم است برای رشد تولید سود سپرده را کاهش داد تا تولید مورد حمایت قرار گیرد.

فنایی جهش تولید را به شرط داشتن بازار و برنامه تولید، استفاده از ظرفیت‌ها بدون سرمایه‌گذاری ثابت دانست و بیان کرد: برای صنایع آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده به تغییر استراتژی نیاز است و باید تیم‌هایی برای بررسی و تغییر تولید در این زمینه اقدام کنند.

این فعال بخش خصوصی با بیان این‌ که واحدهای تولیدی زیادی در سطح کشور هستند که به دلایل مختلف تعطیل و یا بازار موثری در عرضه ندارند، تصریح کرد: اگر دولت حمایت کند و این واحدها را تغییر کاربری بدهند، از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه شده است.

این مسئول گفت: تشکیل تیم‌های بررسی و رصد در این شرایط که دولت می‌خواهد سرمایه‌گذاری ثابت داشته باشد می‌تواند کمک کند تا از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده گذشته استفاده بهینه صورت گیرد.

وی با بیان این‌ که استفاده از افراد خوش‌فکر که توان تولید داشته اما سرمایه لازم را ندارد، یکی دیگر از راهکارهای حمایتی برای تحقق شعار سال است، ادامه داد: می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت واحدهایی که به طور کامل فعال نیستند و ظرفیت خالی دارند برای توسعه اقتصادی استفاده کرد.

فنایی افزود: دولت باید از اهرم‌هایی که در اختیار دارد نیز به درستی استفاده کند، در کشورهای مختلف از اهرم مالیات برای رشد از طریق بخشودگی استفاده می‌کنند و لازم است دولت چنین بسترهایی را در کشور فراهم و مورد استفاده قرار دهد تا هم دولت نفع ببرد و هم این‌که بخش خصوصی به رشد موثر و محکمی برسد که نتیجه آن نیز برقراری عدالت است.

این فعال بخش خصوصی با بیان این‌که تولید در بسیاری از موارد از دولت مطالبه دارد و در عین حال در مواردی نیز به بخش‌های دیگر مثل تامین اجتماعی بدهکار است، گفت: می‌توان با ایجاد برخی بسترها و حمایت‌ها نسبت به پرداخت بدهی‌ها اقدام کرد در حالی که کسی هم در این زمینه متضرر نشده و از تولید نیز حمایت شود.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بین شرکت‌های دولتی و خصوصی عدالت برقرار نیست، خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در راه است و دولت از طریق برخی پتانسیل‍‌ها مانند بورس در حال جذب نقدینگی است لذا لازم است برخی بسترها نیز فراهم شود و مالیات‌ها هم جهت دار شده و شفافیت که اصل ۱۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است بیش از پیش مورد توجه باشد و بخش خصوصی هم به دنبال دولت سیستم آکواریومی را مدنظر قرار دهد.

فنایی با بیان این‌ که فسادهای کشف شده ناشی از نبود شفافیت و واگذاری‌های شبه‌دار است، گفت: برای این‌که فساد کم شود و شفافیت داشته باشیم توجه به واگذاری از طریق بورس ضروری بوده و از سویی، شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند می‌توانند با تبعیت از الگوی بورسی به شفافیت برسند.

وی لازمه جهش تولید را کمک به همه صنایع دانست و بیان کرد: در بسیاری از صنایع زنجیره تولید تکمیل نشده در حالی که توجه به این موضوع می تواند موجب افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده شود ضمن اینکه بخش خصوصی هم از این روش ها قدرتمندتر در اقتصاد ایفای نقش خواهد کرد.

حجت الاسلام «حسین صابری» عضو کمیته اقتصاد مقاومتی استان یزد در ادامه با بیان این‌که توجه به مبانی اقتصادی اسلامی و توصیه همگان به الگوگیری از آنها بعنوان یک کار فرهنگی در اقتصاد می‌تواند ملاک عمل مسئولان و دست‌اندرکاران استان باشد، بیان کرد: تمرکز سرمایه‌ها در یک گوشه، باعث ایجاد فقر و مشکلات در یک گوشه دیگر می‌شود و باید از این چالش جلوگیری کرد.

صابری استفاده از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی را ضروری دانست و افزود: سازمان بورس از جمله ظرفیت‌های موجود است که به خوبی می‌تواند در جهش تولید و توسعه عادلانه ثروت در جامعه کمک کند.

توسعه اقتصادی مستلزم کامل شدن زنجیره ارزش در کشور

«محمد مهدی زارع» استاد دانشگاه یزد نیز با اشاره به این موضوع که برای جهش تولید در سه بخش نقش تعریف کرد، گفت: نقش دولت، تولید کنندگان و نقش مصرف کنندگان از جمله عناصر موثر در تحقق شعار است که باید منسجم و هماهنگ گام بردارند.

وی افزود: در اینجا اگر دولت نقش خود را خوب ایفا کند به تبع آن، دو گروه دیگری هم نقش خود را خوب و موثر انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه یزد شناسایی مزیت‌های استان یزد همزمان با برطرف کردن ساختارهایی که تاکنون مانع رونق تولید و جهش بودند را از دیگر ضرورت‌های اجرایی برای توسعه اقتصادی دانست و گفت: کامل شدن زنجیره ارزش در کشور برای توسعه اقتصادی و جهش تولید ضروری است.

وی شفاف‌سازی خدمات دولتی به بخش تولید را از دیگر مسائل حائز اهمیت در این حوزه عنوان و تصریح کرد: شعارهای سال هرسال رنگ و بوی اقتصادی داشته ولی خیلی از مبانی که مربوط به شفافیت است هنوز عملی نشده است.

«محمدمهدی فقیه» کارآفرینی یزدی هم استفاده از ظرفیت‌های اشتغال خانگی به ویژه با رویکرد به کارگیری ظرفیت زنان خانه دار برای تولید را از جمله راهکارهای موثر برای جهش تولید در استان یزد دانست و اظهار کرد: حمایت از استارت آپ‌ها برای پیدا کردن بازار عرضه کالاهای تولید داخلی در کشور ضروری است.

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی به ویژه پس از توسعه آن در دوران کرونا را برای اشتغال‌زایی حائز اهمیت دانست و افزود: استفاده از ظرفیت پنجره جمعیتی ایران برای رونق تولید در کشور ضروری است.

این کارآفرین یزدی گفت: استفاده از ظرفیت صنایع دستی یزد و رونق کارگاه‌های محلی و روستایی به منظور افزایش تولید داخلی، و حفظ و انتشار فرهنگ ایرانی- اسلامی نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا می‌کند.

وی بحث جمعیت و تاثیر آن در تمامی برنامه‌ریزی‌های اجتماعی – اقتصادی و سیاسی را یک موضوع انکار ناپذیر دانست و بیان کرد: یکی از مهمترین عناصر تاثیر جمعیت ساخت سنی جمعیت است.

فقیه در پایان با بیان این‌که پنجره جمعیتی یکی از مهمترین مراحل در ساخت سنی یک جمعیت است، خاطرنشان کرد: با توجه به تبعات آن به ویژه از منظر اقتصادی، برخی از اقتصاددانان از آن به عنوان موهبت جمعیتی نام می برند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=30443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.