• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7137اخبار امروز : 0
16

مرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت ایران: نیازمند واردات ۷.۵ میلیون تن گندم در سال جاری هستیم/ با هر کشوری که مازاد تولید دارد مذاکره کنیم

  • کد خبر : 33449
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
مرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت ایران: نیازمند واردات ۷.۵ میلیون تن گندم در سال جاری هستیم/ با هر کشوری که مازاد تولید دارد مذاکره کنیم

محمدرضامرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن تجارت ایران گفت: در سال‌های اخیر ما گندم خریداری و ذخیره نمی‌کردیم اما شرایط کنونی ما به‌گونه‌ای است که باید وارد مذاکره با هر کشوری که مازاد تولید دارد بشویم. خشکسالی در سال جاری تاثیر خود را برتولید گندم گذاشت. بنا به آماری ارائه شده از سوی فعالان بخش خصوصی […]

محمدرضامرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن تجارت ایران گفت: در سال‌های اخیر ما گندم خریداری و ذخیره نمی‌کردیم اما شرایط کنونی ما به‌گونه‌ای است که باید وارد مذاکره با هر کشوری که مازاد تولید دارد بشویم.
خشکسالی در سال جاری تاثیر خود را برتولید گندم گذاشت. بنا به آماری ارائه شده از سوی فعالان بخش خصوصی تولید گندم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افت داشت؛ از این‌رو دولت برای جبران کسری تولید ناگزیر به واردات گندمی است که نرخ آن در بازارهای جهانی تا ۸۰ درصد گران شده است.
 ۲ عامل خشکسالی و مصرف گندم در سایر بخش‌های صنایع مانند از جمله خوراک دام و واحدهای پرورش طیور، باعث شد که میزان تولید گندم به حدود ۵ میلیون تن برسد.
این فعال اقتصادی با اشاره به‌ذخیره ۳ میلیون تنی گندم در کشور، بیان کرد: ذخیره گندم را باید حفظ کنیم البته این رقم باید در سال‌هایی که با کمبود مواجه هستیم به ۵ میلیون تن برسد.
وی بابیان اینکه در سال جاری نیازمند واردات ۷٫۵ میلیون تن گندم هستیم، تصریح کرد: در ۸ ماه نخست سال حدود ۵ میلیون تن گندم وارد کردیم که کسری آن باید در ماه‌های آینده وارد کشور کنیم. البته ۲ میلیون تن هم روی کشتی است که به زودی وارد کشور می‌شود.
مرتضوی درباره دلایل گرانی نرخ بین‌المللی گندم در سال جاری، بیان کرد: قیمت گندم در ۵ سال گذشته به بالاترین نرخ خود رسید البته ما شاهد گرانی همه غلات در دنیا بودیم چراکه کشورها تولیدکننده نگران ذخایر خود هستند از این‌رو قیمت گندم، سویا و… روند افزایشی به خود گرفت. این اقلام در برخی نقاط دنیا تا ۸۰ درصد گران شدند.
به گفته دبیرکل خانه صمت ایران: مصر، عراق و چین جزو بزرگترین کشورهای واردکننده گندم در دنیا هستند و روسیه، آمریکا، کانادا، استرالیا، آرژانتین و کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان بزرگترین تامین‌کننده گندم در جهان محسوب می‌شوند.
مرتضوی با اشاره به پایین بودن قیمت گندم در روسیه، افزود: خرید گندم در داخل روسیه پایین است این در حالیست که آنها برای صادرات گندم تعرفه ۷۰ دلاری وضع کرده‌اند. علاوه بر این قیمت حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصولات افزایش پیدا کرده است. حمل یک کانتینر از چین در گذشته ۲ هزار دلار بود اما در حال حاضر به ۱۰ هزار دلار رسیده است.
وی روسیه را به‌عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده گندم در کشور معرفی کرد و افزود: کشورهای اروپای شرقی و آلمان دیگر تامین کننده‌های گندم ما هستند. در سال‌های اخیر ما گندم خریداری و ذخیره نمی‌کردیم اما شرایط کنونی ما به‌گونه‌ای است که باید وارد مذاکره با هر کشوری که مازاد تولید دارد بشویم.
مرتضوی در پایان بیان کرد: آمریکا، استرالیا و کانادا در لیست خرید ما نیستند و ما از این کشورها گندم خریداری نمی‌کنیم. امکان خرید گندم از اوکراین برای ما وجود دارد اما ازآنجایی که کیفیت آن بسیار پایان است ما از این کشور گندم نمی‌خریم.
۵ میلیون تن گندم تولید کردیم
همچنین در این رابطه علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: درسال جاری گرانی نهاده‌ها و خشکسالی تولید گندم را دچار چالش کرد و کشور برای تامین نان مردم اقدام به واردات گندم کرد.
ای افزود: کشور سالانه به ۱۱ میلیون تن گندم برای مصرف داخلی نیاز دارد ( صنف و صنعت) که از این مقدار حدود ۵ میلیون تن آن در کشور تولید شد و بقیه نیاز باید از طریق واردات تهیه و تامین شود. در حال حاضر بخشی از این نیاز ثبت سفارش شده و بخشی دیگری از آن وارد شده است.
 در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم سال زراعی جدید پربرکت باشد تا مانند سنوات گذشته نیازمند واردات یک کیلو گندم نباشیم.
لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.